Как ще изглежда новият билет за време в София: предложенията досега

Данните от тикет системата трябва да послужат за основа на тарифната политика, но засега има различни мнения

Хората, пътуващи с трамвай 7, са рекордьори по плащане на билет с банкова карта (с близо 10 хиляди плащания на месец)
Хората, пътуващи с трамвай 7, са рекордьори по плащане на билет с банкова карта (с близо 10 хиляди плащания на месец)    ©  Надежда Чипева
Хората, пътуващи с трамвай 7, са рекордьори по плащане на билет с банкова карта (с близо 10 хиляди плащания на месец)
Хората, пътуващи с трамвай 7, са рекордьори по плащане на билет с банкова карта (с близо 10 хиляди плащания на месец)    ©  Надежда Чипева
Статията е част от поредица за новата тикет система на София.

Вече има частична информация за това как пътуват гражданите на града, но за да има по-ясна картина, общината мисли за въвеждането на задължителни валидации (повече за това четете тук). Всички тези данни и препоръките на ЦГМ пък трябваше да послужат за основа на общинските съветници при въвеждането на нова тарифна политика.

Сигурно е, че хартиеният билет ще се промени (и дори е вероятно съвсем да изчезне). При това съвсем скоро - в близките два месеца. Засега има две предложения - на ГЕРБ и на общинския съветник Борис Бонев, които предвиждат да има два различни електронни билета за време, в зависимост от продължителността на пътуването. От ГЕРБ предлагат единият да струва отново 1.60 лв. и да позволява "безплатно" прекачване, ако например човек се вози 20 минути в автобуса и до 30-ата минута валидира билета си в метрото. Другият билет ще позволява прекачвания до 60-ата минута и ще струва 2.20 лв.

"Различното в сравнение със сегашния билет за 1.60 лв. е, че ще има възможност за прекачване, което на практика значи поевтиняване на градския транспорт. От данните, които имаме, става ясно, че малко над 90% от всички единични пътувания с билетче ще бъдат обхванати, когато имаме прекачване. Тоест малко над 90% от всички пътуващи, които се прекачват и досега са плащали 3.20 лв., вече ще плащат 1.60. А другите около 10% от всички, които са плащали 3.20 и са пътували по-дълго, сега ще плащат 2.20", казва пред "Капитал" Зафир Зарков, съветник от ГЕРБ.

Той обяснява, че решението на партията се базира на анкета, правена от ЦГМ, за това как пътуват пътниците, а и на получения през декември доклад от изпълнителя на тикет системата, който по думите му потвърждава данните от анкетата. Какво показват данните за това как пътуват софиянци четете тук.

Минусът на предлагания от ГЕРБ модел е, че е налице асиметричност: ако човек пътува 10 минути с метро и после 25 минути с автобус до работа, то той ще успее да "хване" първата валидация след 10-ата минута, но на връщане от работа, когато пътува първо с рейса, съществува риск да не успее да се валидира навреме. Не са обхванати и тези пътници, които сменят превозното средство след 30-ата минута (а трябва да имаме предвид и това, че в София закъсняващ рейс въобще не е изненада).

Бонев пък предлага билетът за 1.60 лв. да важи за 40 минути, а този за 2 лв. да е за 90 минути, защото според него много хора сменят превозното средство и до 45-ата минута от пътуването. От данни, които "Капитал" получи от Центъра за градска мобилност, се вижда, че немалка част от хората наистина се прекачват тогава, като някъде след 45-ата минута броят на прекачващите се пътници спада рязко. Но тук рискът е в ограничението: понеже има фиксирани определен брой минути за пътуване, човек невинаги ще може да е сигурен, че ще успее да стигне до крайната си точка за това време. И може да се окаже нередовен.

