Стоян Братоев: Готови сме да помагаме на Варна за проекта за леко метро

Ръководителят на софийското метро за жп транспорта, строителите и защо е време други градове да градят капацитет

"В София свършихме с големите отсечки. Оттук нататък ще строим предимно разширения по няколко километра."
"В София свършихме с големите отсечки. Оттук нататък ще строим предимно разширения по няколко километра."
"В София свършихме с големите отсечки. Оттук нататък ще строим предимно разширения по няколко километра."    ©  Надежда Чипева
"В София свършихме с големите отсечки. Оттук нататък ще строим предимно разширения по няколко километра."    ©  Надежда Чипева

Визитка


Стоян Братоев не е най-познатото име в София. Той обаче стои зад проекта, който се ползва вече над десетилетие за витрина на успехите на столицата - метрото. Всички провали на управлението на Йорданка Фандъкова бяха успешно прикривани зад мощния гръб на Братоев, чиято структура "Метрополитен" е безспорно ефективна и много добра в това, което прави - да строи и управлява подземната железница.


Нещо повече, България години наред ползваше софийското метро, за да крие зад него тоталния провал на модернизацията на железопътната си мрежа. Почти единственият друг жп-проект: линията София-Бургас, се работи вече три програмни периода, глътна милиарди лева, но няма изгледи да завърши скоро. По който и да е критерий - пътници, ефективност, скорост, управление на средства, България успява да отговори на европейските критерии в ж.п. сектора предимно заради метрото.


Ето защо, Братоев е интересна фигура - единственият човек, който успешно е създал и управлява нов ж.п. проект в последните 40 години. Той е ръководител на първите обекти по него в периода 1979-1982 г., 1992-1999 г. е ген.директор на "Метрополитен" под старата му форма, а след това и досега е изпълнителен директор на новото дружество. Сега, когато железницата на София е вече "зрял проект", чието разширение ще става все по-бавно и "Метрополитен" ще е все повече структура, която управлява, а не развива този тип транспорт, "Капитал" разговаря с управителя му за другите градове, които искат подобни проекти и за проблемите на българския транспорт.

Как стана така, че в град с ужасна транспортна инфраструктура, метрото е толкова успешно?

Първо, искам да кажа, че София няма ужасна транспортна инфраструктура. На един голям град тя се мери на база гъстота на линии на кв. км. София е на второ място от столиците в Европа по този параметър. Само Букурещ е с малко по-голяма.

За гъстота може би, но за управлението на този транспорт, надали.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    cose avatar :-|
    cose
    • + 3

    От големите градове най-подходящи за леко метро са Варна и Стара Загора, които са по-скоро тесни и дълги градове с голяма гъстота на застрояването.
    В Стара Загора консултанският проект е бил провален от общината 2011 г., но поне във Варна поне уж се работи.

    На Пловдив проблемът му е както рехавото застрояване и кръглата форма, която би изисквала 4-5 линии поне да обхване същото население колкото Варна и Стара Загора с 2, така и малките разстояния, тъй като В Пловдив 90% от жилищното застрояване и живущи са на до 3 км от централния площад, което може спокойно дори и всекидневно да се изминава пеш.

    Нередност?
Нов коментар