Нарушенията в търга за лампите на София: завишени суми и субективни оценки

Държавната финансова инспекция откри седем нарушения на Закона за обществените поръчки в процедурата за 73 млн. лв.

Независимият общински съветник Борис Бонев сигнализира в началото на годината за големи разлики в цените на лампите, поставени от двете страни на булеварда
Независимият общински съветник Борис Бонев сигнализира в началото на годината за големи разлики в цените на лампите, поставени от двете страни на булеварда
Независимият общински съветник Борис Бонев сигнализира в началото на годината за големи разлики в цените на лампите, поставени от двете страни на булеварда    ©  Надежда Чипева
Независимият общински съветник Борис Бонев сигнализира в началото на годината за големи разлики в цените на лампите, поставени от двете страни на булеварда    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Държавната инспекция АДФИ откри седем нарушения в поръчката на Столична община за улично осветление за 73.6 млн. лв.
  • Те са свързани със завишени суми, объркана методика за оценка на кандидатстващите фирми и необективни оценки на комисията
  • Съставени са актове за нарушения на зам.-кмета Кръстев и на членовете на комисията, а прокуратурата и Сметната палата могат да ползват резултатите от доклада

Редица нарушения на Закона за обществените поръчки е открила държавната финансова инспекция АДФИ в търга на за осветлението на столицата, около който имаше скандал в началото на тази година. Те включват завишена стойност на поръчката (73.6 млн. лв.) предвид бюджета на общината, методика за оценка на офертите на фирмите, която не дава възможност за обективно сравнение и конкуренция, несъответствие с изискванията при едната фирма-изпълнител и др.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Влезте в профила си Регистрация

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Държавната инспекция АДФИ откри седем нарушения в поръчката на Столична община за улично осветление за 73.6 млн. лв.
  • Те са свързани със завишени суми, объркана методика за оценка на кандидатстващите фирми и необективни оценки на комисията
  • Съставени са актове за нарушения на зам.-кмета Кръстев и на членовете на комисията, а прокуратурата и Сметната палата могат да ползват резултатите от доклада

Редица нарушения на Закона за обществените поръчки е открила държавната финансова инспекция АДФИ в търга на за осветлението на столицата, около който имаше скандал в началото на тази година. Те включват завишена стойност на поръчката (73.6 млн. лв.) предвид бюджета на общината, методика за оценка на офертите на фирмите, която не дава възможност за обективно сравнение и конкуренция, несъответствие с изискванията при едната фирма-изпълнител и др.

Съставени са общо 16 акта за нарушение на зам.-кмета по транспорта Кристиян Кръстев, както и на 7-те члена на оценителната комисия (вкл. експерти и общински съветници). Според АДФИ те не са направили комплексен и обективен анализ.

За нарушенията първи алармира независимият общински съветник и основател на гражданската организация "Спаси София" Борис Бонев. Той подаде сигнал в инспекцията този февруари, след като обяви, че София плаща за една лампа от уличното осветление от едната страна на улица три пъти повече от тази на отсрещния тротоар.

"Искаме незабавна #оставка не само на подписалия се зам.-кмет Кръстев, но и на главния виновник за нескопосаното управление - Фандъкова. Стига вече кражби от всичко!", написаха от "Спаси София" във фейсбук, след като станаха ясни изводите на АДФИ.

Сега това, което би трябвало да последва е прокуратурата да ползва доклада като доказателствена част по започналата проверка, а Сметната палата да извърши пълна ревизия. Поискали сме информация от АДФИ за това дали доклада с резултатите е изпратен по компетенция и към прокуратура, и към Сметна палата", уточни Бонев за "Капитал".

София е заложила повече пари, отколкото има

Обяснението на зам.-кмета Кръстев тогава беше, че едната фирма е заложила на по-високи цени за основен ремонт и изграждане, а другата - по-високи цени за поддръжка. Поради което се получават известни разлики в единичните цени, но не и в общата стойност. Той подчерта, че първият и основен предмет на поръчката е за техническа поддръжка.

От общината обясниха, че не трябва да се спекулира със сумата 73.6 млн. лв., колкото е цялата стойност на поръчката за три години, защото изплатените суми са били 2.2 млн. лв. за поддръжка и 900 хил. лв. за основен ремонт на едната фирма изпълнител - "Лог Сиберия", и 2.7 млн. лв. за поддръжка и 700 хил. лв. за основен ремонт на другата - "Улично осветление".