ЦГМ: Билетът трябва да е само един, за да няма объркване

И докато политиците спорят кой вариант е по-добрият, в анализа с препоръки от ЦГМ (на който иначе трябва да се осланят) се казва, че не е удачно да има два вида билета за време. Причините са няколко: ако пътникът си е купил два различни билета (един за 30 и един за 60 минути) и ги е заредил в своята карта, валидаторът няма как да знае кой билет да маркира. Ако пък избира автоматично по-скъпия билет, се обезсмисля да има зареден по-евтин. Дори и валидаторите да се програмират с опция за ръчен избор кой билет да се ползва, това не е препоръчително, тъй като ще води до големи опашки в метрото, а и във време на пандемия безконтактното валидиране е важно.

"Наличието на два вида билети за време вместо увеличаване на ползващите билети може да предизвика дори обратен ефект - увеличаване на непреднамерено пътуване без валиден превозен документ", се казва в доклада на ЦГМ, който "Капитал" получи.

В него се предлага да бъде въведен един вид билет за време, който да е с продължителност 60 минути до последна валидация, като е малко по-скъп от сегашния. Идеята е новите билети (каквито и да са те) да се зареждат върху електронен носител - QR код, банкова карта или редовната нова карта на ЦГМ Sofia City Card. Така например, ако отидете до гише на ЦГМ, от там трябва да ви заредят купения билет електронно, дори и да имате валидна месечна карта за градски транспорт например. "Сегашният" хартиен билет пък се препоръчва да се запази и да бъде само за еднократно пътуване.

"Запазването на билетите на хартия по 1.60 лева за еднократно пътуване ще ускорят и естествено ще завършат процеса по преминаване към един издател - ЦГМ", казва се още в доклада. В момента другият издател на билети продължава да бъде "Метрополитен", който продава отделни билети за метрото, макар и в условията към обществената поръчка за тикет системата да се предвижда това да е само ЦГМ.

А от ГЕРБ искат да ограничат купуването на билет от шофьорите. Зарков казва, че "шофьорът трябва да се грижи за безопасността на пътниците, не е негова ролята да продава превозни документи", като посочва, че цялата европейска практика е насочена така, че продажбата на документ от шофьора е на по-висока цена. И предлага в бъдеще закупуването на такъв билет да важи само за линията, в която е купен, да струва по-скъпо (2 лв.) и да не позволява възможност за прекачване.

Но иначе картите са важни

Зарков обръща внимание и на това, че 85-90% от пътниците пътуват с карти за градския транспорт, а има големи вълнения за билетчето. Но в същото време предложението на ГЕРБ не предвижда оптимизации при дългосрочните документи (месечни и годишни карти за градския транспорт). Зарков припомня, че цените на редовните карти не са се вдигали от десетилетие. "Освен това през 2016 г. намалихме цената на годишната карта от 500 лв. на 365 лв., а миналата година дадохме възможност тя да се плаща на два пъти", обяснява той.

И посочва, че след намалението на цената все повече хора използват годишна карта и това трябва да продължи.

В анализа на ЦГМ обаче пише, че това са "едва 37 700 души", като други 50 хиляди купуват месечни карти за цялата градска мрежа, а 25 хиляди - месечни карти за метро. Затова се препоръчва всички тези 75 хиляди души да се ориентират към годишните карти и да се възползват от възможността да ги плащат на вноски, макар и това да не е достатъчно "припознато". Решението пък би било в дигитализацията - човек да може да плаща разсрочено картата си чрез мобилния си телефон, като използва услугите на различни приложения.

Освен това в предложението на ГЕРБ реално се предвижда картите за определен брой пътувания да поскъпнат - сегашните карти за зареждане с 10 пътувания, които струват 12 лева, се предлага да бъдат заменени от такива с 20 пътувания за време. Те обаче ще струват 30 лева с билети за пътуване "30+" минути. Или един билет излиза само с 10 стотинки по-евтино. А пък тези, в които 20-те пътувания са от 60 минути, ще струват 40 лева. Еднодневната карта пък може да важи не само за деня, но за 24 часа, заради което ще поскъпне от 4 на 6 лв. (или с 50%).

