Регионалното министерство ще променя ЗУТ за по-бързо строителство

В София смяната на адресната регистрация ще става електронно, мисли се за комбиниран билет за железниците и градския транспорт, а бизнесът разработва "умни" платформи за градовете

До есента се очаква да е готов проектът за промяна на ЗУТ
До есента се очаква да е готов проектът за промяна на ЗУТ
До есента се очаква да е готов проектът за промяна на ЗУТ    ©  Надежда Чипева
До есента се очаква да е готов проектът за промяна на ЗУТ    ©  Надежда Чипева

Ако се занимавате с бизнес или строителство, много добре знаете как се чака с месеци или дори години за един документ. Това със сигурност няма да се промени скоро, но София обещава електронни услуги, а държавата дава заявки, че ще променя закони.

Зам.-регионалният министър Стефан Аспарухов заяви по време на конференцията "Дигитална София" в понеделник, че до есента ще има проект за промяна на Закона за устройство на територията, който в настоящия си вид бави много процеси. По думите му, независимо дали се строят магистрали, или се прекарват кабели, сегашният ЗУТ изисква много тежки процедури, които спъват реализирането на поетите ангажименти, както за мрежите, предвидени в Плана за възстановяване, така и за пътищата и магистралите.

В очакване на 376 млн. лв.

"Спешната задача" на министерството сега ще е да подготви изменения в закона, които да облекчат стъпките в устройственото планиране - от инвестиционното проектиране, съгласуването, одобряването, разрешението за строителството и въвеждането в експлоатация. Целта е да се съкратят сроковете и да се разпределят отговорностите в инвестиционния процес, като ще се включат и застрахователите.

"Парадоксът е, че в София имаме бурна система от страна на бизнеса, а имаме забавени процедури по устройствено планиране. Ангажиментът, който сме поели, е да дигитализираме инвестиционния процес. Това е некратка мисия на обединяване на всички регистри (на Министерството на регионалното развитие, Столична община, ДНСК)", коментира Аспарухов. Целта му е да се създаде единна система по устройство на територията, по аналогия на тази на Столична община, и след това, интегрирайки тези системи, да се направи и ГИС-базиран портал, в който да може проактивно да се проследяват инвестиционните предложения - от одобряване на услугата, през връчването на административния акт.

Аспарухов сподели и че по новата програма за развитие на регионите(2021-2027 г.) ще се разпределят 376 млн. лв. за общините, които да се инвестират в интелигентни транспортни системи, дигитализация на градския транспорт, зарядна инфраструктура за чисти превозни средства (60 млн. лв.). А в момента министерството работи и по специален закон, за ускореното процедиране на т. нар "линейни обекти" - транспортна инфраструктура, ВиК, електронни съобщителни мрежи.

София с електронна смяна на адреса

Столичната община пък може да се похвали, че успя да дигитализира изцяло адресната регистрация. От 9 май услугата ще е достъпна за всички райони в София. За да бъде максимално улеснен и лек процесът, обаче отново трябват промени в законите и действия от страна на държавата, обяснява зам.-кмета по дигитализацията Генчо Керезов за "Капитал".

"Разработваме техническо задание, за да може всяка една електронна услуга да се интегрира с доставчика и голямата въпросителна ще е електронната идентификация, която чакаме от държавата. Иначе продължаваме да използваме частния начин", казва той (бел. авт. разработчик е EvroTrust). Целта е повечето административни процеси да се случват дори без намесата на служител от общината, а по този начин всякакви физически листовки биха се оказали напълно ненужни. В закона обаче пише друго и именно то се явява спирачка.

Съвсем скоро София ще трябва да пусне и заявлението за техническа помощ до ЕИБ и да задвижи шест зелени проекта с потенциал за десетки милиони през новата рамка с ESG стандарти. Най-приоритетно ще бъде създаването на Център за данни, обяснява Керезов, за да може всички системи на общината да се интегрират към единна платформа, която да бъде основата за умния град.

Един билет за влака и метрото?

Тъй като София се похвали и с модерната си тикет система, която позволява плащане на билет с банкова карта, си спечели въпрос от представител на корейска фирма, която е участвала в търга за изграждането ѝ, но не е спечелила. А именно: "Може ли системата за електронно таксуване да се свързва със S-Bahn системата, която министерството на транспорта планира да се изгради?" (бел. авт. - в Плана за възстановяване са предвидени 373 млн. лв. за електрически влакове S-Bahn).

Отговорът на изпълнителният директор на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) Димитър Дилчев обаче подсказа, че и за такава услуга ще трябва да се ремонтират закони. "По принцип системата е планирана да се свързва с допълнителни услуги - било то с билети от БДЖ, или самолетни превозвачи, така че технически може, но нормативно не", коментира той.

"Нормативно ние нямаме право да возим хора извън Столична община и ако има билет за БДЖ и за столичния градски транспорт, въпросът е кой ще е издател на билетите - БДЖ или ЦГМ? За мен е важно да се работи за интегриран билет в бъдеще - да се пътува с един билет в БДЖ, и в ЦГМ, може и самолетен оператор. Големият въпрос е как ще се разделят средствата. Има смисъл това да го въведем в София, първоначално пилотно, с градовете около София, по-нататък вече защо не и за цялата държава", коментира Дилчев за "Капитал".

Бизнесът в помощ на умните идеи

Компаниите също разработват платформи, които да помагат на градовете да бъдат по-умни, в крак с новите тенденции.

"Тикси" например е разработила услуга за "умно" паркиране, която да предлага на градовете. "Много общини казват, че нямат пари и търсят организатор срещу малък процент от приходите. Това сме ние", коментира изпълнителният ѝ директор Николай Недялков по време на конференцията. А голямата цел на фирмата е да предлага интегриран билет, който позволява човек да си хване метрото, рейса, такси, тротинетка, чрез една медиа, вместо с четири отделни билета. В София и Варна фирмата продава билети за градския транспорт чрез приложението си MPASS.

От "Сиском инженеринг" пък са фокусирани върху разработването на платформи, които да структурират данни за транспорта, паркирането, системи за мониторинг на енергийната ефективност, околната среда и осветлението, за да може общините да спестяват ресурси и да осъществяват контрол върху общинските дружества.

А изпълнителният директор на Telelink City Борислав Горов заяви, че в момента компанията разработва услуги и алгоритми, които да изчисляват въглеродния отпечатък на един човек, като по този начин се измерва колко той пести, когато реши да остави колата и да използва алтернативен транспорт. Горов посочи, че в момента фокусът на Европейския съюз е върху намаляването на въглеродните кредити и градовете съвсем скоро ще бъдат включени с регламент. Идеята е гражданите, които правят по-екологичен избор, да бъдат стимулирани например чрез намаляване на данъци, или други стимули.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал