София ще строи паркинг за 4 млн. лв. до NV Tower чрез публично-частно партньорство

Съоръжението ще бъде с поне 280 места и би трябвало да се използва от прииждащи и живеещи в квартала, но има опция за "резервиране" до 50%

До сградата на Николай Вълканов извежда новата улица, която беше построена със средства от държавата
До сградата на Николай Вълканов извежда новата улица, която беше построена със средства от държавата
До сградата на Николай Вълканов извежда новата улица, която беше построена със средства от държавата    ©  Цветелина Белутова
До сградата на Николай Вълканов извежда новата улица, която беше построена със средства от държавата    ©  Цветелина Белутова

Столичната община ще обяви конкурс за строителството на етажен паркинг в район "Студентски" с капацитет поне 280 места, където да паркират живеещи и прииждащи в кварталите наоколо. Ще се търси инвеститор, който да изгради съоръжението върху общинския терен, намиращ се до 106-метровата кула на "Минстрой пропъртис", собственост на бившия вицепрезидент на "Мултигруп" Николай Вълканов.

Това, че бъдещият паркинг ще се намира точно там, където започва новоизградената с държавни средства улица, обслужваща NV Tower, е важно и от гледна точка на това, че е предвидена опция за резервиране на половината от местата в него. Други сгради в съседство са "Музейко", районна администрация "Студентски", Минно-геоложкия университет и автокъщата "Софавто".

Паркинг за всички

Предложението за паркинга е на новия председател на общинския съвет Георги Георгиев от ГЕРБ. Той е и инициатор на приетата през 2020 г. програма на общината за изграждането на паркинги чрез публично-частно партньорство, която допуска подобни проекти. Това на практика е първият паркинг, който може да бъде реализиран по този начин. Идеята е новите постройки да обслужват живущите в кварталите, които заради липса на места (вследствие на липса на политики в тази посока през последните 10 години) често паркират в зелените площи или неправилно по улиците. Цените ще бъдат обявени от спечелилия конкурса инвеститор, като той е длъжен и да включи безплатни паркоместа по програмата "Паркирай и пътувай" за тези, които идват с кола, но после ползват градски транспорт.

Площта на терена за паркинг е 3 дка, а позволената височина е 20 м

Рисковете в случая обаче са следните: в район "Студентски" не е въведена платена зона и не е сигурно доколко хората са готови да плащат за услугата, а близостта до офис сградите наоколо предполага, че определена част от паркинга ще се ползва от работещите в тях. Според условията могат да бъдат резервирани до 50% от местата само за конкретни лица. Ще се разчита и на прииждащи в района. "В близост е метростанцията "Г. М. Димитров", движат се и десетина линии на градския транспорт", подчерта съвносителят на доклада и председател на комисията по икономика Николай Стойнев.

Ако общинският съвет одобри предложението в четвъртък, конкурсът ще бъде обявен през януари. Вече са минали всички градоустройствени процедури, чрез които се е променило предназначението на имота от "за комплексно обслужване" за паркинг и е нямало пречки по пътя. "Имаме съгласието и на кмета на район "Студентски", обясни Георгиев за "Капитал". Обществени обсъждания с граждани, на които да се обяснява идеята за нов паркинг, обаче е нямало.

Търсим си строител с опит

Условията на конкурса предвиждат избраната фирма на първо място да плати на общината обезщетение в размер на поне 1.4 млн. лв. Срещу това инвеститорът ще получи правото да строи на терена, като той ще поеме и самото строителството на паркинга. По оценки на екипа на общината за това ще са нужни най-малко 3-4 млн. лв. в зависимост от използваната технология и архитектурните решения. Докато частникът експлоатира обекта, той ще събира приходите, но след изтичането на правото на строеж (което ще е в срок най-много 30 години, в зависимост от предложението на кандидатите), паркингът ще бъде даден на общината.

"Ние имаме много сложната задача да опазим обществения интерес, което изисква опазване на общинските имоти. Наред с това обаче те трябва да се развиват и експлоатират, така че на мястото на пустеещия терен с бараки да се изгради модерно съоръжение", коментира Георгиев.

Ще бъде забранено разполагането на търговски обекти в паркинга

Изискванията към участниците са да имат опит в проектирането и строителството на многофункционални сгради за последните 5 години с обща разгъната застроена площ най-малко 50 хил. кв.м. Освен това те ще трябва да са реализирали минимален оборот 3 млн. лв. за последните 3 години. "Търсим инвеститори със сериозни намерения, не авантюристи", казва Георгиев.

С електрически станции и онлайн плащане?

Очакванията са конкурсът да бъде обявен януари, ако предложението бъде одобрено сега от общинския съвет. Оценката на кандидатите ще зависи от техническите им предложения (50%) и финансовата оценка (50%). Така например, ако участник предложи допълнителни социални услуги като повече зарядни станции за електромобили, онлайн платформа за плащане и измерване на изгорелите газове на автомобилите, той ще получи повече точки. Същото ще важи и ако паричното обезщетение или безплатните паркоместа за ползващите градски транспорт са по-големи.

Предвиждат се и неустойки - при забавено изпълнение (около 15 хил. лв. за всеки ден), при лошо изпълнение (приблизително 300 хил. лв.) и при пълно неизпълнение се връща цялото обезщетение.

Когато бъде избран строител, той ще трябва да изгради паркинга в рамките на максимум 2 години, както и да осигури 24-часовата му работа през всеки ден от годината и да поддържа сградата.

Комисията, която ще оценява кандидатите, ще се състои от представители на всички политически групи в общинския съвет.

Още два паркинга в "Слатина" и "Надежда"

Тази година бяха задействани процедури и за още паркинги в столицата по програмата, като в по-напреднал етап са два. Единият е в район "Слатина" и се намира върху терен на общинското дружество "Пазари Изток" в близост до 31-во училище. Идеята е бъдещият паркинг да се изпълнява и експлоатира от самото дружество, което ще кандидатства за финансиране. Вече е минало общественото обсъждане с гражданите, които са се обединили около идеята на последния етаж да има и спортна площадка.

Другият терен е собственост на общинското "Софийски имоти" и се намира в район "Надежда". Там се предвижда да има 261 паркоместа, търговски обекти, както и спортни и детски площадки. Финансирането ще дойде по Фонда за градско развитие, стана ясно днес. "Надяваме се през 2022 г. да сключим три договора за строителство на паркинги", коментира Георги Георгиев.
2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 5

    Звучи ми като паркинг на NV Tower върху общински терен. Това е съдържанието под благовиднта форма.

    Нередност?
  • 2
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Публично-частното партньорство е когато общината си партнира с бизнеса да се ограби обществения интерес.

    Мястото не е катастрофално, защото кварталите надолу по Г.М. си нямат метро и би имало смисъл да паркират и прекачват. Само че всички знаем, че няма да го правят. Дали ще плащат там или в центъра - все тая, а ще трябва да ходят 300 метра надолу до станцията + разходи за карта или билети.

    Цялата замисъл на транспорта в града е обърната с главата надолу по политически причини. Единственото, което може да спаси София от задръстванията е скоростно повишаване на икономическата активност в останалата част на страната.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал