"Хелленика": Заради санкциите срещу Русия може да прекратим дейността си

Според компанията за ремонт на кораби спрените й договори с руски компании не са в нарушение на европейските регламенти

''Хелленика''    ©  ''Хелленика''

Догодина варненската компания "Хелленика" за ремонт на кораби с около 250 служители и 25 млн. лв. оборот трябва да празнува 25-годишнина. Тя обаче може и да не оцелее дотогава. След 24 години на пазара и успешното преминаване през редица кризи настоящата - войната в Украйна и последвалите санкции срещу Русия, може да се окаже и последната за "Хелленика".

Компанията е създадена през 1998 г. във Варна като независима работилница за ремонт на кораби от Петко Янко и Тодор Янков - баща и син. Днес "Хелленика" има бази на пристанищата във Варна и Бургас, където извършват докови, класови и аварийни ремонти на всички типове кораби, както и ремонт по време на плаване. През последните години "Хелленика" е инвестирала над 2 млн. евро в двете си бази и е успяла да автоматизира част от работните процеси.

"Специализирали сме се в ремонт на главни двигатели, спомагателни дизелови двигатели, турбокомпресори, помпи, сепаратори и охладители. Освен това предлагаме корпусни и заваръчни услуги, тръбарски услуги, бластиране и боядисване, както и ремонт на ел. инсталации и ел. оборудване на кораба", посочва управителят на "Хелленика" Тодор Янков.

"Хелленика" е със спрени договори за ремонт на 17 кораба за около 20 млн. евро.

"Участвали сме в строителството на няколко кораба в Испания, но корабостроенето не заема голяма част от нашата дейност. Ремонтирали сме стотици кораби. Най-сложният плавателен съд, по който сме работили, беше Research/Survey Vessel CGG Symphony, снабден с високотехнологични системи и оборудване. Предназначението му е да търси нефт и газ в морета и океани", допълва той. Янков посочва, че "Хелленика" има 250 служители, а освен тях компанията осигурява работа на още 500 професионалисти във фирми на техни подизпълнители. Сега обаче Янков е изправен пред тежкото решение да прекрати дейността си в България, за да я премести в Турция, и да освободи всички тези хора. "Хората са най-ценният капитал на всяко предприятие и принуждаването ми да се разделя с тях е най-голямата загуба, която мога да претърпя", казва той.

Правилно ли се прилагат санкциите срещу Русия

Макар че компанията работи с компании от Германия, Кипър, Великобритания, Сингапур, Испания и др., основните й клиенти са от Русия. И тук идва проблемът: според Регламент 2022/576 на ЕС от април (санкциите срещу Русия заради войната в Украйна) "се забранява предоставянето на достъп след 16 април 2022 г. до пристанища на територията на съюза на всеки плавателен съд, регистриран под руски флаг".

Догодина компанията трябва да навърши 25 години.

"Хелленика" работи изключително с руски корабособственици и има сключени договори още през 2021 г. и планирани ремонти, които не може да изпълни. Спрените договори са за ремонт на 17 кораба. Загубите от неизпълнението им ще са от порядъка на 20 млн. евро", пояснява Тодор Янков. Той пояснява, че в т. 3 от регламента е предвидено изключение за прилагане на забраните и те не би трябвало да се прилагат по отношение на изпълнението до 10 юли 2022 г. на договори, сключени преди 9 април 2022 г., или на допълнителни договори, необходими за изпълнението на такива договори.

"Очевидният смисъл на тази разпоредба е да лиши Русия от значителни приходи. В нашия случай обаче става въпрос не за набавяне на приходи за руските корабособственици, а обратно - необходимост от изхарчване на средства за поддръжка на мореходността на корабите, за които се отнасят сключените договори. По този начин единствените облагодетелствани ще бъдем ние, работниците и служителите и българската държава чрез данъците и осигуровките, които тя ще получи при реализацията на дейността и косвено чрез запазването на около хиляда работни места на работници и служители. Няма съмнение, че обстоятелствата изискват от всеки да понесе жертви, защото само на няколкостотин километра от нас се води война. Няма обаче съмнение, че е налице възможност за дерогиране на разпоредбите на Регламент 2022/576 и нашата дейност не е в противоречие с Регламент 2022/576, а, напротив, е в съответствие с него и допринася за постигане на заложените в него цели. Държавата е длъжна да направи това, което е възможно, за да могат тези загуби да бъдат минимализирани", посочва управителят на "Хелленика". По думите му той не среща никакво съдействие от страна на българските власти и европейската Комисия по транспорта. "Изпратили сме писма до министерството на транспорта и Морска администрация, външното министерство, парламентарни комисии, до президента с молба за разрешение за достъп до наши пристанища на кораби с руски флаг, за да изпълним задълженията си по сключените договори и да запазим бизнеса, който градим в продължение на 20 години. За съжаление нямаме отговор от нито една институция", казва Янков.

От така създалата се ситуация печелят съседни държави, най-вече Турция, където правото на ЕС не може да се прилага. Въпреки че в момента "Хелленика" прави всичко възможно за спасението си, не е изключено компанията да прекрати дейността си в България и да я прехвърли в Турция или друга държава без подобни ограничения.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар

Още от Капитал