Столична община настоява екостикерите за колите да останат

Транспортното министерство предлага да се разчита само на евростандарта, но една трета от колите нямат такъв

Бъдещите нискоемисионни зони ще са две - една с по-малък обхват и една с по-голям
Бъдещите нискоемисионни зони ще са две - една с по-малък обхват и една с по-голям
Бъдещите нискоемисионни зони ще са две - една с по-малък обхват и една с по-голям    ©  Цветелина Белутова
Бъдещите нискоемисионни зони ще са две - една с по-малък обхват и една с по-голям    ©  Цветелина Белутова

Да има или да няма екостикери - по този въпрос Столична община и държава не могат да се разберат. Една година и 8.5 млн. лв. след решението да се създадат екостикери с чип, показващи коя екологична категория е даден автомобил, транспортното министерство е решило те да отпаднат, защото допълнително утежняват и усложняват и оскъпяват процеса. Зад това, разбира се, стоят конкретни мотиви, които ще залегнат в новата наредба на министерството. Но проблемът е, че ако няма стикери София (а и други желаещи градове) твърдят, че няма да как знаят и как да обособят нискоемисионни зони (НЕЗ) и по-специално как да разбират доколко замърсяват колите, влизащи в тях.

Готвената близо година от общински съветници наредба предвижда това да се случва по предишния ред, който даде възможност на общините да осъществяват контрол чрез камери или четци, разчитайки именно на екологичните групи. На заседанието на общинската транспортна комисия в понеделник се обсъждаше наредбата на първо четене, преди да е решено дали ще има или не екологични стикери и групи. Ако законите обаче се променят, после ще трябват поправки.

"Министърът на транспорта в оставка е предложил именно тези екологични стикери да отпаднат, има предложение за оттеглянето на чиповете и това би ни изправило пред сериозно предизвикателство за осъществяването на контрола", коментира при представянето на доклада зам.-председателят на транспортна комисия Зафир Зарков.

Проблемът с екостикерите обаче е по-скоро друг - че са напълно безсмислени. Те започнаха да се слагат от миналата година при формалния годишен технически преглед, но в повечето случаи без да отчитат реалното замърсяване от автомобила. Вместо това буквално се пренасят данните от талона на колата, което превръща стикера в допълнителен данък на стойност между пет и 20 лв. в зависимост от пункта за технически преглед.

Първоначално и Столична община не виждаше нуждата от стикери, но след това рязко промени позицията си.

Камери срещу четци

Идеята на Столична община беше да използва камерите на Дирекция "Център за управление на трафика" и по регистрационен номер да разчита към коя еко група принадлежат автомобилите, комуникирайки си със системата на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Неизвестните тук бяха доколко камерите на центъра (в голяма степен с охранителна функция) обаче хващат регистрационните номера, както и какво ще се случва зимата, когато те са зацапани. Затова и зам.-председателят на транспортната комисия Зафир Зарков от ГЕРБ предвиждаше системата да се надгради с датчици, четящи екостикерите.

Закупуването им (по думите на Зарков те биха стрували между 40 и 50 хил. лв.) е предвидено и в наредбата, като част от контрола. Такива, разбира се, няма да бъдат купени, ако предложенията на министерството се приемат.

Катастрофата на бул. "Черни връх" и "Арсеналски" показа, че камерите на общината не хващат автоматично номерата - изисква се да се прегледа записът, да се направи стоп кадър и т.н. "И специалистите казват, че камерите, които разчитат номерата, не са със 100% ефективност", признава Зарков.

Един от мотивите за въвеждане на екостикерите с четци обаче беше именно да са допълнителен гарант, който да помага при хващане на фалшификации и смяна на регистрационните номера. Както стана ясно, шофьорът, убил двете момичета при катастрофата на "Черни връх", е бил именно с такива.

Измененията в наредбата на транспортното министерство предвиждат единствено по евростандарта да става ясно доколко едно превозно средство замърсява. Това е проблем, защото, първо, една трета от автомобилите в София нямат такъв (те са прекалено стари), и второ, защото така не става ясно какво е реалното замърсяване. Целта беше то да се мери при годишните технически прегледи, преди поставянето на екостикера, но отново имаше проблем с контрола и не беше ясно доколко наистина се прави.

