Метрото през "Слатина" до "Арена Армеец" може да е готово най-рано през 2026 г.

Кандидатите в търга за 530 млн. лв са познатите "Трейс груп холд", "Джи Пи груп", "Монолит", "Щрабаг", "Грома холд" и още

С изграждането на шестте станции до "Арена Армеец" основната мрежа на софийското метро ще бъде завършена и нови разширения едва ли ще се правят в близко бъдеще
С изграждането на шестте станции до "Арена Армеец" основната мрежа на софийското метро ще бъде завършена и нови разширения едва ли ще се правят в близко бъдеще    ©  Георги Кожухаров
С изграждането на шестте станции до "Арена Армеец" основната мрежа на софийското метро ще бъде завършена и нови разширения едва ли ще се правят в близко бъдеще
С изграждането на шестте станции до "Арена Армеец" основната мрежа на софийското метро ще бъде завършена и нови разширения едва ли ще се правят в близко бъдеще    ©  Георги Кожухаров

"Следваща станция: Арена Армеец". Това съобщение с познатия глас на метрото изглежда все по-реално, след като "Метрополитен" най-сетне задвижи мегатърга за строителството на още шест метростанции към третата линия през "Слатина". Кандидатите в процедурата за 530 млн. лв. вече са ясни, а отварянето на офертите след близо едногодишно отлагане говори, че има някаква сигурност за финансирането, което се очаква да дойде от Плана за възстановяване. Там са заложени 380 млн. лв., а общината и вероятно държавата да осигури останалото.

Играчите са предимно известни фирми, които натрупаха опит в строителството на подземни отсечки - като "Джи Пи груп" и "Трейс груп холд", но има и нови кандидати.

Бъдещите шест метростанции ще продължение на третия метродиаметър, което да започва между новите станции "Орлов мост" и "Театрална" и да върви в посока "Слатина" към бул. "Николай Коперник" и "Шипченски проход". Последната станция след "Арена Армеец" пък ще бъде УМБАЛ "Св. Анна" (виж картата).

Изпълнителния директор на "Метрополитен" Стоян Братоев заяви пред "Капитал" през есента, че е планирано дейностите по слатинския участък да започнат през второто тримесечие на 2022 г., като те нарочно са разминати със строителството на метрото от "Хаджи Димитър" до "Левски-Г", за да не започне паралелно строителство и да се блокират големи зони в града. Изграждането на трите станции до "Левски-Г" се очаква да стартира в близките месеци и вече има сключени договори с изпълнителите.

За първите две: "Геострой" срещу "Трейс" и още двама кандидати

Първата позиция към поръчката включва строителството на две метростанции срещу 85 млн. лв. Първата спирка се намира по план на кръстовището на ул. "Гео Милев" и ул. "Черковна" с бул. "Ситняково", а втората е разположена под ул. "Гео Милев" непосредствено до кръстовището с ул. "Н. Коперник".

За строителството на участъка се състезават "Геострой", част от групата "Геотехмин", и "Трейс груп холд", която участва в обединение с "Инжпроект" със съдружници "Галини-Н" и Николай Михайлов, както и "Интерхолд" със собственик Десислав Герданов. В надпреварата се включва и обединение "Метро Гео Милев" с участието на "Обонато билд" със собственик Димитър Пантелеев и "Грома холд", което е притежавано от Христо Савев.

Същото обединение участваше и в надпреварата за строителството на метрото до "Левски-Г', но загуби от "Монолит София".

"Джи Пи груп" и "Трейс" в надпревара за следващите

Следващите две метростанции се намират на кръстовището на ул. "Гео Милев" и ул. "Слатинска" и северно от кръстовището на бул. "Шипченски проход" и бул. "Асен Йорданов". Към втората е предвиден и паркиране около терена, казва се в документите към поръчката. За позицията се борят "Трейс груп холд" и "Джи Пи груп", като и двете фирми спечелиха по една метростанция от другото продължение на трети метродиаметър в посока "Левски-Г". В надпреварата се включват и обединение между "Интерпром" на Калоян Теодосиев и "Инженеринг груп-04" на Пламен Тенев, а самостоятелно се явяват "Парсек груп" и "БГ конструкция". Прогнозната стойност отново е 85 млн. лв.

Още две + буферен паркинг и подлез

Третата позиция включва строителството на още две метростанции. Първата се намира до зала "Арена Армеец", на бул. "Асен Йорданов" и включва пешеходен подлез под булеварда, а другата е изцяло под локалното платно на бул. "Цариградско шосе" и стига до кръстовището с бул. "Йерусалим". Към нея се предвижда и буферен подземен паркинг с 230 паркоместа.

Това е и на-скъпия участък с метростанции - с прогнозна стойност 105 млн. лв. Кандидати отново са "Джи Пи груп" (в обединение със "Смарт билд дигитал" на Симеон Атанасов) и "Трейс груп холд", както "Монолит София" заедно с Х.С.С. Включва се и "Щрабаг" с българския си клон.

И един за метротунела

Голямата сензация при строителството на третия метродиаметър беше тунелопробивната машина, с внушаващия си обем и дължина. Четвъртата позиция е именно за пробиването на метротунела, като единствен кандидат е обединение с "Виа конструкт", която беше избрана за същото през 2015 г. Другите фирми в консорциума са "Доуш иншаат ве тиджарет" и "Ултрастрой".

Прогнозната сума тук е най-висока - 190 млн. лв., а срокът за изпълнение е 42 месеца (три години и половина).

За строежа на всички метростанции иначе са заложени 48 месеца или четири години. Което пък значи, че метрото до "Арена Армеец" оптимистично може да бъде изградено до края на 2026 г.

За последната позиция, която включва системите за контрол и управление на влаковете, е кандидатствала "Сименс мобилити", която сега отговаря за всички системи по третия метродиаметър.