По-скъп билет за метро, без карти за 23 лв. и две пластики за билетите за време

Общински съветници от ГЕРБ - СДС, ВМРО и Бонев предлагат нова тарифна политика със спорни елементи. Все още са възможни промени

От края на миналата година в наземния транспорт и метрото билет може да се плаща и с банкова карта
От края на миналата година в наземния транспорт и метрото билет може да се плаща и с банкова карта
От края на миналата година в наземния транспорт и метрото билет може да се плаща и с банкова карта    ©  Надежда Чипева
От края на миналата година в наземния транспорт и метрото билет може да се плаща и с банкова карта    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Общинските съветници от ГЕРБ - СДС, ВМРО и Бонев предлагат два билета за време на различна цена - 1.60 лв. за билет 30+ минути и 2.20 лв. за билет 60+ мин., които включват прекачвания
  • Хартиеният билет за метрото става 2 лв., а всички документи, които издава "Метрополитен", отпадат, както и картите на ЦГМ за една или две линии.
  • Срещу това се обяви председателят на общинския съвет Георги Георгиев и подчерта, че са възможни изменения

Отпадане на картите за пътуване за една или две линии, както и на тази само за метро, поскъпване на хартиения еднократен билет в метрото до 2 лв. и отпадане на талоните за определен брой пътувания там. Това предвижда новата наредба, внесена за обществено обсъждане от общинските съветници от ГЕРБ - СДС Зафир Зарков и Прошко Прошков, Карлос Контрера (ВМРО) и независимия Борис Бонев.

С нея се въвеждат новите билети за време - 1.60 лв. за 30+ минути с прекачвания и 2.20 лв. за 60+ минути, но зад някои промени се крие поскъпване заради елиминирането на някои превозни документи, които според общинските съветници не се ползват толкова много.

Засега има шанс някои от предложенията да отпаднат, след като председателят на общинския съвет Георги Георгиев се обяви против тях, а освен това тече и срокът за обществено обсъждане с граждани, чиито становища би следвало да се вземат предвид. Очаква се самата наредба да се гласува на последното заседание на общинския съвет за лятото - на 21 юли. Ако тя се приеме, новите билети за време ще влязат в сила от 1 януари 2023 г., а новите карти (включително младежката такава) - от 1 септември тази година.

Странното поскъпване на билета за метро

Хартиеният билет за метрото, който не дава възможност за прекачване, се вдига от сегашните 1.60 лв. на 2 лв. Отново 2 лв. ще е и билетът, който продават водачите на превозните средства в наземния транспорт. Но докато аргументът зад поскъпването в наземния транспорт е да не се пречи на водачите, за метрото същото не важи, защото то разполага с каси на всяка метростанция.

Зафир Зарков обясни за "Капитал", че това предложение се е сформирало малко по-късно в работната група с идеята да се стимулират хората да си купуват електронно билет (през приложение или с банкова карта), а "хартиеният билет би следвало да се използва само от гости от града или когато ни се наложи необичайно пътуване, но основната логика е в пренасочването на пътниците към електронните начини на таксуване и закупуването на дългосрочните превозни документи".

На тези аргументи контрира по време на брифинга председателят на общинския съвет Георги Георгиев, като обяви, че той е против това предложение и то не е фигурирало в първоначалните мотиви на ГЕРБ - СДС, представени през ноември.

"Това становище не е окончателно и аз лично не съм съгласен с него, тъй като го намирам за необосновано и по-скоро го отдавам на пропуск при подготовката на работната група, отколкото на целенасочена концепция. Защото без съмнение електронните документи изместват хартиените, но хипотезата билетът, продаван от водача, в наземния транспорт, както е в цяла Европа, да е по-скъп, е съвършено несвързана с тази за поскъпването на билета в метрото", обясни той. В момента наредбата е пусната за обществено обсъждане и могат да се изпращат становища от граждани и организации, които да се вземат предвид и евентуално да бъде променяна.

Едно от изпратените становища е на изпълнителния директор на "Метрополитен" проф. инж. Стоян Братоев. Той предлага да се създаде билет за време от 30 мин., който позволява прекачване за наземния транспорт и метрото, и той да струва 2 лв., както и да бъде запазена възможността да се продават талони с пътувания от поне 5 броя, които да струват по 1.80 лв. всяко. Друго, за което настоява инж. Братоев, е "Метрополитен" да продължи да издава, зарежда и продава всички видове краткосрочни превозни документи от касите на метрото, автоматите, през банкови карти или друг електронен канал. Докато наредбата, внесена от общинските съветници в сегашния ѝ вид, предвижда да има само един издател на превозни документи и това да е Центърът за градска мобилност - така, както пише и в заданието на обществената поръчка на ЦГМ от 2017 г. за новата тикет система, за която бяха платени 100 млн. лв. с ДДС.

"Няма логика билетът за време за 30 мин. с прекачване за наземен транспорт и метро и обратно да струва 1.60 лв., защото по този начин не се отчитат горните предимства на много по-добрите условия на придвижване с метрото и се обезсмисля билетът от 2 лв.", пише в становището на "Метрополитен".

Само месечни и годишни карти

С промените в наредбата на софиянците се оставя единствено възможността да зареждат месечни карти за цялата градска линия (50 лв.), както и годишни карти (365 лв.). Всички останали карти - за една или две линии, само за метро и т.н. отпадат. "Основната ни цел е да намалим дългия списък от документи и да стимулираме хората да ползват дългосрочни документи", обясни Зарков на брифинга в общината днес. Той добави и че всички представители на другите групи в общинския съвет - ДБ и БСП, са съгласни с новата тарифна политика. С отпадането на по-евтините карти за една или две линии пък от общината се надяват да съберат повече приходи. "Очакваното повишение от въвеждането на новата тарифна политика и пренасочването към дългосрочни превозни документи е 21 млн. лв.", заяви Карлос Контрера.

