Спор между ЦГМ и метрото пречи разписанията да влязат в Google Maps

София вече знае как пътуват пътниците в рейсове, трамваи и автобуси и може да прави оптимизации на линиите

Капитал    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • София вече знае как пътуват пътниците в рейсове, трамваи и автобуси и може да прави оптимизации на линиите.
  • Центърът за градска мобилност обаче не получава данни от метрото и това пречи на столицата да предостави разписанията си на Google Maps и други приложения.
  • Оттук се спъва възможността за синхронизация на цялата мрежа и освен това се насърчава пътуването с автомобил.

Ако въведете в Google Maps локация в София, до която искате да стигнете, приложението ще ви каже, че с кола ще стигнете например за максимум 17 минути, докато с градския транспорт ще ви отнеме поне 45 и ще ви струва 3.20 лв. В този случай решението ви най-вероятно ще е да се качите в колата.

За да не се случва това и да не се насърчава пътуването с автомобил, е важно София да вкара движението на градския транспорт в реално време в приложения като Google Maps, Moovit, Citymapper (някои от тях разчитат на информация от потребителите за точността на транспорта). Така ще знаете кога да излезете от вкъщи, за да не чакате излишно, или кога да тръгнете от работа, за да се качите направо на идващото метро.

Доскоро причината това да не се случва беше, че Центърът за градска мобилност не си отваряше данните. Наложи украинска фирма да ги предоставя на Google, но с уговорката, че те не са в реално време, а се взимат от графика им. Който обаче е крайно неточен.

Сега вече общината има данни за пътуванията на всички линии от наземния транспорт, знае къде и колко закъсняват, доколко са ефективни, колко хора пътуват в тях във всяка минута Но въпреки това не може да направи нищо, тъй като все още няма пълна информация за метрото. Което в крайна сметка пречи да се направят оптимизации, така че да не се харчат пари за отдавна неефективни линии.

Имаме данните от тикет системата и те могат да се подават към приложения, свързани с карти и локация, но мина почти година и тази опция не работи”

Симеон Ставрев
Симеон Ставрев

общински съветник от “Демократична България”

"Сините апаратчета на турникетите в метрото реално не са част от новата тикетинг система и тя няма информация за продажбите на превозни документи, издадени от "Метрополитен". Тоест наборът от данни за честота на обслужване, интервали и други в момента е непълен и това се оказва голям проблем за оптимизиране на цялата система за обществения транспорт", казва експертът от "Демократична България" към транспортната комисия в общинския съвет Виктор Чаушев.

Данни, които Google иска, но общината - не

Така София се намира в парадоксална ситуация, при която знае как всеки пътува в рейсовете, трамваите и тролеите, но остава сляпа за пътниците под земята, които иначе са най-удобни за отчитане. Това е ефект от спора между двете транспортни дружества ЦГМ и "Метрополитен", след който продължава да не е ясно и дали "Метрополитен" ще продължи да продава собствени билети само за пътуване в метрото и защо не е част от единната система за електронно таксуване, която заработи през 2021 г. За нея София изплаща 100 млн. лв. с ДДС, а изпълнителите са консорциум между "Компютърнет сървисис", "Асис електроник ве билишим системлери", "Тикси" с подизпълнител "Макстел" (повече за "Тикси" виж тук).

"Метрополитен", който продава около ⅕ от всички превозни документи, фактически е изключен от тикет системата. Така там вие можете да си купите само превозен документ за метрото, но всички останали превозни документи ги няма там, макар и поръчката за 97 млн. лв. да включва интеграция с метрото", коментира общинският съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев по време на пресконференция, на която представи идеята на групата за тарифна политика, която стъпва на анализа на данни от ЦГМ.

До разрешаването му софиянци ще плащат за съществуването и поддържането на две системи и неефективен градски транспорт. Ако ги има, данните могат да вършат чудеса: например да се синхронизират така разписанията, че след като слезете от автобуса и искате да се прикачите в метрото, то да дойде веднага. Или пък да знаете кога наистина ще дойде рейсът още докато сте си вкъщи. ЦГМ дори е получила запитване от Google за споделяне на данните си за градския транспорт, така че Maps да ги предоставя в реално време, но не може да го направи, защото не разполага с цялата картинка.

София вече има цялата необходима информация за движенията на хората и може да предложи услуга, базирана на данните, а не на графици, правени преди години

Окото на ЦГМ

От анализа на данните в тикетинг системата може да се види къде и с колко закъсняват превозните средства от всички линии, на кои спирки се качват най-много пътници, колко са те, къде слизат, следователно и къде са нужни бус ленти (виж графиките).

