Ремонтът на театър "София": между работеща сцена и културна ценност

В обществото има донякъде обосновани опасения, че автентичните елементи на сградата, която има шанс да стане първият паметник на културата от времето на модернизма, могат да бъдат унищожени

Проектант на сградата на театър "София" е на арх. Жеко Жеков. През 1977 г. театърът е официално открит като нова сграда на бившия "Театър на поезията и естрадата" в София. Оттогава никога не е ремонтиран
Проектант на сградата на театър "София" е на арх. Жеко Жеков. През 1977 г. театърът е официално открит като нова сграда на бившия "Театър на поезията и естрадата" в София. Оттогава никога не е ремонтиран
Проектант на сградата на театър "София" е на арх. Жеко Жеков. През 1977 г. театърът е официално открит като нова сграда на бившия "Театър на поезията и естрадата" в София. Оттогава никога не е ремонтиран    ©  Надежда Чипева
Проектант на сградата на театър "София" е на арх. Жеко Жеков. През 1977 г. театърът е официално открит като нова сграда на бившия "Театър на поезията и естрадата" в София. Оттогава никога не е ремонтиран    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Ремонтът за 11 млн. лв. провокира притеснения на първо място заради липсата на доверие в общината.
  • Сградата се бори и за придобиване на статут на културно наследство.
  • Строителството е поверено на две свързани фирми с опит в санирането и монтирането на тоалетни.

Да бъде или да не бъде (ремонтиран)? Пред тази дилема изправиха театър "София" мненията на архитекти, неправителствени и граждански организации, както и на представители на самата Столична община. Спорът се завъртя около думите "реконструкция" и "основен ремонт", като второто предизвиква опасения за унищожението на отличителните елементи на сградата. Засега изглежда, че част от тях ще бъдат запазени, а други ще се подновят, но въпросът, както винаги, е в качеството. И дали е редно изобщо да има съмнения, когато става дума за сграда, която има шанс да стане първият образец от времето на модернизма със статут на паметник на културата.

Друг проблем е избраният изпълнител - консорциум между фирмите на съпруг и съпруга, който няма опит с подобен тип сгради и досега е санирал обществена сграда и е монтирал тоалетни по общинска програма (виж карето). Не е обнадеждаващо и това, че се наложи общината да преработи проекта и да пусне нова поръчка, защото първоначалната предвиждаше "окачена фасада от HPL плоскости".

Другата линия на раздора е дали ремонтът въобще е законен предвид евентуалната културна стойност на сградата. Според директора на Националния институт за недвижимо културно наследство арх. Петър Петров той е категорично незаконен. Според общината е законен. Но отново всичко се обяснява с хаос в процедурите и премятане на отговорности (както беше и със "Златен век", шахтата на бул. "Гешов" и още много примери).

"Бюрократични извинения винаги има. Проблемът е един - очевидно нито възложителят, нито ползвателят на сградата не я припознават като ценност", казва арх. Анета Василева, преподавател и част от фондация "Ново архитектурно наследство". Тя се е заела с изследването на сградата и предлагането ѝ за паметник на културата. Директорът на театър "София" Ириней Константинов от своя стана защитава тезата, че ремонт е "належащ, крещящ, необходим".

Предисторията

За ремонта се заговори още през лятото на 2021 г., когато от организацията "Спаси София" алармираха, че общината възнамерява да замени варовика по фасадата с пресован ламинат. Това е така - първата поръчка от 21 август 2021 г. предвижда окачена фасада от HPL плоскости. След вдигнатия обществен шум общината спира поръчката, за да я пусне отново по Коледа.

Междувременно през септември същата година от "Ново архитектурно наследство" адресират към НИНКН и общината инициативата за обявяването на театър "София" за културен паметник. Те са класирали сградата още през 2020 г. като трета по важност да се бори за такъв статут сред списък с 15+1 софийски обекта от периода след Втората световна война.

Проект в развитие

От организацията застъпват мнението, че реновацията на сградата би могла да се случи и по друг начин, без да се застрашава ценността й. Според арх. Василева знакови публични сгради не трябва да се ремонтират без предварителен, детайлен работен проект и уважение към заварената архитектура - независимо дали е със статут на културно наследство или не. В случая именно това е едно от притесненията й за ремонта.

Проектът за ремонта на театъра е още от 2015 г. И е изготвен от Николай Ангелов, но явно търпи постоянни изменения - първо в проектната документация, а после и заради автентичните детайли. Така например на 27 юли Ангелов казва в интервю за "Дневник", че окачените тавани и полилеите няма как да се запазят. А в понеделник, 1 август, строителният кмет инж. Джоргов обясни пред "Капитал", че ще се търси начин да бъдат запазени гипсовите форми по таваните. Най-големите притеснения на екипа на "Ново архитектурно наследство" обаче са за интериора (виж по-долу).