Това е и другата линия, по която се атакува предложената наредба. Масово в своите становища граждани посочват като безсмислие орязването на картата само за една линия (23 лв.).

"В предлаганите бъдещи тарифи за градски транспорт не фигурират тарифи за месечни карти за една линия за никоя категория пътници. Не срещнах и адекватна обосновка на този прецедент. В моето семейство пътуващите са петима - двама работещи и трима учащи, изключително и само използващи по една линия. Общата месечна цена за максимум 10 месеца в годината към момента е 730 лв. При новите изменения ще е необходимо да увеличим разходите си за градски транспорт почти двойно", пише в едно от становищата.

По време на брифинга Зафир Зарков обясни, че ако човек зарежда карта само за една линия, то за дванадесет месеца ще е дал почти толкова пари, колкото струва годишната абонамента карта за цялата градска линия, като отново подчерта нейните предимства.

Друг аргумент е, че този тип карти не се ползвали много от хората. Анализът, на който стъпва наредбата обаче, е базиран на данни от 2019 г. и 2020 г., като през втората пандемията от коронавирус повлия значително на градския транспорт.

Годишната карта ще може да се плаща на три вноски.

Друго "нововъведение" е младежка месечна карта за хората до 26 години по предложение на Контрера, която да струва 25 лв. Тази за ученици остава 20 лв. за всички линии, като също толкова ще плащат и студентите на месец вместо досегашните 21.50 лв.

Въвежда се и задължителна валидация в градския транспорт, което ще помогне за събирането на статистика как пътуват хората, плюс представлява своеобразна застраховка при пътуване. Първоначалната глоба за невалидиран пътник ще е 3 лв.

Бонус ще има за пътуващите с банкови карти, които всеки ден надвишават броя от 3 пътувания (тоест им се отчита ползването на дневна карта от 4 лв.). Предвижда се да се направи агрегация, която да отчита, че ако сте ползвали всеки ден от понеделник до петък еднодневна карта от 4 лв., събота и неделя пътуванията да са безплатни. Иначе банковите карти ще отчитат възможността за прекачване при билетите за време на база валидациите.

Плетеница заради двата билета

Основната промяна все пак е въвеждането на двата билета за време. Принципът е, че всеки може да се прекачва неограничено на превозните средства, стига да не са минали респективно 30 или 60 мин. от първото качване. Иначе няма ограничение във времето - ако например пътувате само с един рейс и не се прекачвате, може да останете в него до края на пътуването, независимо дали е над 30 мин. Същото важи и ако сте се прекачили на 29-ата минута в друго превозно средство.

Тези нови билети ще могат да се зареждат електронно или от гише на ЦГМ на т.нар. smart карта - новата пластика на ЦГМ. Понеже билетите са два вида - за 1.60 лв. (30+) и за 2.20 (60+), хората обаче ще трябва да си извадят две отделни пластики. На едната ще могат да зареждат билети 30+ (например 10 бр.), а на другата - другите билети от 60+ (отново определен брой).

Това със сигурност ще доведе до объркване, като причината да се случва е, че иначе валидаторите няма да могат да разберат кой билет от двата да чекират, освен ако не се въведе специална такава опция за избор при валидация, което обаче не е особено удачно по време на пандемия. Затова и една от препоръките в доклада на ЦГМ беше да има само един билет.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • - 2
    • + 10

    Колко от тия хора, които предлагат промени реално се возят редовно в градския? Защото ми се струва, че бройката клони към 0.

    С преформатиране на ценообразуването няма да постигнат по-голям ефект, от това да качат още повече хора на лични автомобили.

    Нередност?
  • 2
    tulup avatar :-|
    tulup
    • + 5

    "Понеже билетите са два вида - за 1.60 лв. (30+) и за 2.20 (60+), хората обаче ще трябва да си извадят две отделни пластики."

    А ако се плати с карта, то как ще се избира кой от двата е? Въобще как ги раждат тия гениална идеи?

    Нередност?
  • 3
    kiro1234 avatar :-|
    kiro1234
    • + 4

    Борис Бонев титан на мисълта.

    Нередност?
  • 4
    realismisthename avatar :-P
    realismisthename
    • - 3
    • + 3

    единствения рейс, в който си заслужава да се возиш е оная линия, която ходеше до студентски, с всичките 21-годишни девойки и девочки с месечен бюджет 450 лева, от техните.

    Нередност?
  • 5
    ltoshev avatar :-|
    Lubomir Toshev
    • + 4

    Добре бе що не гледате от градове като Атина например. Има еднократни билети - продават се от машини и от офиси. Билета е един за до 90 мин. Важи за целия транспорт. Водачите на автобуси не продават билети!! Защо трябва да продават. Твоя си е отговорността да си купиш предварително от машина или да имаш карта. Има една месечна карта 27 Евро струва!! И съответно има 3,6,12м карти. Защо трябва да е сложно и защо трябва да има два билета и не знам си какво. Хубаво е да има билети за 1 ден - 24ч. Да има билет за 3 дни или за 5 дни. И толкова. Като се качиш си го валидираш на валидатора в превозносто средство и това е. А може да имаме и приложение за телефона да мога с един клик да си купувам билета, картата и т.н.

    Нередност?
  • 6
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 1

    До коментар [#5] от "Lubomir Toshev":

    Колкото градове, толкова и модели. В Лондон преди Ковид шофьорите продаваха билети. Но пък там почасови билети няма

    Във Виена докато живях там (преди 15г) също нямаше почасови билети

    В Талин пък направиха безплатен градския транспорт преди няколко години

    Модели много

    Нередност?
Нов коментар