АДФИ обаче обръща внимание на това, че София е заложила в пъти завишени суми за договорите, предвид, че реалните разходи са доста по-малки. Така например извършените разходи за основен ремонт и изграждане на ново улично осветление през 2019 г са били малко над 7 млн. лв., а за 2020 г. утвърдената капиталова програма е била 538 хил. лв. В същото време приетата през 2020 г. инвестиционна програма за годините, през които ще се извършват дейностите по договорите, сключени в резултат на проведената процедура, са по 5 млн. лв. за година.

"Предвид изискванията на чл. 21, ал. 2 от ЗОП, прогнозната стойност да е актуална към датата на откриване на обществената поръчка, определената прогнозна стойност на поръчката от 73 600 000 лв. без ДДС е завишена", пише в доклада на АДФИ.

Отново за строителството и поддръжката

Друг проблемен момент е това, че общината е разделила обществената поръчка на обособени позиции, но на база различен обхват на територията - по райони, а не на база на включените обекти в поръчката - строителство и услуги. Това отново е нарушение на закона за обществените поръчки (ЗОП), защото общината е включила в договора за строителство такива услуги, които не са необходими за неговото изпълнение. "Услугите по поддръжката се изпълняват след приключване на строителните дейности. Неразделянето на обществената поръчка на обособени позиции е ограничило конкуренцията, чрез включването на условия и изисквания, които необосновано ограничават участието на заинтересованите страни в тях, което противоречи на принципите за възлагане, визирани в чл. 2 от ЗОП", пише в доклада на АДФИ.

Заради това на зам.-кмета по транспорт Кристиан Кръстев е наложен акт за нарушение. Според инспекторите той е утвърдил такава методика за оценка на офертите на фирмите, която не дава възможност да бъдат сравнени и оценени обективно техническите предложения. Не става ясно и какви са правилата, които ще се прилагат при определяне на оценката по всеки показател, което пак е нарушение на ЗОП.

Субективни оценки

Според финансовата дирекция офертата на една от двете фирми - изпълнители - "Улично осветление", не съответства на условията в обществената поръчка и затова не е трябвало да бъде класирана на първо място.

"Класирането на участника не по степента на съответствие на офертата му с предварително обявените от възложителя условия, представлява нарушение по смисъла на чл. 141, ал. 1 от ППЗОП", пишат в доклада.

Заради това всички членове на оценителната комисия, разглеждала офертите на кандидатите в поръчката, са отговорни за класирането на участниците без съответствие с условията. Затова и инспекцията е съставила отделни актове за нарушение на Теодор Христов (главен експерт "Обществени поръчки и контрол"), Станислава Цветкова (също главен експерт), Радослав Влахов (общински съветник от ГЕРБ), Иван Таков (общински съветник от БСП), Ангел Цолов и Илия Илиев (независими експерти).

В доклада се твърди, че те не са извършили конкретен анализ на техническото предложение на двамата участници, с който да мотивират експертната си оценка. "Доколкото оценъчната дейност на посочените в методиката условия е субективна по своя характер, то самото оценяване на участниците, изисква комисията да изложи ясни и конкретни мотиви, които да кореспондират, както със съдържанието на конкретното техническо предложение, така и с изискванията към него от утвърдената методика за оценка", пише в доклада.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    scuby avatar :-(
    scuby

    Значи открили завишение на поръчка за 73 милиона за осветление на цялата столична община заради субективни оценки. Ти да видиш. С колко е завишено - с 2 лева, с 10 лева, с 10 000 лева, с 1 милиона, с 5 милиона?
    Тошко ви Йорданов казва, че последната година Лорер ви разпределил 13 милиарда лева без никакъв отчет пред коалицията. Караджов, министът на ПП, излиза с документи и казва, че има над 200 поръчки в които критерият цена е с по нисък приоритет от субективната оценка за качество. В МОСВ имало поръчка за картиране на местообитания за 800 милиона при съотношение на качеството 70 към 30 за цена. В образователното министерство за надграждане на електронна система, софтуер от същата марка и го оценявате на 60%, а цената на 40 на сто. Агенция Митници – има 5 поръчки, при което качество варира 60% при 40% за цена или други 70% на 30%. НАП – има една невероятна поръчка за предоставяне на услуги за 7 милиона лева при съотношение 50% на 50%. Как предварително мерите качеството на ксерокопирни услуги, как знаете фирмите как предварително ще ксерокопират? - пита Караджов.
    Статия за това тук?? НЯМА :(! Статия за срещата на културтрегера Христо ви Иванов в джипа на Бобоков?? НЯМА!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал