По лошия пример на Пловдив: Пазарджик продава част от тролейбусния си транспорт

Кметът Тодор Попов се опита да предаде изцяло контрола над дружеството в частни ръце, общинарите го спряха

Вечният кмет на Пазарджик Тодор Попов ще контролира продажбата на акциите на общината от тролейбусното дружество.
Вечният кмет на Пазарджик Тодор Попов ще контролира продажбата на акциите на общината от тролейбусното дружество.
Вечният кмет на Пазарджик Тодор Попов ще контролира продажбата на акциите на общината от тролейбусното дружество.    ©  Велко Ангелов
Вечният кмет на Пазарджик Тодор Попов ще контролира продажбата на акциите на общината от тролейбусното дружество.    ©  Велко Ангелов

Пандемията и енергийната криза натовариха много общинските бюджети за градски транспорт, като свиха потреблението. Но дори в тази ситуация, повечето градове отдавна са осъзнали, че това не е просто транспортна, а социална услуга, която прави възможно провеждането на всякакви политики - от екологични, до икономически и жилищни.

На този фон, решението от края на февруари на общинския съвет в Пазарджик да се открие процедура по продажба на до 20% от 50-те процента, които притежава от "Тролейбусен транспорт-Пазарджик", е повече от изненадващо. Най-близкият пример за такова решение е от преди над 15 години - Пловдив отдаде тролейбусния си транспорт на частно дружество, което след това вдигна капитала и в крайна сметка, го закри. В момента в града на тепетата няма такъв, въпреки че идват нови европрограми за финансиране на екологичен транспорт и на общината ѝ се налага да създава ново специално дружество за целта. По всичко изглежда, че такава продажба би облагодетелствала най-вече другият съсобственик: "Хебърбус".

Община на разпродажба

Продажбата според решението ще се извърши от несменяемия вече четири мандата кмет на Пазарджик Тодор Попов.

След разгорещена дискусия предложението на кмета бе коригирано в хода на заседанието. Първоначално за продажба бяха отредени до 25%, с което общината изцяло щеше да остане изолирана от вземането на решения в дружеството. В крайна сметка те бяха намалени на 20%.

"Общината не е бизнес корпорация, това е социална функция. Липсва анализ на дейността на дружеството. Няма как да се гаранитира, че качеството на услугата няма да е засегнато от една такава продажба. Надявам се, че това е не само моята позиция, но и на цялата група" коментира Лилия Мърхова от групата на БСП.

Присъстващите представителите от соцпартията гласуваха "против". Срещу предложението на кмета бе и съветникът Евтим Янев от ГЕРБ, който обясни липсата на дивиденти с "липса на добро управление от страна на общината". Позицията обаче не се споделя от всички съветници от ГЕРБ, тъй като част от тях подкрепиха решението.

Общият брой подкрепящи бяха 27 от 37 гласували. Освен съветници от ГЕРБ "за" гласуваха и повечето представители на МК "Новото време" в общинския съвет, както и партиите "Глас народен" и "Български социалдемократи".

На сесията кметът Попов мотивира решението за продажба на общинските акции с икономическата ситуация и нуждата от получаване на средства "отвсякъде, откъдето е възможно", както и с неполучаването на дивиденти от дружеството.

На въпрос на Мърхова за какво са необходими тези средства кметът отговори "за газ, за ток, за вода".

Състоянието на дружеството

"Тролейбусен транспорт - Пазарджик" АД е правоприемник на едноименното еднолично дружество с ограничена отговорност, създадено с общинско имущество през 1992 г. Дружеството се преобразува през 2011 г.

Годишните му финансови отчети показват, че през 2019 г. - преди пандемичната 2020 г., то е било на загуба малко над 100 хил. лв. По време на пандемията благодарение на щедра помощ от държавата дружеството излиза на печалба почти 300 хил. лв.

Дружеството има около 70 души персонал и поддържа тролейните мотриси, администрацията и автогарата. Годишният разход за хората е около 900 хил. лв. за 2020 г..

Извън държавните помощи "Тролейбусен транспорт - Пазарджик" АД получава и общински компенсации и субсидии - за 2021 г. те са в размер над 650 хил. лв.

На този фон не е напълно ясно защо частник би се съгласил да вземе 20% дял в дружество, което излиза на печалба заради държавни помощи и в което няма да има глас във вземането на решенията.

Това прави най-вероятен потенциален купувач именно другия акционер в дружеството - "Хебърбус" на Михаил Тиков, който разполага с 50% от акциите. Дружеството отдавна е известно с благосклонното отношение на общината към него (виж карето).

От общински към частни тролейбуси

На сесията кметът Попов опита да защити предложението си, като неколкократно повтори, че е предвидено всички важни действия, касаещи дружеството, да се извършват с единодушие от акционерите. Бърз поглед върху публично обявения устав обаче показа, че това не е вярно - ако наистина бяха продадени 25%, "Хебърбус" щеше да получи необходимото мнозинство от две трети, за да взима всички важни решения - за прекратяване на дейността, увеличаване и намаляване на капитала и т.н. Вече споменатият случай с Пловдив сочи, че подобни решения имат дълготрайни и вредни ефекти за общините.

Търговският регистър показва, че в имуществото на дружеството има апортирани няколко общински имота, сред които и терен, дарен на общината през 2012 г. от правителството на ГЕРБ. Върху него именно преди 8 години беше официално открита новата автогара на Пазарджик.

"Капитал" потърси и кмета на Пазарджик Тодор Попов, и "Тролейбусен транспорт - Пазарджик" АД, и "Хебърбус" АД, но до редакционното приключване на текста не получихме отговор.

Местен фаворит

Собственик на "Хебърбус" е д-р Михаил Тиков - притежател на най-голямата група лечебни заведения "Булфарма" (в която влизат УМБАЛ "Пълмед", "Софиямед" и още няколко болници във Велинград, Пещера и Пазарджик).

Освен че е в съдружие с общината в тролейбусното дружество, "Хебърбус" оперира и по всички 14 градски автобусни линии (броят им се потвърждава от сайта на "Хебърбус"), които в голяма степен се припокриват с тролейбусните. Последните два договора от 2015 и от 2020 г. между дружеството и общината са сключени след провеждането на обществени поръчки, всяка от които за 60 месеца. "Хебърбус" единствени подават оферта в срок.

Обявената стойност на транспортния договор от 2020 г. е 1.4 млн. лв. без ДДС. Но наред с това фирмата получава и общински субсидии и компенсации, които за 2021 г. възлизат на малко над 1 млн. лв. За 2020 г. дружеството е отчело почти 4 милиона приходи и над 700 хил. лв. печалба.

Фирмите на д-р Тиков изпълняват много обществени поръчки в града, като обслужват и тролейбусното дружество, както се вижда от докладите в Търговския регистър. За целта са сключвани най-различни договори за услуги с дружествата му - "Заводски строежи", "Булфарма", "Грандхотел Хебър" и др., за които "Тролейбусен транспорт" АД е длъжник на Тиков.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tyc16215409341055258 avatar :-P
    Maria Simova

    А добро утро, далаверката е яка!

    Нередност?
Нов коментар