Шареният свят на "Фреа"

Веригата за дрехи втора употреба е семейна компания от Пловдив на над 20 години

Всичко за Пловдив може да откриете в специалната секция на Капитал.

Визитка

Компания: "Фреа 28"

Година на създаване: 2007

Собственици: Мария Клисарова и Ренета Клисарова

Печалба: 500 хил. лв. през 2020 г. (1 млн. лв. през 2019 г.)

Ренета Клисарова е на 6 години, когато майка й Мария отваря първия си магазин за дрехи втора употреба "Фреа" на известния Четвъртък пазар в Пловдив. Той се помещава в едно мазе, а посетителите са предимно възрастни хора.

Двайсет и три години по-късно употребяваните дрехи и стоки са световен тренд в стремежа към устойчив начин на живот - с мисъл за природата и ресурсите. Днес хора от всички възрасти, пол и финансово състояние влизат в магазините на "Фреа" - два в Пловдив и един в София, в кв. "Младост".

В предкризисната 2019 г. компанията "Фреа 28" отчита оборот 1 млн. лв. През 2020 г. той пада наполовина, но това е и годината, когато "Фреа" открива магазина си в София и втория си обект в Пловдив - на бул. "Руски".

"Фреа" е малка верига, но ярко се откроява на фона на останалите - със съвременната цветна визия на магазините си, със селекцията на дрехите и с активно участие и организиране на събития. Това не е случайно - и Ренета, и сестра й имат образование, свързано с изкуства и дизайн.

От около година в семейната фирма се включва и съпругът на Рени, който пък има сериозен опит в областта на корпоративните събития. В самото начало обаче е само Мария Клисарова, която през 90-те остава вдовица с две малки дъщери.

"Това е история за хъса на една жена да даде на децата си по-добър живот", разказва Ренета.

Началото в Пловдив

"След първия ни магазин на Четвъртък пазар имахме няколко други малки обекта на комуникативни локации в Пловдив, включително и на ул. "Иван Вазов", легендарна за града. Преди 15 години се настанихме на входа на "Капана" - под Стария град, в един доста голям магазин. Така станахме разпознаваеми - в сърцето на Пловдив, срещу Римската баня, на кръстопът. Преобразихме магазина в изкуство - цялата сграда е изрисувана с графити. Това е и най-старият ни действащ магазин", казва съсобственичката на "Фреа".

Тя се включва активно в семейния бизнес преди около 4 години - в края на обучението си в Лондон. "Майка ми ни е давала пълна свобода, за което винаги ще съм й благодарна. Никога не ни е притискала да избираме това, защото бизнесът е много труден. Ние обаче решихме, че каузата наистина си струва", продължава Ренета.

Става въпрос за каузата "зелен начин на живот" и "устойчив бизнес": "Всячески се опитваме да информираме нашите клиенти за вредите от бързата мода и за ползите от това да си купуват употребявани дрехи. В магазините ни не предлагаме найлон, само хартиени торбички, стараем се да минимизираме отпадъка."

"Фреа" работи с дрехи от създадената във Великобритания неправителствена организация Oxfam. "След Брекзит работим малко по-трудно, но няма да се отказваме. Това е нещото, което ни отличава - знаете, Лондон е истинска столица на модата, дрехите ни са малко по-различни и качествени", казва Рени.

След завръщането си в България тя се "съсредоточава върху бизнеса": "Стартирахме онлайн магазин, започнахме лека-полека да се включваме в базари. Всъщност в един, след което решихме, че ние сами ще организираме такова събитие, защото имаме известен опит. През 2018 г. направихме първия си pop-up ивент в София със селекция от винтидж находки. Vintage (стара вещ с качество и стойност) е много актуален тренд, на Запад се цени много и се получи добре. Мога да кажа, че нашето събитие беше едно от първите pop-up (от англ. - изскачащо) в София, предизвика огромен интерес. Много млади хора дойдоха и искаха да са част от този кръговрат, който го е грижа за природата. През последните 4 години продължаваме да сме много активни по отношение на събития, колаборираме с много интересни места с музика, с храна. Хората много се забавляват и сме много благодарни на всичките ни посетители."

Събития, онлайн бъдеще и експанзия

"Фреа" организира собствени събития и в Пловдив - предимно базари на открито, които са тематични. Всяка година има базар за Хелоуин с употребявани костюми, има "Хипи", "Тартан", "Кожа" и др. Те обикновено се провеждат пред големия магазин на бул. "Цар Освободител".

Последното събитие, на което "Фреа" участва в София, е инициативата "Женски пазар". Целта му е да популяризира района, който, макар и исторически център на столицата, не се развива много добре през последните години. "Пазари "Възраждане" ни поканиха с много други изложители, бяхме 4 седмици там. Един от уикендите направихме доста масивно събитие, наречено "Фреа хипермаркет". Идеята беше и други хора да продават свои дрехи - наши познати, известни личности в социалните мрежи, хора с хубави гардероби. Ще продължим да я развиваме и ще каним още участници, за да намират все повече дрехи нов живот", посочва Рени.

Тя разказва за най-новия проект на "Фреа", който ще види бял свят през 2022 г.: "Казва се Frea up-cycle (креативно рециклиране на стари вещи). Голям процент от дрехите пристигат при нас скъсани и с дефекти. Ние искаме да им дадем нов живот, да ги поправим и да ги превърнем в любимите дрехи на новите им собственици. Смятаме да им направим нов дизайн - да пришием дантела например, да добавим парче плат или бродерия, да сложим илюстрация на известен български творец. Първата ни колаборация ще е с Розалина Буркова. Тя ще направи илюстрации - принтове, ще имат и послания, свързани с рециклирането. Направили сме една селекция от употребявани дрехи с дефекти, които ще се опитаме да променим. В момента онлайн магазинът ни е на пауза и ще го стартираме с новия проект. Искаме да сме по-активни онлайн, защото така спестяваме емисии. Проектът ще има и физическо представяне."

По думите на Рени семейството й и компанията не са се отказали от идеята за нови физически магазини: "Много хора от други градове ни пишат, че искат да имаме магазини при тях, но това тепърва предстои."