Автокъща "Капитолия" в Борисовата градина ще бъде премахната, колите остават

Подземен паркинг под автокъщата ще може да служи на стадиона, а в периферията на парка ще се разкрият още 767 места

Миналата година общинското дружество "Софийски имоти" спечели окончателно едно от делата срещу наемателите на автокъща "Капитолия" в Борисовата градина
Миналата година общинското дружество "Софийски имоти" спечели окончателно едно от делата срещу наемателите на автокъща "Капитолия" в Борисовата градина
Миналата година общинското дружество "Софийски имоти" спечели окончателно едно от делата срещу наемателите на автокъща "Капитолия" в Борисовата градина    ©  Цветелина Белутова
Миналата година общинското дружество "Софийски имоти" спечели окончателно едно от делата срещу наемателите на автокъща "Капитолия" в Борисовата градина    ©  Цветелина Белутова

Дали ще има нов стадион на ЦСКА на мястото на "Българска армия" в сърцето на Борисовата градина е горещ въпрос, който се повдига, откакто се работи по проекта за нов Подробен устройствен план на парка. Затова и голяма част от гражданите, участвали в дискусията по промяната на ПУП-а 13 януари, бяха дошли само с една-единствена цел - да им се потвърди, че стадион ще има. Така и стана - главният архитект Здравко Здравков няколко пъти успокои, че ще се прави цялостна реконструкция, като по негова преценка тя може да струва 40 млн. евро.

Преди в плана обаче се предвиждаше запазването на съществуващите насипи (което не позволява строителство на нов стадион, а преустройство на стария). Месец и половина преди общественото обсъждане на ПУП-а обаче се е направила корекция и липсва текстът за насипите, вероятно по настояване на главния архитект, писа "Дневник". "За "Българска армия" още от 2019 г. има издадена виза", припомни Здравков и по време на обсъждането, като допълни, че когато има проект, "ще говорим". Какво остава нерешено в последния вариант на ПУП четете тук.

Подземен паркинг под "Капитолия"

В комплект с новия стадион обаче върви и въпросът за паркирането. На общественото обсъждане в четвъртък стана ясно, че такава възможност ще се отвори под сегашната автокъща "Капитолия". Тя ще бъде премахната (процедурата вече е започната, след като кметът на "Средец" Трайчо Трайков подаде преписка за премахването на металните конструкции). На нейно място ще се изгради подземен паркинг за 420 коли (колкото са в един мол, за справка), като някои граждани дори се поинтересуваха дали има как да са повече. "Изненадвам се, че има такива въпроси, ние често сме критикувани, че предвиждаме много паркоместа", каза по този повод арх. Ковачев. В същото време съвсем наблизо е буферният паркинг на метрото, който не се използва пълноценно.

По време на обсъждането стана ясно и че 150 от тези 420 паркоместа могат да бъдат запазвани при събития от стадиона и така ще може да получи исканата 4-та категория на УЕФА. Тази новина зарадва голяма част от присъстващите, но притесни друга.

Основанията са следните: доколко е удачно да се генерира такъв трафик, който се очаква да бъде предизвикан допълнително и от предвиждащите се около стадиона търговски обекти, както и дали при въпросната "реконструкция" на стадиона няма да се повлияе сериозно на растителността и околната среда. Общинският съветник от "Демократична България" Марта Георгиева сигнализира във фейсбук групата "Да спасим Борисовата градина", че след преработката на ПУП-а е извадено изискването, че при реконструкцията на стадиона трябва да се съхрани растителността.

Много паркинги около парка

Преработеният план на Борисовата градина позволява обособяването на 767 нови паркоместа в периферията на парка. Към момента съществуващите са 362, обясни арх. Ковачев, което значи, че броят им ще се увеличи на 1129. Нови 104 места се предвиждат на мястото на бившата трамвайна линия от Телевизионната кула до Руското посолство, като се предвижда подземен преход към парка. Други 210 автомобила ще могат да се вместят в подземен паркинг до гара "Пионер" и още 33 коли ще могат да паркират около нея наземно. Под "Капитолия" предвидените места са 420.

В момента има съществуващ паркинг при зоопарка за 42 автомобила, както и зона за паркиране от ул. "Кирил Видински" до "Драган Цанков", където могат да бъдат паркирани 140 коли, поясни арх. Ковачев.

"Много пъти се обсъждаше в годините да няма паркиране, да се стига само с градски транспорт... Ами не е възможно, дами и и господа! Как една майка с две деца от "Дружба" или "Обеля", как да ползва само метро, тролей, трамвай? Ако има кола, ще паркира в периферията", заяви още той.

А в препоръките на район "Средец" се казва, че е добре преди всичко да има анализ за това как идват хората до парка. "Необходим е задълбочен анализ на посещаемостта на парка и начина на достъп до него - автомобилен, пешеходен, градски транспорт, велосипеден и др. На базата на този анализ могат да се предвиждат необходимият капацитет на бъдещи подземни паркинги, пешеходни достъпи, нови спирки за градския транспорт и други. Да се определят необходимите обслужващи съоръжения - обществени тоалетни и др.", пише в тях. Засега обаче такъв анализ така и няма.