Във всеки рейс/тролей/трамвай има джипиеси, които показват къде се намира превозното средство. Така, когато то наближи спирка по координати, всички камери в него правят снимки и ги изпращат в облак. Същото се случва и след като то се отдалечи от спирката. Резултатът е, че около 2 млн. снимки влизат всеки ден в системата, после се обработват от софтуера и става ясно колко пътници са се возили в превозното средство във всеки един момент.

Така се вижда как на всяка отсечка между спирките се променя запълняемостта в определен ден и час за всяка линия. И може да се направи извадка по месеци или години.

Данните биха могли да бъдат допълнени с още ценна информация, ако Столичната община въведе задължителна валидация на картите при качване в наземен транспорт.

В същото време с използване на различни източници на данни за придвижването ЦГМ може да анализира как се движат хората в града като цяло. Тук се хващат не само тези, които ползват градски транспорт, а и придвижващите се пеша, с колело и кола. Получава се информация за потоците на движение, която може да бъде изключително полезна, ако ЦГМ иска да оптимизира линиите на транспорта така, че да обслужват максимално много хора. Това може да доведе до промяна на разписанието на линиите, на разположението на спирките, закриване или промяна на неефективните маршрути. И това би спестило много пари на общината, която последно поиска от държавата 178 млн. лв. и заплаши със спиране на градския транспорт. Докато за същия ползва разписания на хартия, които са писани преди десетилетия, без да поставя под въпрос тяхната ефективност.

На базата на интегрирани данни за придвижването може да се установят хората, които стартират или финишират своето пътуване до 500 м от мястото на спирката, защото според анализите те рядко биха вървели повече от толкова, за да стигнат до нея. По това именно се разбира дали дадена спирка е удобно разположена. На база на това пък се анализира доколко цели линии са удобни за хората. Ако това се приложи това за цяла София, ще се види дали и как би трябвало спирките да се променят.

Алгоритмите могат да позволят и оптимизация на графиците, защото има налична информация за наземния транспорт - например знае се, че 40% от тръгващите по даден маршрут го правят между 7 и 9 часа и следователно там трябва да имам по-редовен градски транспорт.

Колко се бавят рейсовете "по задължение"

Системата следи и как всяко превозно средство от наземния транспорт изпълнява графиците си - на кои участъци се забавя и с колко и оттам доколко спазва графика, като се взимат данните в реално време спрямо "задачата за деня". А това е полезно, ако София иска да прецени къде да обособи бус ленти, както и какво е оптималното време по маршрутите. Защото, оказва се, много от шофьорите например избързват, а на други места забавят допълнително, за да стигнат по заложеното разписание на дадена спирка.

Има и парадокси, в които графикът на дадена линия е 45 минути, а на база възможните скорости за преминаване може да се свали до 41 минути, но шофьорите умишлено се бавят, за да го спазят.

И доколко са ефективни

Друго нещо, което може да е полезно на общината, е да задава критерии чрез системата, по които да казва доколко една линия е ефективна. В момента са зададени няколко показателя с различна тежест: коефициент на запълняемост, избързване и забавяне на спирките по разписание. Така например данните показват, че линия 72 се запълва добре, но пък често закъснява, докато в повечето случаи 94 пристига навреме. По този начин могат да се сравняват различни линии.

По-добрата организация на градския транспорт зависи изцяло от това дали общината ще интегрира "Метрополитен" в системата и най-вече дали иска да се възползва от този данни, с които разполага, и дали иска да въвежда нови политики. Ако отговорът е положителен, може да се поставят различни задачи, които системата да пресмята, като например да оптимизира километрите пробег и да пести средства, да не допуска претъпкани автобуси, и най-малкото би дало зелена светлина най-сетне транспортът в София да влезе в Maps.

Удобният билет в бъдеще време

Да си купиш билет за градския транспорт със сигурност не трябва да бъде предизвикателство, свързано с търсене на павилиони или шофьори, а да става лесно и удобно. Затова е важно все повече оператори и фирми да могат да предоставят услугата. От "Метрополитен" отговориха за "Капитал", че желаещи трети страни трябва да търсят директно партньорство с Центъра за градска мобилност, защото "Метрополитен" няма право да сключва договори и да отстъпва комисиона. Това обаче води до объркване, при положение че някоя фирма иска да продава и в наземния, и в подземния транспорт, защото системата на ЦГМ не е изцяло интегрирана с метрото.
16 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sachariev avatar :-|
    Nedy
    • + 3

    Не разбирам какъв е проблема да се качат наличните разписания в реално време, а впоследствие и метрото, когато има възможност. Нямало цялостна картина - оправдания на търкалета...

