"Драгалевци", "Симеоново" и "Нови Искър" ще имат канализация догодина

Вече са избрани изпълнители, които трябва да са готови до 2023 г., за да бъде усвоено финансирането на стойност 114 млн. лв.

В квартал "Драгалевци" отходните води се отвеждат в реката
В квартал "Драгалевци" отходните води се отвеждат в реката    ©  Надежда Чипева
В квартал "Драгалевци" отходните води се отвеждат в реката
В квартал "Драгалевци" отходните води се отвеждат в реката    ©  Надежда Чипева

София, макар и европейски град, няма изградена канализация в голяма част от кварталите, особено тези отвъд Околовръстното. На някои места като в т.нар. нови квартали" просто липсва инфраструктура, а на други канализацията е незаконна. Така например в кв. "Драгалевци" няма нито един метър официално изградена канализация, а проучване на "Софияплан" показва, че повече от 20% от софиянци страдат от същия проблем.

Няма пари, няма и време

За да се реши изцяло той, ще са нужни 1 млрд. лв., като общината се хвалеше, че ще направи решителната стъпка през 2020 г. и имаше планове тогава да усвои 400 млн. лв. по европейската програма "Околна среда". Това не се случи заради технически грешки и в последния момент (на 17 декември 2020 г.) общинският съвет успя да защити само 140 млн. лв. През пролетта общината пусна поръчки за канализация в кварталите "Драгалевци", "Симеоново", "Банкя", "Нови Искър", както и предвиди по-малки ВиК инвестиции в "Обеля", "Кръстова вада", "Суходол" и "Бенковски".

За всички тези участъци в средата на ноември са били избрани изпълнители, което говори, че изграждането на канализация в тях вероятно ще почне след края на зимата, стига да няма обжалващи. Общината обаче няма много време - за да усвои финансирането, фирмите ще трябва да са готови с всички дейности до края на 2023 г. Това обаче е изключително малко за подобни задачи и рисковете от закъснение са големи.

На територията на Столичната община има изградени около 500 км канализационна мрежа, която не се експлоатира от ВиК оператора поради различни причини

Кой играе за големите три: "Драгалевци", "Симеоново" и "Нови Искър"

Най-много пари (прогнозно 35.7 млн. лв.) са предвидени за нова канализация в иначе престижния кв. "Драгалевци". Сега там няма изградена такава и през годините това е предизвиквало недоволство и протести от граждани. Търгът е спечелила "Трейс груп холд", която е в обединение с "Булстрой монтажи", собственост на Цветелина Персийска. Предложената цена е с близо милион по-ниска от прогнозната - 34.5 млн. лв. За проектиране на бъдещата мрежа двете фирми са поискали учудващо къс срок - само 12 дни, а за строителството са предвидени 186 дни, или малко над половин година. Сроковете имат роля при избора на кандидат - колкото по-бързо е заявил, че може да се справи той, толкова по-голям шанс има да го изберат, става ясно от документите в процедурата. Другият голям фактор е цената - с тежест 40%.

Друга фирма на Цветелина Персийска - "Климатроник", е спечелила и търга за изграждането на канализацията в "Симеоново" срещу предложените 14.06 млн. лв. Тя е в обединение с "Маридел 2012" на Йоана Николова и "Традекс груп", собственост на фирмата "Флаш", която е собственост на Гочо Жисов.

Предложеният от фирмите срок за строителство отново е половин година.

В "Банкя", където се предвижда изграждане на канализация в кварталите "Градоман", "Михайлово", "Вердикал" и село Иваняне, е избрано обединение "Гелар Каналстрой". То се състои от "Райкомерс конструкшън" (собственост на "Райкомерс инженеринг"), "Гелак", "Ар Си Дизайн", "Уотър Енвайро Проджект" и "Про инфра". Новата канализация ще струва 28.3 млн. лв., като този път срокът за проектиране е цели три месеца, а строителството ще отнеме близо девет месеца.

За канализация в "Нови Искър" пък ще бъдат дадени близо 20 млн. лв. на "Инжстройинженеринг" и "Автомагистрали София", "Про инфра", "Сет инженеринг" и "Зенит хидро". Едноличен собственик на "Автомагистрали София" е Методи Аврамов, като фирмата до 2015 г. е собственост на "Инжстройинженеринг". Аврамов е бил до тази година в съвета на директорите с Пламен Стилиянов от "Инжстройинженеринг" в друго дружество - "Трансстрой София". Според регистъра на Камарата на строителите в България "Автомагистрали София" работи основно по поръчки в община Варна и региона.