Има и раздвижване около картите за ученици и студенти - Бонев предлага въвеждането на карта за младежи на възраст до 26 години на цена от 200 лв. годишно, като единствено условие е възрастта и отпада изискването да се носят студентски книжки и други документи на гишетата. За "Патриоти за София" (ВМРО и "Атака") в категория "младежи" пък попадат всички до 30-годишна възраст, като предложението за тях е месечна карта от 21 лв. От групата имат и идея за годишна карта "Майчинство" срещу 50 лв. "Много държим да има младежка карта, защото точно младите са една от най-мобилните групи", добавя и Симеон Ставрев от "Демократична България". Така младежката карта изглежда като вариант, който би могъл да се приеме от всички партии.

Така или иначе за цялостната тарифна политика е добре да се стигне до консенсус. В момента има създадена работна група със съветници от всички политически групи, която коментира вариантите. "Не мисля, че е много конструктивно всяка група да си излиза със собствено предложение", коментира Симеон Ставрев. Финалното решение пък ще покаже дали дългоочакваната нова придобивка на София ще действа максимално ефективно.

За пример - в Бургас електронен билет за време вече има близо шест години, като той донякъде прилича на предложения от ГЕРБ модел, но важи за 45 минути (как действа той чети в карето по-долу). Но тъй като всеки град си има свои особености, е важно да се слушат анализите. Най-малкото в столицата живеят най-много млади и активни хора, което говори, че ще е доста важно да се мисли за дигитална карта и билет. Това може да се случи, когато се позволи на различни приложения, мобилни оператори и банки за започнат да продават билети.

Как го правят в Бургас

В Бургас билетът за време съществува от близо шест години, като това е и първият град в страната, който въвежда този механизъм. Той действа на следния принцип: всеки пътник трябва да валидира при влизане в превозното средство своята карта, която е заредил преди това. Цената на единичния билет е 1.30 лв., като позволява прекачвания във всички линии от мрежата до 45-ата минута. След като се е валидирал в последното превозно средство през 45-ата минута пътникът може да продължи пътуването си докрай като редовен пътник. "Услугата е популярна, особено за крайградската част на Бургас, тоест за живеещите в прилежащите квартали", коментира за "Капитал" зам.-директорът на "Бургасбус" Любомир Атанасов.

Електронните продукти могат да се зареждат в пунктовете на дружеството и касовите салони, като това важи най-вече за ползващите преференции, които трябва да докажат, че са ученици или пенсионери например. Но пакети с пътувания и електронни портмонета могат да бъдат допълвани със средства и на вендинг машини, които са общо седем в града, или пък чрез приложение, което също позволява закупуването на електронен продукт. "То практически дава възможността да се закупи стойността на пътуването на няколко билета", казва Атанасов. По думите му онлайн плащането и плащането чрез вендинг машина е достъпна и все по-популярна услуга. В превозните средства пък все още се продава хартиен билет, който се купува рядко - единствено ако човек е влязъл без електронен продукт в превозното средство.

"С въвеждането на електронен билет направихме така, че гражданите да ползват всички линии от градската транспортна схема, за да може услугата да бъде по-атрактивна и да се позволи по-голяма мобилност", казва Атанасов.

Пътуването излиза доста евтино за ползващите пакети или преференции, като в зависимост от различните видове цената може да падне от 1.25 или 1.20 лв. за билет до 60, 40, 30 или 22 стотинки. От преференции се ползват ученици, студенти, както и хора с увреждания и определени заболявания, хора с диабет, болни от паркинсон, многодетни майки, както и възрастни хора.

"За нас като търговско дружество, разбира се, приходите са важни, но в същото време изпълняваме и социална услуга - обществен превоз на пътници, което означава, че се търси компромисният баланс между прихода на дружеството, възможностите на общинския бюджет да възмездява част от направените разходи за определен тип карти и продукти и възможността на гражданите да си плащат тази услуга. Системата не бива да се дебалансира в нито един от тези три аспекта", коментира Атанасов.

Освен това Бургас знае как пътуват пътниците в реално време благодарение на валидациите на вход. Приложението също дава информация колко пътници има в превозните средства. Инсталирано е и видеонаблюдение в автобусите, както и на всички спирки на градския транспорт.