    Нередност?
  • 2
    whocares avatar :-|
    who cares
    • - 2
    • + 5

    Moovit e в реално време. Капитал са в грешка. Има прекрасни безплатни приложения за движение в града, но българските общини дават милиони за ин хаус. Щото сме много, ама много богати фъндъци

    Нередност?
  • 3
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov
    • - 6
    • + 3

    Цялата статия е бля,бля и целта явно на днешният брой на Капитал е да промотира фирма Тикси, която да ни продава билети срещу комисионна от 10%. Иначе всички разписания са ясни и не е нужно да ни снимат по 2 млн. пъти срещу 100 млн. лв., за да се открие топлата вода от Фандъкова.

    Нередност?
  • 4
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • - 5
    • + 1

    Спрете с пропагандата....
    Спрете с глупостите. Англия е с малко повече от 10% повече теротиоря от нашата 111 срещи 130 хиляди квадратни километра, населението на същата е 65 милиона души+, нашето е 6 милиона души.
    В Англия също колата е в пъти по-удобна за 97% от случаите. Нищо, че гъстотата на населението им е 10х.
    пс. от години живея близко издателството и всеки ден минавам по улицата, паркинга ви винаги е пълен, винаги. Е той е доста мъничък, сигурно не остава за всеки стажант, гаранция авторката не сте ѝ дали паркомясто, нали?
    От там и тази статия.

    Нередност?
  • 5
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • - 10
    • + 1

    Също така - линията 72 в иконографиката я пишете, че върви 45 минути.
    Тоя маршрут съм го минавал често - от шишман до студентски, 20-25 минути са макс с колата. Хващаш цариградско, на ГМ правиш десен завой, после имаш един ляв и си в студентски.

    Та тоя маршрут - 20-25 мин с колата срещу 45-50 минути с градския - да ми кашлят, пъртят и миришат в него - не, мерси. Даже и един час да ми отнемаше с колата (по-бавно от градския да беше) - пак щях да предпочитам 10 минути екстра да прекарам на топло, меко, удобно и приятно в собствената си кола.

    Нередност?
  • bobinews
    • - 1
    • + 7

    До коментар [#5] от "realismisthename":

    И заради такива лигльовци като въпросния г-н София е на това дередже - задръстено с коли, всеки кара като луд със 100 км/ч, паркира се кой където му падне, върху тротоари, на пешеходни пътеки и т.н. Ами не може така. Бензинът трябва да го вдигнат поне двойно, синя/зелена зона също да се увеличи поне 2 пъти и да видим тогава дали ще има такъв трафик.. Много сме специални и не искаме да се бутаме в градския транспорт.. абе аре бегай на село с тая трошка..

    Нередност?
  • 7
    realismisthename avatar :-|
    realismisthename
    • - 4
    • + 3

    До коментар [#6] от "bobinews":

    Интересно кога свалихте потурите - кога тръгнахте да давате наклон на граждани и селяни. В Англия не само автомобилите са по-евтини, заплатите много по-високи, а съотношението бензин-заплата - в пъти, в полза на албионците. В допълнение, че са 65 милиона на 130 хиляди кв.км, а ние 6 милиона на 110 хиляди кв.км. И там се оправят. Вие скимтите "о не, пренаселено ми е, задръстено ми е". Лигльото в случая май сте вие.
    Колкото до увеличението на бензин и такси - вдигай и по седем, през крачола ми е. Само да не се оплачеш после, че хляба е 4 лева :)

    Нередност?
  • 8
    cinik avatar :-|
    cinik
    • + 5

    До коментар [#3] от "ivankristov":

    В статията пише електронните табла да са в Гугъл, не в Дикси. Самите чиновници в столична отговарят устно "Само да пенсионират Братоев и за 3 седмици сме готови", даже не си правят труда да го казват тихо.

    Нередност?
  • 9
    vmware18 avatar :-?
    vmware18
    • + 4

    До коментар [#5] от "realismisthename":
    то понеже българина масово е с такъв егоистичен уклон, за това ни е задръстен града с коли. И отвъд входната врата на апартамента е кочина.

    Малко трябва да се посмени чипа, явно в Англия не си прихванал много

    Нередност?
  • 10
    uhh12616952 avatar :-|
    Vasil Angelov
    • + 1

    До коментар [#1] от "Nedy":
    то никой не разбра от цялата статия :)
    явно има тичпичният късогледо-бюрократичен проблем.
    Някой трябва да бъде уволнен, за да се случат нещата. Но най-рано ще стане като минат кметските избори...

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал