Протестиращите от градския транспорт в София поискаха държавата да плати за лошото управление

Общината се оплаква, че не получава компенсации за скъпия природен газ, докато "Столичен автотранспорт" има неизгоден договор

Шофьорите протестираха за повече средства, защото според тях иначе ще се загубят работни места и ще се намали пробегът
Шофьорите протестираха за повече средства, защото според тях иначе ще се загубят работни места и ще се намали пробегът
Шофьорите протестираха за повече средства, защото според тях иначе ще се загубят работни места и ще се намали пробегът    ©  Велко Ангелов
Шофьорите протестираха за повече средства, защото според тях иначе ще се загубят работни места и ще се намали пробегът    ©  Велко Ангелов
Темата накратко
  • Шофьори на градския транспорт излязоха на протест срещу държавата заради опасения, че няма да получат заплатите си от общината.
  • ЦГМ има три големи разходни пера: заплатите, кредити към ББР и тикетинг системата, която все още не работи изцяло.
  • Операторите се оплакват, че не получават компенсации за скъпия природен газ, а само за електроенергия.

"Как ще стигна до работа?" Ако живеете в столицата, сигурно сте си задали този въпрос покрай обявените протести на шофьорите на градския транспорт днес.

Макар йезуитската заявка на кмета Йорданка Фандъкова да беше, че общественият превоз няма да спира, особено заради матурите, сутринта преди 9 часа някои превозни средства отказаха да тръгнат. Което пък остави софиянци с редовния им избор - кола или метро, което, слава богу, отново не изглеждаше като част от Столичната община и работеше.

Шофьорите на градския транспорт ведно със синдикати и автобусни превозвачи запушиха централни кръстовища с искането държавата да плати на София градския транспорт. Причината - в Центъра за градска мобилност зейна дупка от 143.4 млн. лв., които според изчисленията нямало да стигнат за тази година.

Протестът беше видимо в услуга на кмета и управляваната от ГЕРБ община, която използва случая, за да обвинява държавата, че не ѝ дава пари, когато поиска. Същият сценарий беше употребен в началото на годината, когато София и други общини, управлявани от ГЕРБ, заплашиха, че ще спират улични лампи, защото нямат пари за ток, въпреки че нямаха никакво основание.

След среща с кмета Фандъкова във вторник министърът на транспорта Николай Събев обяви, че в регламент 1370 на ЕК много добре са уредени въпросите за субсидиите и компенсациите за обществения транспорт и щом има ясна представа как се изразходват тези средства, министерството ще подкрепи исканията на Столичната община.

Паниката със заплатите и други лъжи

Заплахите за спирането на градския транспорт обаче звучат особено безочливо поради редица причини. На първо място, в доклада си към общинските съветници, с които се искат пари от държавата, изпълнителният директор на ЦГМ Димитър Дилчев и председателят на борда Иван Антов посочват, че общината получава компенсации за електроенергия, но не получава за природния газ, за който се твърди, че разходите са се вдигнали с 322%. В същото време общинското дружество "Столичен автотранспорт", което основно го ползва, плаща по неизгоден за общината договор милиони повече за доставка чрез посредник.

Второ, в доклада на ЦГМ се казва, че към момента всички средства, които се осигуряват от Столичната община, от продажба на превозни документи и платено паркиране, се използват само за заплати на персонала и частично разплащане към доставчиците на горива. Тоест те би трябвало да остават покрити, докато тези за изпълнение на транспортната задача винаги са били недостатъчни. Именно заради това през годините ЦГМ теглеше редица кредити от Българската банка за развитие (ББР). Фиpмaтa имa двa дoгoвopa - зa 81 млн. лв., cĸлючeн пpeз 2015 г., и зa 15 млн. лв., cĸлючeн пpeз лятoтo нa 2020 г., ĸaтo cpeдcтвaтa ca зa paзплaщaния нa зaдължeния ĸъм тpaнcпopтнитe oпepaтopи. Освен това преди година Столичната община отпусна нови 4.8 млн. лв. заем на ЦГМ.

Изплащането на трите кредита е и второто най-голямо разходно перо на общинското дружество след заплатите - 16 млн. лв. за 2022 г. Следват и разходите за тикет системата, за която се плащат 9 млн. лв. всяка година и която все така продължава да не работи по план заради липсващата интеграция с "Метрополитен".

На практика управляващите общината твърдят, че от всички тези пера няма да се плащат именно заплатите. Лесно е да се види как това вдига обществено недоволство, което неизвестно защо е насочено не към Фандъкова и нейния екип, а към правителството, което не управлява софийския градски транспорт.

