Новите електробуси в градовете закъсняват

Държавата пренасочи 510 млн. лв. по ОПОС за електрически автобуси, но такива са пристигнали само в няколко града

Chariot Motors достави 30-те бързозарядни електробуса в София, които вече се движат по четири линии
Chariot Motors достави 30-те бързозарядни електробуса в София, които вече се движат по четири линии    ©  Надежда Чипева
Chariot Motors достави 30-те бързозарядни електробуса в София, които вече се движат по четири линии
Chariot Motors достави 30-те бързозарядни електробуса в София, които вече се движат по четири линии    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Държавата пренасочи 510 млн. лв. по оперативна програма "Околна среда" за електрически автобуси, тролеи и трамваи още през 2019 г. Засега такива са доставени в едва четири от общо десет града. Причините за забавянето са различни: жалби, липса на конкуренция, дори и проверки от КНПКОНПИ в последно време.

Тази година някои български градове получиха чисто нови електробуси, които чакат още от 2019 г. За други обаче поръчките закъсняват - било то заради спорове кой ще доставя новите придобивки, проверки дали процедурите са законни или други пречки по пътя.

Този "подарък" за българските общини идва от Европейския съюз чрез програмата "Околна среда", по която държавата реши да разпредели 510 млн. лв., за да изчисти въздуха. Първоначално парите бяха предвидени за пречистване на водите, но ВиК нямаше как да ги усвоят навреме заради липсата на подготвени проекти. И понеже опаковането и доставката на екологичен транспорт не изисква кой знае какви усилия, защото не е нужно проектиране, строителство, надзор и т.н., България реши купува електробуси.

Това само по себе си е добър ход, защото би намалило замърсяването на въздуха, но е важно и да бъде обвързано с ясни политики в тази посока, които все още не са прилагани. Поръчките от 2019 г. бяха за близо 300 нови електрически автобуса за десет града. Две години по-късно само два от тях - София и Плевен, могат да се похвалят, че са получили поръчаното. В София електробусите са 30, а в Плевен - 14, като кметът Георг Спартански обяви миналата седмица пред местна медиа, че те ще обслужват предимно линии в индустриалната зона на града. В Бургас също част от електробусите вече е доставена, а Хасково, Враца и Русе ги очакват в близките месеци. Перник и Сливен обаче изостават заради процедурни проблеми, а пък Варна и Стара Загора, които са поръчали значителен брой нови превозни средства, ще почакат неизвестно колко време, защото тече проверка на антикорупционната комисия на Сотир Цацаров (КПКОНПИ) заради съмнения, че лица на публични длъжности са съдействали за избора на определени изпълнители.

София на бърз заряд

Столичната община получи най-много средства по европейската програма и обяви търгове за електробуси с бърз заряд и ултракондензатори, както и за такива, които се движат на батерии. Едната поръчка - тази на "Столичен електротранспорт" за бързозарядни бусчета, беше завършена сравнително бързо. За изпълнител беше избрана "Чериът моторс", която се зае с доставката на 30 нископодови електробуса срещу близо 35 млн. лв.

Всички автобуси вече са доставени в града, обясни за "Капитал" изпълнителният директор на "Чериът моторс" Милен Милев. "Почти всички се използват - едните обслужват линия №6 до "Герман", от октомври се движат тези по линия №60 към "Овча купел", а от миналата седмица има по линия №74, като би трябвало вече и по №73", коментира той. Засега София е единственият голям град, който прилага бързозарядна технология за зареждане на електробусите, като този тип превозни средства са общо 45, доставени от същата фирма. Друг пример е Габрово, където се движат други 3 бързозарядни електробуса.

Основната разлика между двете технологии е, че при тази с ултракондензаторите се зареждат за по 5 минути на крайните спирки и могат да се движат денонощно, докато с батериите може да се измине по-голямо разстояние, но пък е нужно и повече време за зареждане - най-често цяла нощ. Поръчката на "Столичен автотранспорт" за 26.7 млн. лв. и 52 електробуса обаче не пожъна същия успех и три пъти беше спирана. Последно процедурата беше прекъсната заради жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), но от октомври е възобновена. "Чериът моторс" отново играе за втората позиция - за 22 електробуса, този път с автобуси на батерии. "Доставяме автобуси, базиращи се и на двата вида технология", обясни Милев.

Целта е електробусите да служат за довеждащ транспорт в кварталите до метрото. По всичко личи обаче, че доставката им ще се забави - изпълнител може да бъде избран чак към средата на 2022 г. предвид начина, по който протича процедурата.

Кандидатите са три за двете обособени позиции - "Ай тръкс", "Екселор холдинг груп" и "Булавто България" се състезават за първата, включваща доставката на 30 електробусчета, а обединение "Бест карс алфа бъс", "Чериът моторс" и обединение "Смарт бус" играят за втората позиция за 22 автобуса.

