Пловдив пуска спорна поръчка за 9 млн. лв. за важно кръстовище

"Трейс" или "Иса 2000" ще предложат вместо общината как да изглежда трафикът около Водната палата

Кръстовището на Водната палата е едно от най-оживените в града и проектът за него ще има сериозен ефект върху трафика
Кръстовището на Водната палата е едно от най-оживените в града и проектът за него ще има сериозен ефект върху трафика    ©  Цветелина Белутова
Кръстовището на Водната палата е едно от най-оживените в града и проектът за него ще има сериозен ефект върху трафика
Кръстовището на Водната палата е едно от най-оживените в града и проектът за него ще има сериозен ефект върху трафика    ©  Цветелина Белутова

Един от най-спорните проекти на община Пловдив - пробивът под Водната палата - е на етап оценка на получените оферти, след като на 31 декември, навръх Нова година, изтече срокът за подаването им. По поръчката, която беше отворена в началото на миналия месец, са събрани едва две предложения, които сега предстои да бъдат оценени.

Кандидати за изпълнението са познатите "Иса 2000" и "Трейс груп холд". Двете компании играха и за обхода на Пловдив.

"Иса 2000", чийто собственик е Юлиян Инджов, вече има опит в града със строителството на пътя Пловдив-Асеновград заедно с кръговото кръстовище там на стойност на 27 млн. лв. "Иса 2000" изпълняваше и ремонти по ОПРР в няколко други части на страната. Фирмата е една от основните, които печелят търгове в родопския район.

"Трейс груп холд" е една от основните строителни компании в страната.

Стойността на проекта е 9.2 млн. лв. с ДДС, а срокът е 600 дни - до 2024 г. Общината се надява да финансира проекта с част от новия заем от 30 млн. лв., който иска да получи от Фонда за устойчиви градове (виж карето). Най-странното обаче е, че ясна идея как ще изглежда това кръстовище, изглежда, няма. Строителите са тези, които ще трябва да предложат.

Трите етапа на кръстовището

Кръстовището на Водната палата е едно от най-натоварените в Пловдив. При ремонта на пътния възел на бул. "Цар Борис III" и бул." Марица-юг" възложителят община Пловдив реши да има три етапа.

Техническият проект е от 2013 г., когато фирмата "Вектор бул" го изготвя заедно с проекта за реконструкцията на бул. "Руски".

Първи етап беше развитие на кръгово кръстовище на едно ниво. Строителството на проекта беше изпълнено и завършено през 2015 г.

Сега предстои втори етап, който предвижда пробиването на второ ниво под булеварда. Общата дължина на втория етап на проекта е 540 метра, от която 49 метра подлез. В сумата от 9 280 000 са включени и всички развръзки.

Трети етап според проекта трябва да е нов мост над Марица, но до него надали ще се стигне.

Какво всъщност се проектира

По думите на Пламен Райчев, зам.-кмет "Строителство и инвестиции" в община Пловдив, идеята на общината е да бъде оптимизиран и облекчен трафикът на кръстовището до Водната палата в посоките изток-запад и север-юг. Принципно има готови 13 проекта за преминаването, като общината се е спряла на три.

Странното обаче е, че поръчката е пусната на инженеринг. Това е метод, който се избира, когато възложителят няма идея как ще се изпълни проектът и иска от изпълнителя да предложи. Това, от една страна, е странен избор за толкова важно кръстовище в града, тъй като не става ясно дали ще се запази кръгово движение, как ще се вържат пешеходните връзки и други въпроси (виж карето).

От друга - преди дни новият строителен министър обяви, че ще се постарае да приключи поръчките на инженеринг, защото са порочна практика.

Райчев обясни, че изпълнителят ще трябва да даде идейна разработка, която община Пловдив ще одобри, съвместно с Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране (КИИП). След това ще бъде разработен и технически проект, на базата на който община Пловдив ще издаде разрешение за строеж.