От неправителствената организация "Спаси София" пък публикуваха снимки, на които се вижда, че протестът на шофьорите се подкрепя от Екатерина Йорданова, която едновременно е председател на Транспортните синдикати (СТСБ) и общински съветник от ГЕРБ, както и дъщеря ѝ, която е съпредседател на младежкия комитет на транспортните синдикати.

Разходи за дейността на ЦГМ (прогноза за 2022 г.)

1 млн. лв. за абонаментни карти, които се покриват от държавата

16 млн. лв. дългосрочни кредити (три кредита)

9 млн. лв. за тикет системата

28 млн. лв. за възнаграждения на персонала

1.4 млн. лв. за данъци, такси, поддръжка на инфраструктура.

Касичката ЦГМ

Когато се искат пари, също така не трябва да се забравя и за какво точно отиват. Центърът за градска мобилност да протестира за пари от държавата е почти като "Топлофикация" да го прави. Дружеството носи спомена от редица скандали през миналите десет години, непрозрачни практики и липса на контрол. Като цяло дружеството изглежда като соц предприятие от края на 80-те: субсидирано, неефективно и с неясен бюджет.

Структурата му продължава да е все така хаотична: хем е контролен орган на транспортните дружества в София, хем регулатор на паркирането в центъра, а в същото време общинско дружество, което трябва да подобрява мобилността на гражданите, и търговско предприятие, което цели максимална печалба.

То е и едно от най-големите общински дружества, през което ежегодно преминават около 250 млн. лв. В касичката му попадат и всички приходи от карти и билети, паркиране и глоби, стотици милиони държавна и общинска субсидия, след което се преразпределят към транспортните оператори.

Събраните пари от зона обаче така и не отиват за тротоари или паркинги, ами - както и се казва в доклада - за заплати. А тъй като не може да си покрива задълженията, дружеството е на кредит. Сега дори от "Столичен автотранспорт" са спрели от движение част от новите автобуси на газ, защото не могат да си изплатят задълженията към доставчици за части и по пътя се движат старите дизелови автобуси. В новия си доклад ЦГМ прогнозира с 50% повишение на разходите в градския транспорт в София за 2022 г.

"Столичен автотранспорт изчислява разходите за гориво при цена 200 лв. MWh на природния газ, при положение, че тя е много по-ниска? За първите 4 месеца на 2022 тя не е надвишавала 143 лв., а от май месец ще има компенсации от държавата, които практически ще запазят цената от април. Очаква се и пускане на газовата връзка с Гърция, което допълнително да стабилизира цената на суровината. Столичен автотранспорт има най-голям пробег (52.64% от целия) и най-много разходи за дейността от трите оператора, така че формирането на тази цена е изключително важно."

Симеон Ставрев
Симеон Ставрев

общински съветник от "Демократична България"

Короната на неизгодните договори

Разследване на "Капитал" преди седмица показа, че "Столичен автотранспорт" е сключил спорна сделка за по-скъп газ и плаща и високи комисиони на посредник при доставката.

Договорът е с "Микс газ груп", в чието управление е Андрей Владимирович Кристов - офицер в Съветската армия, с медали от министъра на отбраната на СССР и награден с орден "Червена звезда". Кристов има и дълга история в българския енергиен сектор, свързана с няколко скандала.

Договорът е сключен на 22 февруари - точно два дни преди началото на войната на Русия в Украйна. Това обаче става с процедура за договаряне без предварителна покана, чрез сделка на стоковата борса и за всеки мегаватчас "Столичен автотранспорт" се е съгласил да плаща по 7.50 евро комисиона на доставчика за извършване на доставките.

Това реално е третият поред договор, който общинското дружество е сключвало с фирмата. Първият е от 23 декември 2020 г. и е за до 7 млн. лв., вторият - от 1 септември 2021 г., за 18.5 млн. лв. Остава въпросът защо не е била обявена поръчка за доставка на газа, а се минава през стоковата борса, където "Булгаргаз" очевидно не може да продаде. Явно държавата е нужна на общината само когато трябва да се искат пари, не да се пестят.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    demokoko18 avatar :-P
    demokoko18
    • + 2

    ГЕРБ би трябвало да направят някъде златна плочка на Данчето за особен принос към партията.



    Друг е дали въобще има фирма, която да направи стабилни 5 плочки в София, но пък това е още един от успехите.

    Нередност?
Нов коментар