Метрото до "Левски-Г" трябва да бъде готово до края на 2025 г.

Вместо руски влакчета по новия 3-километров участък ще се движат мотриси на Siemens

Трите нови метростанции са" Стадион Георги Аспарухов", "Тракия" и "Владимир Вазов"
Трите нови метростанции са" Стадион Георги Аспарухов", "Тракия" и "Владимир Вазов"
Трите нови метростанции са" Стадион Георги Аспарухов", "Тракия" и "Владимир Вазов"    ©  Цветелина Белутова
Трите нови метростанции са" Стадион Георги Аспарухов", "Тракия" и "Владимир Вазов"    ©  Цветелина Белутова

Още три километра метро с три станции, свързващи североизточните квартали "Хаджи Димитър" и "Левски", ще бъдат изградени до края на 2025 г. Те са част от третата метролиния, която няма да се разширява повече на север в близкото бъдеще. Макар и изпълнителите - познатите "Трейс груп холд", "Джи Пи груп", както и "Монолит София", да бяха избрани още през декември 2020 г., договорите бяха подписани година по-късно заради липсата на осигурено финансиране.

Най-богатата община в България разчита средствата за новия участък да бъдат осигурени от Плана за възстановяване, който сега търпи последни поправки. Общата сума за целия участък е 217 млн. лв. без ДДС, като тази година държавата отдели от бюджета си 40 млн. лв., а общинският съвет осигури аванс от 12.8 млн. лв. за старта на строителството. Този четвъртък ще се гласува и предложението общината да изтегли дългосрочен заем от Европейската инвестиционна банка от 195.5 млн. евро, с който ще се покрият трите метростанции, както и другите шест до зала "Арена Армеец", обясни за "Капитал" председателят на общинския съвет Георги Георгиев.

Изграждането на новите станции към "Левски-Г" започна днес, като бул. "Владимир Вазов" ще бъде стеснен за преминаване за две години, обяви изпълнителният директор на "Метрополитен" проф. Стоян Братоев.

Тук метрото ще се строи по открит способ (първо се изравя трасето, полага се стоманобетонната конструкция на тунела и всичко се зарива отгоре)

Новите станции

Първата метростанция, кръстена "Владимир Вазов", ще бъде разположена на кръстовището на бул. "Владимир Вазов" с ул. "Станислав Доспевски". Изпълнител е фирмата "Монолит София", която участваше в консорциум с Х.С.С ЕООД. Конкуренцията за позицията всъщност беше доста силна - за нея се бореха "Геострой", обединението "Метро Враждебна" и "Метро Вазов" с участието на "Трейс груп холд", но само предложението на "Монолит" получи максималните 100 т. Тя предложи сумата от близо 63 млн. лв. без ДДС, което е с над 10 млн. лв. по-ниско от прогнозната стойност от 75 млн. лв. В съвета на директорите ѝ са Христо Стефанов, Иван Иванов и Пенка Стефанова.

При тази метростанция се предвижда и буферен паркинг, обясни за "Капитал" проф. Стоян Братоев. Той ще събира около 110 автомобила.

Втората метростанция - "Тракия", се предвижда между ул. "Витиня" и ул. "Бесарабия". Тя ще се строи от "Трейс груп холд", която ще изгради и тунела до следващата станция до "Стадион Георги Аспарухов". Ценовата оферта на "Трейс" (за 75.08 млн. лв.), беше с 10 млн. лв. над прогнозните в поръчката 65 млн. лв.

Третата и последна метростанция от диаметъра е планирана встрани от коритото на р. Перловска и в непосредствена близост до ул. "Левски Вековен". Тя ще се казва "Ст. Георги Аспарухов" и ще се прави от прочулата се с неуспешния ремонт на ул. "Граф Игнатиев" "Джи Пи груп". Фирмата е предложила сумата от 48.180 млн. лв. при прогнозните 50 млн. лв.

Общината очаква да получи и гаранции за финансиране от Плана и за следващия участък - през "Слатина" до "Арена Армеец".

Без повече руски влакове

По новите 3 км ще се движат влаковете на Siemens, които обслужват и останалите участъци от третата метролиния. В отговори за "Капитал" проф. Братоев уточни, че в проектобюджета, предложен от кмета Йорданка Фандъкова, е предвидено да се извърши останалото разплащане на доставените от фирмата 10 метровлака, които ще се ползват и за новите станции.

"Метрополитен" обаче не планира да доставя още от руските влакове, които се движат по първата и втората линия. Те са производство между японската фирма Hitachi и руската "Метровагонмаш". Предвид войната на Русия с Украйна това така или иначе нямаше да бъде и възможно. От "Метрополитен" обясняват, че няма да изпитат и затруднения с поддръжката на руските влакове, защото общинското дружество ги поддържа само, с ремонтна база и персонал в двете си депа - "Обеля" и "Земляне".

И тук има подпочвени води, но няма река



Очаквате ли отново проблеми с подпочвените води, които предизвикаха разместването на релсите на съседната станция "Хаджи Димитър"?

Надявам се да няма. Преди чуждестранни фирми бяха извършили геоложките и предпроектни проучвания, сега сме с български, надявам се добре да са ги проучили. Там имаше река, тука няма, но пак подземни води има навсякъде.

Предвиждат ли се паркинги към новите три метростанции?

Точно тук (на метростанция "Владимир Вазов" - бел. авт.) има буферен паркинг, в съседство до храм "Св. Йоан Богослов".

Ще продължи ли метрото още в тази посока?

Засега ще бъде дотук. Оттук насетне трябва да се доказва натоварване и да има осигурени средства.

Какъв капацитет е нужен?

За километър минимум 5 хил. души трябва да се качват, за да се прецени, че има нужда, а оттук нататък са за от хиляда нагоре. Докато от новите метростанции към центъра са 7-8 хиляди пътници на км.
Все още няма коментари
Нов коментар