Ниски емисии, ниски очаквания

София ще инсталира "умни знаци" за трафика и нискоемисионните зони за 4 млн. лв.

Подобно на поръчката с лампите, е избрана фирма с по-високи цени за табла (от 35 хил. лв.), но с по-ниски за други елементи и монтажи

Димитър Петров, директор на дирекция "Управление и анализ на трафика", вярва, че знаците ще са полезни на шофьорите
Димитър Петров, директор на дирекция "Управление и анализ на трафика", вярва, че знаците ще са полезни на шофьорите
Димитър Петров, директор на дирекция "Управление и анализ на трафика", вярва, че знаците ще са полезни на шофьорите    ©  Надежда Чипева
Димитър Петров, директор на дирекция "Управление и анализ на трафика", вярва, че знаците ще са полезни на шофьорите    ©  Надежда Чипева

Столичната община е подписала договор за доставката на т.нар. умни знаци и табла, някои за по 35 хил. лв., които да сигнализират при катастрофи, заледени пътища и ограничения при действаща нискоемисионна зона. Очаква се те да насочват трафика в зависимост от това къде има задръствания, като дават алтернативни маршрути и следят артериите в реално време.

За поставянето им е избран бул. "Цариградско шосе" и по-конкретно при връзката с бул. "П. Яворов". Причината е, че именно по тази градска магистрала влизат най-много коли към центъра и обратно и често се образуват колони от автомобили.

Дали новите знаци ще започнат да се инсталират обаче ще зависи от това кога общината ще отдели пари от бюджета си за тях, защото поръчката е без осигурено финансиране.

Въпрос на цена

Общината е поръчала няколко вида табла, които да визуализират информацията. Прави впечатление, че някои струват 4200 лв., а други, които са по-големи и с повече функции, са доста по-скъпи - 35 хил. лв. Избраната фирма за доставката им е "Енвайро клийн". В същото време друг кандидат (обединение "Пътна безопасност") е предложил цени за големите табла, които са с 10 хил. лв. по-ниски, но въпреки това е бил класиран по-назад. Директорът на дирекцията за управление и анализ на трафика Димитър Петров обяснява това със завишени цени на други места, подобно на случая с поръчката за улично осветление на Столичната община.

"За да функционира едно табло, то изисква и монтаж на стълбове, портал, кабели, канална мрежа, захващания и др. неща, които се водят във втора таблица за строително-монтажни работи - там цените на другата фирма са по-високи 4 до 5 пъти", обяснява той.

Така например спечелилата фирма "Енвайро клийн" е поискала за осигуряване на комуникационна свързаност през мобилна мрежа 2.20 лв. на една точка, докато другата фирма, с по-евтините табла - 625 лв. (виж графиката).

Затова и методиката за оценка е "хванала" тези изкривявания при класирането, като в крайна сметка излиза, че фирмата с по-скъпи табла е по-изгодна.

Как ще работи?

Реално в България за първи път ще се повяват т.нар. умни знаци, които да съобразяват в реално време условията за шофьорите. Седемметровите табла (за 31 - 35 хил. лв.) ще показват различни данни и ще позволяват визуализации на пътната обстановка в различни цветове, казват от общината.

"Идеята е да ви се подаде коректна информация например дали има катастрофа на "Васил Левски", дали има затваряне на "Цар Освободител" примерно заради протест или задръстване", обяснява инж. Петров.

Таблото нарочно е по-голямо, за да може да се вижда добре и информацията да се възприема бързо, например, като визуализира карта на задръстването по пътните артерии (червено - при натоварен трафик, оранжево - при средно натоварен, и зелено - ако пътят е спокоен). Така шофьорите биха могли бързо да вземат решение кой маршрут да изберат.

Другата функция е свързана с пътната безопасност - понеже много често по "Цариградско шосе" се случват катастрофи и третата кола по веригата обикновено реагира по-късно, задачата на таблото ще е да сигнализира, че в определена лента има катастрофа след 200, 300 или 500 м, за да се подготвят шофьорите.

Едно от приложенията е да се насочва трафика в реално време

инж. Димитър Петров

Директор на Дирекция "Управление и анализ на трафика" в Столична община

Всичките тези данни ще идват от центъра за управление на трафика. "Ние знаем къде има задръстване и можем да предаваме информацията в реално време. Понякога има и намеса от човек - когато има нещо извън обсега на нашите сензори и камери и ни сигнализират за катастрофа например от Пътна полиция. В тези случаи трябва да подаваме информация, която да се покаже на таблото", разказва инж. Петров. Накратко, управлението ще се извърша от центъра, а таблата ще визуализират информацията.

Устройствата биха имали и още една функция - в случай че се въведе променлива нискоемисионна зона, при която според параметрите на замърсяване се забранява влизането на автомобили от няколко екокатегории (повече за това тук). "Ако имаме константни ограничения (например забрана само за първа категория), трябва нормален пътен знак, но ако имаме променливи - трябва да имаме знак, който в единия случай забранява едното, в другия - другото", обяснява инж. Петров.

Метеорологични станции пък ще предават информация към таблата за заледяването на мостовете, пресичащи основните артерии. С алгоритъм ще се пресмята според температурата какви са условията за заледяване, така че шофьорите да не бъдат изненадани. "Често се случва някой да кара по "Орлов мост", където е сухо, и после изведнъж да се изненада от черен лед", обяснява директорът.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    xwx1512510833542753 avatar :-|
    Georgi Aenski
    • + 2

    Да се надяваме, че няма да има същите проблеми като със светофарните алгоритми която работи доста по-неефективно спрямо британските. Примерно.

    Нередност?
Нов коментар