Защо е спорен

На последното заседание от 13 декември на Обществения съвет, който бе създаден, за да контролира как ще се разходва заемът, общинските съветници от различни политически сили настояват проектът да отпадне. Слави Георгиев - общински съветник от Коалиция "Ние гражданите", казва пред "Капитал", че обсъждането на казуса е закъсняло, защото е даден старт на обществената поръчка и тя е обявена. Според него големите обекти в града се случват без анализи и проучвания.

Браншовите организации в лицето на архитекти и инженери изразяват съмнения относно целесъобразността на проекта и възможностите за техническото му изпълнение. Те смятат, че проектът има нужда от актуализация - например въпросните проекти за пробива не са одобрени от КАТ заради размера на тунела и локалните платна.

"Съществуващите анализи на трафика датират от 60-те години и са с давност 10 години, а нови изобщо не са правени. Пробивът под Водната палата се случва изцяло на база думи, без да е обоснован документално. Това важи за всички инфраструктурни проекти. Решенията по тях се взимат на база стари анализи", каза Георгиев пред "Капитал".

Райчев твърди, че в момента е възложено проучване на външни експерти, които ще оценят трафика и ще дадат тези данни на изпълнителя, за да му помогнат. Но остава неясно защо всички тези данни не са анализирани и самата община не е взела решение въз основа на тях какво иска, за да го възложи после на строител.

Също така не е ясно как строителите са кандидатствали с оферти за проект, който в същината си още не е ясен.

По думите на Слави Георгиев има и друга важна подробност - опасността от плащане на неустойка по вече изграденото кръгово кръстовище, защото първият ремонт е с европейски средства и по тях има задължение за 5-годишна устойчивост. Според зам.-кмета "поръчката предполага вариативност, очакваме различни разработки. Настоящият проект е консултиран със специалисти в управляващия орган на Оперативна програма "Региони в растеж". Той надгражда извършения ремонт и реконструкция на булевард "Марица юг" в участъка източно от кръстовището при Водната палата и по никакъв начин няма да влияе на устойчивостта".

Какви са вариантите

Само един от тях включва запазване на настоящото кръгово кръстовище. При него ще се минава в четирите посоки, т.е. левите завои ще бъдат разрешени от всички страни.

Другият е пропускливостта на кръстовището да е без леви завои и така да останат направленията - "направо и дясно" по "Цар Борис III Обединител". Третият вариант също е без кръгово, но да бъде разрешено да се минава през всички 4 направления на горното ниво, като кръстовището се регулира със светофари.

Изобщо не става ясно дали и какво е решението за велоалеите и пешеходния трафик - в момента например такъв не е възможен по протежението на Марица, защото кръстовището не го позволява и хората се вкарват в стар и запуснат подлез в близост. В някои от картинките, видими в предложението на проектантите, това не е коригирано и такъв преход остава невъзможен. Общината заяви за "Капитал", че "възложителят в лицето на община Пловдив ще изисква от изпълнителя да предвиди изграждането на пешеходни връзки във всички възможни посоки на базата на идейната разработка, която бъде представена".

За какво е заемът от 30 млн.

Заемът е за "Подобряване и модернизация на градската среда в Пловдив". Договорът за финансиране е от 21 септември.2021 г. и по него има одобрено финансиране за 30 милиона лева. Дейностите по проекта са насочени към реконструкция, естетизация и модернизация на градските пространства и осигуряване на достъпна среда и по-добра свързаност на кварталите и градските райони. Предвидени са четири ключови обекта в град Пловдив:

  • Обект 1: "Подлез между ул. "Царевец" и ул. "Модър" и комуникационно решение за ул. "Царевец" и ул. "Модър"/ в участъка от бул. "Коматевско шосе" до бул. "Хаджи Димитър"/ - в процес на изпълнение
  • Обект 2: "Реконструкция на кръстовище на бул. "Цар Борис ІІІ Обединител" и бул. "Марица - юг" (Пробив Водна палата)
  • Обект 3: "Реконструкция на ул. "Царевец" в участъка от бул. "Хаджи Димитър" до бул. "Свобода" - етап I
  • Обект 4: "Реконструкция на бул. "Хаджи Димитър" в участъка от съоръжение "Коматевски пътен възел" до ул. "Царевец".