Панорамата на София

Георги Палов и Михаел фон Айхбергер заснемат гигапикселови панорами на столицата от високите точки на града

Темата накратко
  • Преди няколко години любителят фотограф Георги Палов решава да заснеме София по начин, който не е правен досега.
  • Успява да го постигне едва през март тази година благодарение на свой колега фотограф, Михаел фон Айхбергер, заснемайки заедно няколко гигапикселови панорамни снимки от "птичи поглед", които позволяват да разгледаш в детайл градския пейзаж.

Когато хвалим някого за доброто му зрение, често казваме "имаш орлов поглед". С напредването на ерата на машините обаче животинските видове все по-често ще отстъпват на роботите или компютрите.

Отдавна надминали възможностите и на най-зрящото същество на земята, фотоапаратите на двама ентусиасти, арх. Георги Палов и германския му колега Михаел фон Айхбергер, също заслужават да са нарицателно за перфектно зрение.

Двамата успяват да заснемат София така, както никой досега не я беше виждал, правейки своите свръхголеми панорамни изображения от най-високите точки, откриващи гледка към града. Ако бъдат принтирани в реален мащаб, снимките ще са с приблизителни размери 15 на 90 метра. Детайлността им позволява да увеличавате многократно изображението и въпреки големите разстояния да разгледате от високо забележителности на града или просто да намерите вашия балкон.

Добри познанства

Идеята за гигапикселовите снимки хрумва на Георги Палов преди няколко години, но той успява да я реализира едва този март. "По професия съм архитект и често ходя по покривите на високи сгради. Исках да запечатам видяното там и да го споделя по един по-различен начин", коментира още Палов пред "Капитал". С Михаел фон Айхбергер се познават покрай общата им страст към фотографията и по-рано през годината стартират проекта GigaPixel.bg, който цели да създаде виртуална разходка над София, а и не само.

Айхбергер е германец, който радушно се включва в кампанията на Палов и заради своя лична кауза. Прадядо му Франц фон Айхбергер е бил консул на Германия в София преди 134 години, затова правнукът е дошъл у нас да види как се е развил градът след толкова време. "Михаел предостави снимки на града оттогава, в които се вижда, че София е предимно голи поляни. Катедралата "Александър Невски" тъкмо е била започната да се строи", допълва Палов.

Локациите, от които са искали да направят своите фотографии, обаче се оказват забранени за свободен достъп и благодарение на свои приятели българинът успява да осигури достъп. Най-забележителната панорама е заснета от върха на небостъргача Sky Fort, с височина над 200 м. Тъй като сградата е още в строеж, двамата фотографи са били оборудвани със специално облекло и предпазни средства по време на заснемането, което всъщност не е много кратък процес.

Наръчник за правене на гигапикселови панорами

Заснемането на панорама е продължителен процес, в който апаратът прави много на брой снимки под различен ъгъл, които образуват широкия ъгъл на панорамните изображения. В конкретния случай на апарата на Палов са му били необходими близо 3000 кадъра, снимани в продължение на пет часа - от 9 до 14 часа. "Светлината през деня се променя, но тъй като снимаме по подходящ начин, светлинният градиент не си личи", коментира Георги Палов.

Освен самото заснемане всяка от панорамите на двамата фотографи е претърпяла постпродуктивна обработка. "Ако правех само това, всяка панорама щеше да е готова за около седмица, но на нас ни отне по близо месец." Тъй като кадрите са изключително детайлни и в по-близките кадри могат да бъдат различавани хора, по време на обработката Палов закрива всички лица и номера на автомобили, които могат да бъдат различени.

Освен от строящия се небостъргач гигапикселови снимки са заснети и от връх Камен дел, Телевизионната кула "Копитото" и Grand Hotel Millennium само в София, като има снимки и от други градове.

Заснемането на подобна снимка обаче е трудоемко, защото трябва да бъдат съобразени и различни атмосферни условия. "След като посрещнах Михаел от летището, веднага се качихме на "Копитото", за да направим една нощна панорама, но след това в продължение на две седмици дебнехме да улучим хубаво време, защото трябва да е достатъчно ясно, да не вали дъжд и да не е ветровито", коментира Георги Палов.

Те използват главно своя апаратура, а от Canon им предоставят по-добър обектив и дублаж на останалата техника. За целите на гигапикселовите панорами Палов и партньорът му използват безогледален фотоапарат Canon EOS R5 и обектив към него Canon EF 600mm f/4L IS III USM.

Целта за следващата година е повече снимки и в други български градове.