Стадионът на "Ботев" ще е готов през ноември с 3 млн. лв. загуба, твърди ПИМК

Преработените проекти за четири трибуни са внесени на 15 февруари, съоръжението няма да отговаря на изискванията на УЕФА, а поръчки за седалки и терен тепърва ще се обявяват

Така изглеждаше стадионът през ноември миналата година, докато се правеха стоманобетонните конструкции. Сега строителят твърди, че ще завърши всичко до ноември 2022 г.
Така изглеждаше стадионът през ноември миналата година, докато се правеха стоманобетонните конструкции. Сега строителят твърди, че ще завърши всичко до ноември 2022 г.
Така изглеждаше стадионът през ноември миналата година, докато се правеха стоманобетонните конструкции. Сега строителят твърди, че ще завърши всичко до ноември 2022 г.    ©  Ботев
Така изглеждаше стадионът през ноември миналата година, докато се правеха стоманобетонните конструкции. Сега строителят твърди, че ще завърши всичко до ноември 2022 г.    ©  Ботев

Най-горещата обществена поръчка в Пловдив тези дни е тази за стадиона на "Ботев". Дадена преди повече от година - през декември 2020 г., тя продължава да виси в неизвестното - пари има едва за половината от общата стойност, а този месец строителят ПИМК заплаши, че ще спре строежа. Малко след това фенове на "Ботев" обсадиха общината и почти стигнаха с физическа разправа, за да искат завършване на строителството.

Пред "Капитал" собственикът на ПИМК Илиян Филипов заяви, че неяснотите вече са изчистени, а стадионът ще бъде завършен още тази година. "До ноември се надявам. Срокът ми е до януари 2023 г. по договор, но ще го изпълним по-рано. Вече ми е всичко ясно като документация и топката е при мен", заяви Филипов. Според него основният проблем е дошъл от препроектирането, което се е наложило, за да има четири вместо две трибуни.

Заради стойностите на строителните материали ПИМК ще излезе на загуба при завършването на поръчката, твърди собственикът на компанията. "Моята загуба за първия етап ще бъде около 3 милиона лева. Ако има втори етап, отивам на над 6 милиона, но те нямат пари за втори етап."

Защо е забавянето

По думите на строителя поръчката е разделена на два етапа, като за първия са осигурени 25 млн. лв. с ДДС и те трябва да покрият условията на вътрешното първенство. Плановете са били за две трибуни с търговски площи. Още в началото на 2021 г. той се среща с фракциите на феновете на Ботев, които искат вместо две четири трибуни - 18 700 места - и отказване от магазините и другите съоръжения.

"Общината каза ок за 4 сектора, но тази промяна изискваше ново проектиране. За това проектиране общината казва на архитекта, защото той държи правата за стадиона. Той каза окей, но това струва пари. Някой трябва да ми плати. А в тези 25 милиона няма никъде пари за проектиране."

Исканите от архитект Георги Савов 300 хил. лв. са одобрени едва през ноември и отпуснати през декември 2021 г. - година след даването на поръчката. "Той през това време работеше. И на 15 февруари се подаде вече абсолютно комплект от всички проекти в общината", казва Филипов.

Самият архитект заяви, че в началото е нямало планирани етапи, т.е. строителството и проектирането са били направени така, че всичките системи са били взаимосвързани. "Етапността трябва да бъде такава, че съоръжението да може да се ползва, т.е. да се осигури съответният достъп, тоалетни, помещения за отбори и не на последно място - осветление. Целият стадион по проекта от 2014 г. следва да бъде така отрязан, че да може стадионът да се ползва", каза Савов.

Сега общината трябва да подаде тези планове към фирмата и тя да може да завърши обекта. Дотук ПИМК е изливала стоманобетонните конструкции, като строителят твърди, че ги е правил буквално "на коляно". "Ние сме чакали конструктор да ни даде за всяка плоча армировката, за да я поръчам. И много пъти бригадите ни са стоели, без да има какво да работят, защото не мога да си поръчам армировката. Разбирате ли? Никога не е имало за този стадион одобрен конструктивен проект, ОВК, ВиК, електро."

Още неясноти

Завършването на строежа обаче не значи, че стадионът ще бъде готов тогава. В поръчката не влизат също теренът и седалките. Общината разполага със седалки, закупени от администрацията на Иван Тотев през 2015 г., но те не отговарят на изискванията на УЕФА и ще бъдат дадени на "Марица". Пари за седалки има отпуснати още в бюджет 2021 г., но вече една поръчка беше спряна. Нова ще бъде пусната съвсем скоро, обеща кметът Здравко Димитров. Изобщо не е ясно какво ще се случи с терена и покритието.

По изискванията на Ефбет лигата стадионът трябва да има 1200 покрити места. "Ще има козирка за целия сектор А. И за сектор В ще има 10 ферми, част от металната конструкция, на които да монтираме осветлението, което е по първоначалния проект. Защото иначе осветлението трябваше да го монтираме на временни пилони", обяснява Филипов.

В стадиона също така няма да има допълнителни спортни зали, каквито са били проектирани в началото, за да се спестят пари.

На въпрос защо ще довърши поръчка, в която работи на загуба, Филипов казва, че го прави за имидж. "Ако сега прекратя, това означава фирма ПИМК да е най-черната фирма в Пловдив за всички времена. Все пак аз градя имидж доста години. По-добре да изгубя 2-3 милиона, отколкото да говорят цял живот, че аз съм причина да не стане стадионът на "Ботев".

Странната история със стадиона

"Колежа", както е известен, премина през доста перипетии - бившият собственик на "Ботев" Цветан Василев срути стария стадион, за да построи нов, но след това изпадна в немилост, банката му фалира и той избяга, оставяйки клуба без дом.

Години по-късно Бойко Борисов реши да подари държавни пари и 2019 г. беше обявена поръчка за строителството, която беше замразена. Тогавашният собственик Георги Самуилов ("Инса ойл") дори обеща до 2020 г. стадионът да е готов.

Поръчка обаче беше дадена едва през декември 2020 г., като я спечели единственият останал накрая кандидат - консорциум "Колежа", в който 99% се държат от транспортната ПИМК, а остатъкът - от "Валмекс". Общата стойност беше за 43.6 млн. лв. без ДДС, от които държавата осигурява малко над 21 млн. лв. Междувременно Самуилов стана поредният собственик, който си отиде преди наличието на стадион - през юли миналата година акциите бяха купени от руския олигарх Антон Зингаревич.

Интервю с Филипов по темата за ПИМК, влизането ѝ в строителния бизнес, и транспортния сектор в България четете в следващия брой на "Капитал"

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 3
    • + 1

    Те американските самолети ви казват, че ще закъснеят с някоя година повече какво остава да няма някакви проблеми със стадиона в Пловдив. Нали ще го завършат по-рано от срока който е предвиден? Какво искате? И само с 3 милиона повече при тази инфлация тези цени на горива, бетон, арматура.
    Вие кажете за 1 година докараната от вас "Промяна" какво направи и построи за хората и градовете! Пълен застой и безвремие. И следващите 5 години по-зле ще става!

    Нередност?
Нов коментар