Електрифициране в Бургас

Бургас върви със смели стъпки към цялостно електрифициране на градския транспорт. Транспортното "Бургасбус" успя да избере изпълнители за всички (три) обособени позиции за 56 електробуса за 64 млн. лв. Консорциумът "Ел бус България", който се състои от фирма на Ирена Георгиева (по-известна като майката на Гери-Никол) и "Пожарна сигурност" на Павлин Бошнаков, спечели първите две позиции още през септември 2020 г. Впрочем двамата са държали доскоро дялове във фирмата, която пък спечели търга в Стара Загора за доставката на 33 електробуса. В момента процедурата в община Стара Загора обаче се проверява от КПКОНПИ.

Електробуси ще пристигнат най-късно в Перник и Сливен, защото търговете са прекратени.

Третата позиция към обществената поръчка в Бургас, включваща още 12 електробуса, беше спирана и обявявана наново, като тази година най-сетне беше избран изпълнител - "Българска автомобилна индустрия". Фирмата достави и 14-те електробуса в Плевен срещу 13.6 млн. лв. и е собственост на Андон Димитров, а до 2012 г. е била на свързаната с Гриша Ганчев "Литекс комерс". Подизпълнител е регистрираното в КНР Youtung bus. Всички нови електробуси се очертава да пристигнат в Бургас следващата година, като вече част от тях е в града.

Комбинирана технология във Враца и Хасково

Общините Враца и Хасково са избрали за изпълнител "Авто инженеринг холдинг груп" с управител Юлиан Димов. Договорът за Враца е сключен на 12 ноември и е за доставката на 13 броя електробуси по 12 метра на стойност 12.7 млн. лв., а този в Хасково е за 5 електробуса за 4.8 млн. лв., като поръчката е възложена този август. "Авто инженеринг" представлява китайската компания Golden Dragon, която според обяснението на фирмата е един от 10-те водещи производители на автобуси в Китай. Електробусите, които доставя в различните градове, са от една и съща марка и модел. Впечатление прави, че те ще бъдат с комбинирана технология - ще разчитат основно на батерии, но ще позволяват едновременно възможност за бързо зареждане.

"За пълно зареждане на батерията от бавна зарядна станция са необходими между 4 и 5 часа, с което се получава заряд за автономен пробег, напълно достатъчен за пълното изминаване маршрута на автобуса с едно зареждане. Съответно бавните зарядни станции се използват за нощно зареждане след приключване на работната смяна на съответния маршрут. Бързото зареждане се използва само при необходимост от бързо вдигане капацитета на батерията по време на работната смяна на съответния маршрут", коментира за "Капитал" Димов. Той изтъква като предимство на комбинирането на двата метода това, че не е необходимо изграждане на допълнителна инфраструктура за зареждане по маршрутите на автобусите.

"Авто инженеринг" е спечелила и друга поръчка във Враца, която се финансира по ОПОС - тази за доставката на 9 тролейбуса срещу 9 млн. лв. Те се движат в града от лятото, но тук отново КПКОНПИ се намеси и започна проверка по процедурата.

Русе също чака в най-скоро време да пристигнат всички 20 нови електробуса. Те са чешки, с марка SOR, и се доставят от чешката фирма "Биофрог ЦЗ", която взе поръчката срещу 21.9 млн. лева. Новите 15 тролея обаче ще се забавят - поръчката за 14.2 млн. лв. е била прекратявана заради жалби в КЗК, като отново е обявена на 11 юни тази година.

Вече са известни участниците в нея (китайската "Бозанкая", "Авто инженеринг холдинг груп", "Медсис", "Бест карс логистикс", "Шкода електрик", "Биофрог", обединение "Модерн трейд" и "Екселор холдинг груп"), но най-вероятно ще мине поне половин година, докато бъде избран изпълнител.

Някои чакат, други проверяват

Най-късно електрическите превозни средства ще пристигнат в Сливен и Перник. В Града на стоте войводи обществената поръчка за 4 нови 10-метрови електробуса с прогнозна стойност 3.6 млн. лв. е прекратена. Причината: само една оферта е стигнала до финал (тази на "Биофрог"), а това според общината не отговаря на условията за конкуренция. Идеята иначе е новите бусчета да заменят старите автобуси, които обслужват близките села около Сливен, като например Крушаре, Самуилово, Сотиря. Така те ще минават през града и ще извеждат към крайградските зони и села, каза за "Капитал" зам.-кметът на Сливен Стоян Марков това лято.

Перник чака 5 електробуса срещу малко над 5 млн. лв., но поръчката последно е прекратена през август 2021 г. заради жалби в КЗК. Варна и Стара Загора пък тръпнат в несигурност - и двата града са избрали изпълнители за доставката на респективно 60 и 33 електробуса, но антикорупционната комисия проверява процедурите. Което значи, че няма как да се разбере дали въобще ще има нови електробуси, още по-малко кога.

Дори и всички градове да се оборудват с такива, те обаче ще трябва да въведат политики за справянето с мръсния въздух (като например намаляване на битовото отопление и трафика), за да усетят цялостен ефект. Със сигурност електобусите са част от решението, защото носят както екологични, така и икономични ползи.