Най-четените градски истории на "Капитал" тази година

От локомотивите на Русе, през теснолинейката на Родопите, до пловдивския имотен бум: навсякъде стават интересни неща

Пловдивският имотен бум е най-четената градска история тази година
Пловдивският имотен бум е най-четената градска история тази година    ©  Цветелина Белутова
Пловдивският имотен бум е най-четената градска история тази година
Пловдивският имотен бум е най-четената градска история тази година    ©  Цветелина Белутова

И тази година "Капитал Градове" откриваше интересни истории от големите и малките градски центрове на България. Погледът върху местния бизнес и регионално развитие позволи да извадим няколко важни тенденции: например имотният бум на Пловдив или опитът на други градове да влязат в Плана за възстановяване, проблемите на София и вечните драми на Варна.

Но сред най-четените истории попаднаха и чудесни местни примери като минералната вода в комплекс във Варна или новите локомотиви на Русе.

Ето какво тази година беше най-четено в секция "Градове":

1. Пловдивски имотен феномен: бум на гиганти при жилищата

60 сгради с 3200 жилища върху терен от 137 дка. Осем 75-метрови кули - 25-етажни във високата си част. Два 14-етажни блока наред с други девет 8-етажни сгради. Това са само част от примерите за размера на бума, който преживява вторият град. Разказът за това какво се случва на този най-горещ в момента имотен пазар в страната логично е най-четената ни история.

2. Минералната вода влиза и в жилищен комплекс

България стои на хиляди геотермални извори, но от римско време насам жилищен комплекс не е използвал този ресурс, за да се топли. До момента в който един затворен комплекс във Варна не промени това. Историята за това как минералната вода е част от живота на няколко блока в морския град също се радва на силен интерес.

3. Една история с климатици, която ще промени Велико Търново

Недоволството от климатика в офиса рядко ражда добри идеи. Освен в случая с "Екстрапак", който е родил цял нов бизнес център от нищото - и с него потенциал да промени офис пазара на града.

4. Новите хотели гиганти на Павел баня

Намиращата се между Карлово и Казанлък Павел баня е обявена за балнеокурорт от национално значение още през 70-те години и се смята за лидер при лечението на травматични и ортопедични заболявания. Очевидно досега това не е било достатъчен стимул за по-големи инвестиции. Но сега два нови хотела ще променят лицето на стария курорт.

5. Спасителният пояс на Родопите

По време на Първата световна война България спешно се опитва да предпази териториите си от вражески държави, като приоритет се е давало на планински региони, които иначе биха останали недостижими. Теснолинейките (760 мм между релсите) са сред най-популярните (и евтини) за строене, като в крайна сметка са построени 37 такива линии. Повечето от тях впоследствие са заменени от стандартни релси, докато накрая остава само една - тази в Родопите. Фантастична история на Джоди Хилтън за теснолинейката и как тя променя планината.

6. Не расте и вече старее

Прогнозата е, че към 2050 г. населението на София ще намалява и много жилища ще останат празни, защото местата около града са по-привлекателни. Кои са най-младите квартали на града и какво ще се случи с този най-пренаселен град ви разказахме в тази статия.

7. Опитът на Варна да влезе в Плана за възстановяване: лека железница за 400 млн. евро

Месеци преди прословутия план за 12 млрд. лева да попадне в Брюксел, още един град се опита да се включи в релсите, освен софийското метро. Варна представи проект за леко метро със седем участъка с обща дължина над 60 км. Проектът обаче изпадна и от плана, и от следващия програмен период заради недостатъчно време за подготовка.

8. София е готова с пет проекта за етажни паркинги в няколко столични квартала

Всичко, което говори за кошмара с паркирането и притока на коли в софийските квартали, се радва на огромен интерес. Пет проекта за паркинги в районите "Надежда", "Слатина", "Сердика", "Студентски" и "Подуяне" привлякоха вниманието на читателите през юни. Към момента обаче са все още само план.

9. Морската градина - начин на (зло)употреба

Заради "кокошарника на Марешки" ви разказахме отново печалната история на варненската Морска градина, започнала с безконтролна реституция, приватизация и застрояване. Историята, уви, продължава вече повече от 20 години, а част от парка дори изчезна.

10. Локомотивите на бъдещето тръгват от Русе

Фирмата "Експрес сервиз", която е индиректен наследник на една от най-старите български частни компании - заводът за поддръжка на влаковете по първата жп линия в страната - Русе - Варна, тази година отбелязва 155 години от създаването й през 1866 г. Фирмата прави все по-големи, мощни, но и зелени машини.