Както подсказва и името му, дружеството има връзка с държавната компания "Автомагистрали", която сключи договори на принципа "инхаус" за общо 4.6 млрд. лв. с ДДС с пътната агенция за периода 2019-2020 г. Една от частните фирми, на която са прехвърлени средства по този начин, е именно "Автомагистрали София", показа разследване на "Капитал". Към нея са отишли 50 млн. лв., като според mediapool.bg близката до дружеството "Инжстройинженеринг" е имала договор за строителство на първите три участъка на "Хемус". Самата "Инжстройинженеринг" също е получавала пари от "Автомагистрали", но около 10 - 15 млн. лв. през 2019 г.

Предложеният срок за изграждане на канализацията е близо 10 месеца.

В кв. "Бенковски" срещу 3.1 млн. лв. и три месеца също ще се изграждат тръбите, този път от фирмата "Строймонтаж" на Камен Василев. В "Обеля" това ще отнеме малко повече от пет месеца и ще струва 5.7 млн. лв. За изпълнител е избрана "ГБС-инфраструктурно строителство".

Канализационната система обслужва по-малко от 80% от населението.

За изграждането на част от мрежата в "Кръстова вада" отново отговаря "Гелак" на Георги, Антон и Стефан Гелеви, в обединение с "Ивкомплект" и "Дикрас". Предложената сума е 2.25 млн. лв., а срокът - малко над два месеца за проектиране и четири месеца строителство.

"Горна баня", "Орландовци" и "Бенковски" също чакат

В разгара на лятото София задейства още два проекта, чакани от десетилетие - за канализация в кв. "Горна баня" с дължина 7 км, както и за продължаването на водната инсталация (дубльор на ляв владайски коректор) от ул. "Г. Раковски" до кв. "Бенковски", с което ще се подобри канализационната мрежа. За тях обаче няма осигурено финансиране и процедурите не са напреднали.

Единствено участниците за изграждането на канализация в кв. "Горна баня" са ясни. Това са предимно кандидати, спечелили предишните поръчки: победителят в търга за Банкя "Райкомерс конструкшън", ГБС, която взе позицията за "Обеля", "Строймонтаж", която ще отговаря за "Бенковски", спечелилата кв. "Драгалевци" "Трейс груп холд", както и "Климатроник" ("Симеоново"). Единственият нов участник е "Виа конструкт груп". Ценовите оферти предстои да бъдат отворени в средата на януари. Засега обаче няма осигурено финансиране.

Другият проект, който общината прави опит да задвижи с последни сили, е този за доизграждане на дубльора на левия владайски колектор, но и за него няма осигурени средства. След като беше обявена през август, поръчката на стойност 16 млн. лв. беше спряна заради пропуски в чертежите и сметките. След това общината я е обявила наново преди седмица.

Става въпрос за частта на колектора в частта му от ул. "Г. С. Раковски" през жп ареала, покрай промишлената зона на града, през кв. "Орландовци" до кв. "Бенковски", където Владайската река се влива в Суходолската.

В случая доизграждането на дубльора ще позволи въвеждането в експлоатация на новите канализационни колектори, които отводняват кв. "Горна баня", жк "Овча купел", местностите Овча купел, Карпузица, Манастирски ливади-запад, "Триъгълника - Бъкстон" и др., без да се увеличава рискът от наводняване на съществуващата канализационна мрежа в кв. "Хаджи Димитър" и м. Малашевци, пише в доклад за канализационната мрежа на "Софияплан". Също така ще се елиминира и заустването в р. Владайска на непречистени отпадъчни води от Промишлена зона "Хаджи Димитър".

И още 32 милиона за реконструкция на пречиствателната станция "Кубратово"

Отново преди седмица Столичната община обяви и търг за реконструкцията, доизграждането и модернизацията на Градска пречиствателната станция за отпадъчни води (ГПСОВ) "Кубратово". Тя пречиства битови и индустриални отпадъчни и дъждовни води, които постъпват в канализационната мрежа на София.

Обновяването ѝ е с прогнозна стойност 31.9 млн. лв., които са осигурени отново по програма "Околна среда". За избора на изпълнител най-голяма тежест ще има техническата оценка и най-вече компетентността на персонала (60%), както и цената (40%). Срокът, в който бъдещата реконструкция трябва да се случи, е максимум година и два месеца.