"Столичен автотранспорт" ще получи 6 млн. лв. от общината заради по-малкото пътници

Други 3.5 млн. лв. се очаква да дойдат от държавата, но на този етап ще ги покрие общината. Въпреки това дружеството ще бъде на загуба

Центърът за градска мобилност вече изтегли заем 15 млн. лв. заради корона кризата, за да покрие задълженията на транспортните оператори
Центърът за градска мобилност вече изтегли заем 15 млн. лв. заради корона кризата, за да покрие задълженията на транспортните оператори    ©  Надежда Чипева
Центърът за градска мобилност вече изтегли заем 15 млн. лв. заради корона кризата, за да покрие задълженията на транспортните оператори
Центърът за градска мобилност вече изтегли заем 15 млн. лв. заради корона кризата, за да покрие задълженията на транспортните оператори    ©  Надежда Чипева

Транспортният оператор, управляващ автобусите в София, ще получи пореден заем от общината - този път на стойност 6 млн. лв., за да покрие разходите си за гориво и газ. Това се налага заради спада на пътниците с 50% в сравнение с 2019 г. и временното спиране на билети от продажба. Пречи и новата тикет система, от която приходите от билети, платени с карта или приложение отиват директно в ЦГМ, се казва в доклада с предложението от общинския съветник от ВМРО и председател на транспортната комисия Карлос Контрера. Той беше одобрен на косъм - с 6 гласа "за" и 6 "въздържал се", по време на днешното заседание на транспортната комисия и предстои да бъде гласуван от общинския съвет.

Освен това общината реши да даде на "Столичен автотранспорт" още 3.5 млн. лв., които по принцип трябва да дойдат от държавата, но ще се забавят и затова първо ще ги пренасочи от бюджета си. Средствата ще се покрият от повечето приходи, събрани от повишения данък за възмездно придобиване на имущество.

Дори и с тези заеми обаче транспортният оператор няма да може да покрие натрупаната си загуба за годината, която се очертава да бъде 11 млн. лв., става ясно от доклада на Контрера.

"Имаме няколко възможности за действие, едната е с подобни мерки да подпомагаме операторите в кризата, втората е да не правим абсолютно нищо и да се изправяме пред по-големи проблеми", коментира той. Миналата година Центърът за градска мобилност тегли 15 млн. лв. кредит от ББР, за да финансира задълженията на трите транспортни оператора.

Няма пари за гориво

Сега заем ще получи само "Столичен автотранспорт", което се управлява от Слав Монов. Към края на годината дружеството е просрочило задължения за дизелово гориво, доставка на природен газ, доставка на гуми, смазочни материали, електроенергия и резервни части. То изплаща приоритетно заплати и бави плащанията за гориво, защото няма собствени приходи.

Затова и транспортната комисия (с гласовете на ГЕРБ и ВМРО) реши да отпусне заем за 6.09 млн. лв. за срок от пет години с годишна лихва 1.1% и гратисен период от една година, за да си плати дизела (3.9 млн. лв.) и природния газ (2.2 млн. лв.).

Любопитно е, че в доклада се посочва, че една от причините за спада на приходи за продажби на билети с 50% спрямо 2019 г. е в новата тикет система и новите възможности за таксуване на пътници, които иначе би трябвало да са в полза на управлението на градския транспорт. "Причините се дължат на първо място на намалелият пътникопоток, а освен това и на преминаване на пътуващите към други видове превозни документи и канали за снабдяване с превозни документи - например чрез MPASS или чрез разплащане с банкова карта на валидаторите в пътническите салони", казва се в доклада.

Така, вместо да реализира заложените в икономическата рамка 3.9 млн. лв. до септември, към ноември "Столичният автотранспорт" е генерирал собствени проходи на стойност 1.83 млн. лв.

Когато за пореден път се дава заем, отново изниква въпросът какво прави общината, за да излезе от този кръг на разходите. "Защо никога в тези доклади отпускането на заемни средства не върви с изисквания към ЦГМ или транспортните оператори? От месеци се говори за реформи и оптимизации в тях, но така и не са ни предоставени. Ако под планове за оптимизация и реформа се има предвид бизнес план на тези дружества, ще ме извинявате, но те са писани сякаш от първокурсник за двойка, това са абсолютни измишльотини", коментира независимият общински съветник Борис Бонев. А Контрера отговори, че сега има нужда от спешни мерки, а оптимизации може да се предлагат в следващите седмици и месеци.

"За пореден път не виждам какво прави общината, за да подобри градския транспорт и да се справи с кризата", коментира и общинският съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев.

Докато дойдат пари от държавата

Другата линия, по която ще дойдат още пари за транспортното дружество, са държавните 40 млн. лв., отпуснати само за автобусните превозвачи във връзка с корона кризата. Това се е случило с постановление на Министерския съвет от 7 декември, но тепърва превозвачите ще могат да кандидатстват за средствата, като все още дори не са ясни правилата. Ясно е обаче, че "Столичен автотранспорт" ще участва и ще поиска въпросните 3.5 млн. лв. Най-вероятно това няма как да се случи до края на годината и затова общината актуализира бюджета си и субсидира със собствени средства същата сума. После, когато държавата отпусне парите, общината ще иска да си ги върне в бюджета.

"Това е единствената помощ, която "Столичен автотранспорт" ще получи от държавата", констатира зам.-кметът по финансите Дончо Барбалов, който е предложил актуализацията. Предложението беше прието със 7 гласа "за", 1 "против" и 5 "въздържал се".