"Недомислено е, защото над 35% от автомобилите нямат евростандарт. След като вече 100% от тях имат екологичен клас, в този момент министърът на транспорта казва, че трябва да бъде премахнат, като предлага да се ползват евростандартите. Но след като една трета от колите тук нямат такъв, ще стане изключително сложно на каква база данни ще се осъществява контрол и обезсмисля усилията ни досега", коментира Зафир Зарков за "Капитал". Той подчертава и че в България често се махат катализатори и заради това замърсяването е по-голямо, но няма как да бъде хванато, ако се използва само евростанадартът. От друга страна нови коли с премахнат катализатор пак получават екостикери с висока категория, тъй като по документи са Евро 5.

И все пак ако промените, предложени от министерството на транспорта, се приемат, общината ще трябва да се адаптира към новото законодателство. "Ако няма такава възможност, това ще ни затрудни при въвеждането на нискоемисионните зони, а не е редно, защото това е една мярка, която води до подобряване на въздуха", казва Зарков.

Първо най-замърсяващите, после за всички

Обособени ще бъдат две НЕЗ зони - "малък ринг" (зоната, оградена от бул. "Васил Левски", "Патриарх Евтимий", "Ген. Скобелев", ул. "Опълченска", и бул. "Сливница") и "голям ринг" (бул. "Сливница", "Данаил Николаев", "Ситняково", "П. Яворов", "Атанас Дуков", "Х. Ибсен", "П. Ю. Тодоров", "И. Е. Гешов" и бул. "К. Величков").

Предвижда се забраните да са следните:

В зона "Малък ринг": колите с екологична група първа - от 01.12.2022 г.

екологична група втора - от 01.12.2025 г.

екологична група трета - от 01.12.2028 г.

В зона "Голям ринг":

няма да се допускат автомобили от категория първа - от 01.12.2025 г.

и автомобили с екологична група втора - от 01.12.2028 г.

И зони "забранено за печки"

Друга новост е, че от 1 януари 2025 се забранява използването на твърди горива за отопление на сгради, намиращи се на места, в които има изградена и функционираща топло или газоразпределителна мрежа. Това ще важи първоначално за девет столични района: "Изгрев", "Лозенец", "Средец", "Оборище", "Студентски" "Илинден", "Красно село", "Триадица" и "Възраждане", а после ще се включат и други.

"Продължаваме с проекти за подмяна на отоплителните устройства, чакаме и анализ за домакинствата отопляващи се на твърдо гориво, очакваме официалните данни на НСИ, но преди октомври не могат да ни дадат официални данни колко се отопляват на твърдо гориво. Затова предложихме 9 района, в които да забраним отоплението на дърва и въглища, а после и в останалите. Дотогава даваме безплатно на домакинствата възможността да сменят уредите", коментира зам.-кметът по екологията Десислава Билева по време на заседанието на транспортна комисия.

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    tulup avatar :-|
    tulup

    Тоест в момента част от камерите могат да четат номера, част не могат, обаче няма нито една, която да може да чете стикери? И предложението е вместо да се направят да четат номера е всички да са със стикери и след това да се добави тази функционалност към камерите вместо да се направят да четат номера защото??? И друго - как ще го глобяват, ако не могат да прочетат номера? Или ако е фалшив? В стикерите пише само категорията, не е записан номер на колата?

    Нередност?
  • 3
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец
    • + 1

    Ех Зарков, Зарков. Къде в Европа има китайски стикери???? Кинтите решават всичко.

    Нередност?
  • 4
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone
    • + 1

    "вместо да се направят да четат номера е всички да са със стикери и след това да се добави тази функционалност към камерите вместо да се направят да четат номера защото???"
    До коментар [#2] от "tulup":

    Предполагам, че търсиш по-специален отговор от простото "защото така приближените на ГЕРБ фирми могат да захлебят повече от поръчката"?

    Нередност?
  • 5
    sofianec2 avatar :-|
    Софианец

    До коментар [#4] от "enterfornone":
    Тази фирма е на депутат от БСП, не че не работи още от управлението на Герб. Парите нямат цвят.

    Нередност?
  • 7
    vds16577063111131546 avatar :-|
    Maria Apostolova-Mihaylova

    За ефективното въвеждане на НЕЗ зони трябва да сме сигурни, че при годишния технически преглед категоризирането е правилно. Както авторът на статията посочва, не е ясно дали има реално измерване.

    Нередност?
Нов коментар