Един българин в Маями, или как растат градовете

Пандемията накара технологичните компании да мигрират към нови места. България не е изключение

В края на 2020 г., след поредното затягане на мерки в Сан Франциско, когато ресторантите затварят дори отвън, Делян Аспарухов се ядосва и написва туит. "Хора, чуйте ме, хайде да преместим Силициевата долина в Маями", пише Аспарухов на последователите си на шега.

28-годишният българин е име в тех индустрията в региона. Той е съосновател и CEO на няколко компании, последната от които е Varda Space Industries, и е партньор във Founders Fund заедно с имена като Питър Тийл и Шон Паркър.

Затова, но и като цяло заради фрустрацията на мнозина, туитът му набира бързо скорост и хиляди ретуитвания. Един от тях се оказва по-важен от другите - на него попада кметът на Маями Франсис Суарез, който пише в отговор в социалната мрежа: "С какво мога да помогна?"

Така нещо, което започва полу на шега, става истина - заедно със съдружника си Уил Бруи Аспарухов решава да премести компанията си в Маями.

Това е само началото на доста голямо преместване: според американското издание Quartz вълна от инвеститори и компании от тех сектора се отправят през 2021 г. към бреговете на Флорида, а зоната Маями - Форт Лодърдейл води в класацията за най-висок нетен ръст на миграцията за последната година в САЩ - с 15.4%.

Да напуснеш Сан Франциско

Аспарухов казва, че местните власти са продължили да му пишат и дори се срещат с него, показват ангажираност, която никой стартъп не би получил в Сан Франциско. "Това ни впечатли, бяха толкова приветливи, а и данъците във Флорида са много по-ниски от тези на западното крайбрежие", казва той по време на разговора си с "Капитал".

Той мести компанията по редица причини. Една от най-големите е, че Сан Франциско и районът около него, който е сърцето на съвременния тех, вече е безумно скъпо място. Астрономическите оценки на повечето компании в Силициевата долина идват от страха да не се изпусне следващият Facebook. Това вкарва десетки милиони долари за начално финансиране на компании, които в най-добрия случай имат прототип на продукта си. Колелото се завърта - астрономически заплати - високи цени за наеми - непостижим стандарт на живот.

В реалния свят това води и до проблеми с местните власти. Сан Франциско е едно от местата с най-много бездомни в страната и с огромни социални проблеми и неравенство. Както казва самият Аспарухов в друг свой разговор пред изданието Quartz: "Не е много готино да плащаш един тон пари за наем и пак да си лошият."

Сравнено с това, в онзи момент в Маями сякаш няма коронавирус, времето е страхотно и може да се работи от плажа. Но най-вече - изключително лесно е да преместиш бизнеса си, когато почти всички срещи се провеждат по Zoom.

Това е всъщност ключът към една много съществена промяна за градовете навсякъде, не само на източния или западния бряг на САЩ. Онова, което прави места като Сан Франциско изключително ценни за хора като Аспарухов, е възможността да срещнеш по всяко време и навсякъде някого, който да финансира идеите ти или да работи с теб за тях. Това струпване на експертен и финансов потенциал на дадени места им позволява да се изстрелят нагоре на световната карта и променят съдбата си, както показват дългогодишните изследвания на хора като Ричард Флорайда.

Коронавирусът разруши част от тези структури и така внезапно рестартира играта, позволявайки на нови градове да се опитат да се възползват. Въпросът, който се появи внезапно пред хората в този сектор, беше: ако работата вече не е пречка, къде би живял.

Градски таланти

Аспарухов казва, че ако компанията му беше базирана в България, не би работил в столицата. "Бих избрал Пловдив. "Капана" е супер интересен квартал за развлечения, има какво да се прави там. Или Варна, отново голям град, но можеш да работиш от плажа", смее се той.

Ситуацията в България е подобна на тази в САЩ, казва предприемачът - така или иначе всички в технологичния сектор работят дистанционно, защо да не го правят от някое разнообразно, свежо място. Като същевременно плащат по-ниски наеми и има къде да паркират колите си.

Ако сте обърнали внимание, в последната година именно това се случи. Технологичните компании в страната отварят все повече офиси в други градове, а често обявите за IT позиции дори не споменават нуждата от работа в офиса.

Изпълнителният директор на A Data Pro Илия Кръстев смята, че новите локации дават възможност на компанията да се превърне в разпознаваем работодател на локалния пазар. Добавя, че благодарение на офисите извън София много млади хора могат да се реализират професионално, без задължително да им се налага да се местят в столицата, което доскоро често бе случаят. Още повече в София няма безброй IT специалисти - проблем, който също се наблюдава из цял свят. A Data Pro има офиси в София, Пловдив, Велико Търново, Бургас и Враца.

Илия Кръстев: Преди всичко правим анализ на локалния пазар на труда - има ли подходящи кадри с необходимите умения и компетенции, ниво на подготвеност. Разглеждаме капацитета и потенциала на този пазар, както и кои компании вече присъстват там.

"Мусала софт" е друга компания, която оперира в няколко града - София, Русе и Бургас. Президентът Елена Маринова предвижда, че през следващите няколко години ще има допълнителна гъвкавост в появата на нови офис пространства в зависимост от географската миграция на екипите и техните предпочитания за микс дистанционен - присъствен начин на работа.

Елена Маринова: Решението да отворим офис в нова локация се случва след постигане на концентрация на наши служители на едно място и допитване до тях. Понякога отваряме традиционен офис, а често е необходимо някакво гъвкаво споделено пространство, ако екипът е по-малък.

Кръстев подозира, че след пандемията все повече работодатели ще обмислят офиси извън София, и вероятно е прав. Технологичните компании или вече имат пространства в провинцията - TINQIN например има локации в София и Варна, а Modis оперира и в Пловдив, или изобщо не изискват работата в офис.

Следващата стъпка, която вероятно ще се случи, е тази битка за талант да се разрази и на наднационално ниво: страни като Хърватия например вече активно се състезават за т.нар. дигитални номади. Интересен факт е, че София е на 6-о място в класацията на DigitalNomads за места, предпочитани от жени.

Но тук има два важни момента. Първият е активността на самите градове. Аспарухов не би бил толкова впечатлен, ако властите в Маями не бяха направили необходимото да го привлекат. Същото е и на местно ниво - засега градовете, които показват някаква активност в привличането, са Пловдив, Бургас и Габрово - с различен успех заради различните си размери и потенциал, но те поне осъзнават нуждата да го правят. Оттук нататък пасивните само ще губят допълнително.

И, второ, този лукс засега е резервиран само за един сектор и е доста ексклузивен. Но изследванията на Флорайда сочат, че стичането на човешки потенциал на дадени места води до цял ред позитиви за тези градове. Да, Сан Франциско е краен пример, но да бъдеш Маями също не е лоша цел.