Проектантът Ангелов иначе е участвал като трето лице-изпълнител към фирма "Водстрой 98" (преди свързвана с депутата от ДПС Делян Пеевски), когато тя се е явявала в конкурса за обновяване на Партийния дом през 2016 г. Сега тя вече е със сменено име ("ВДХ") и в момента ремонтира трасето на трамвай 5. Ангелов има и собствена фирма - "Цветанка Ангелова-2006", с която преди две години е спечелил и друга поръчка на общината за проект за ремонт/реконструкция на Общински културен институт - Дом на културата "Средец". Компанията сега е поканена да упражни авторския надзор на ремонта на театъра (срещу 78 хил. лв). Законът позволява това заради авторските права.

Новият стар облик на театъра

Последният вариант на проекта предвижда каменните плочи от фасадата да бъдат заменени с нови с подобен цвят, а барелефите да бъдат само почистени. Ще бъде запазена дървената обвивка в театралната зала, а сцената ще е нова. Окачените тавани във фоайето ще се реставрират по специална технология, но лампите няма как да бъдат същите. Мраморната настилка във фоайето се запазва, обясни зам.-кметът инж. Джоргов.

Той обръща внимание, че сега театърът не отговаря на условията за пожарна безопасност и сградата в този си вид е била дори опасна. В най-окаяно състояние е покривът и инж. Джоргов е на мнение, че основният ремонт е най-добрият подход. Съгласен е и директорът на театъра. "Едно от първите неща, които направих като директор, беше да покрия покрива, защото в театъра течеше", казва Ириней Константинов.

Той обяснява, че дори е получил от общината целеви средства за ремонти и са докупувани техники и прожектори. "Но нещата, новите, които закупувахме, не се адаптираха към остарялата техника на театъра. Дори когато, пак със средства на общината успях да издействам да закупя нова абонатна станция, тя много трудно се върза към старата система", коментира той.

Арх. Василева има по-друга визия. "Знаковите сгради за определен архитектурен период имат нужда не просто от поддръжка и ремонт, а от истинска реставрация, която да изяви духа на автентичната ѝ ценност". В становище на организацията от декември 2021 г. се посочва, че подходът за "цялостно обновяване", каквото предвижда проектът, "е в принципно противоречие с идеята за опазване на сградата като недвижима културна ценност и представлява сериозен риск от загуба на високата степен на автентичност".

Директорът на НИНКН арх. Петров също е на мнение, че проектът трябва да се преработи, така че да запази автентичността на театъра. За същото настояват и от гражданската организация "Спаси София".

И разминаването с "културното" бъдеще

До спора за архитектурните качества на сградата се стигна, защото се оказа, че тя съвсем наскоро е получила шанс да бъде първият образец на българската архитектура след Втората световна война със статут за културно наследство. Театър "София" е сред 20-те финални обекта в проекта "Ново архитектурно наследство", чието начало бе поставено от общинското предприятие "Софияплан" през 2020 г. в партньорство с УАСГ и "ИКОМОС България".

На 21 юли Националният институт за недвижимо културно наследство (НИНКН) изпраща уведомление до общината, че сградата е в процедура за статут на недвижима културна ценност, но междувременно ремонтът е стартирал. "Правомощията да даде предписание за спиране на намесите по обекта са на Главна дирекция "Инспекторат по опазване на културното наследство" към Министерство на културата. НИНКН не може да накара фирмата, общината и театъра да прекратят това безумие. НИНКН сезира Инспектората, макар че вероятно няма човек, който не е видял снимките от театъра", коментира за "Капитал" арх. Петров, според който ремонтът е "незаконен и трябва да спре незабавно".

Все пак изглежда, че сега е намерен някакъв компромис. Зам.-кметът по строителство Ангел Джоргов каза, че преди дни е сформирана работна група с експерти от НИНКН, която ще работи през целия ремонт и ще взима в движение решения по време на изпълнението.

"Театър "София" имаше нужда просто от едно преосмислено архитектурно решение, а се стигна до патова ситуация да се избира между "работещ театър" или "културна ценност". Предизвестено всеки един от двата избора е губещ", обобщава арх. Василева.

Съпруг и съпруга за изпълнители

За изпълнител на ремонта на театъра е избран консорциум "Про енерджи груп" с цена 11.02 млн. лв. без ДДС - 3 млн. лв. над прогнозната. Най-ниската оферта е била на "Булстрой груп" (8.08 млн. лв.), а най-високата - на "Калистратов груп" (12.12 млн. лв.). Избраният консорциум се състои от "Гранд Юръп Билдинг" с управител и собственик Гергана Петрова-Цацева. Тя е съдружник и вероятно съпруга на управителя на другата фирма в обединението - "Градив" с управител Цветан Цацев.

Според Електронната система за обществени поръчки "Градив" е печелил и други поръчки на общината: за нови тоалетни по програмата "София избира" (за 55 хил. лв.), ремонт на сградата на 170 СУ "Васил Левски" в гр. Нови Искър, саниране на сграда в "Овча купел" по Националната програма за енергийна ефективност за 2 млн. лв. и др. "Гранд Юръп Билдинг" няма договори с общината според новия регистър (работещ от 2020 г.).

Пред "Капитал" инж. Джоргов обясни, че консорциумът "има два-три подобни обекта, които изпълняват горе-долу качествено. Те са дали качествено техническо предложение, покриват изискванията, съотношението цена-качество е било най-оптимално", обясни той.

В документацията на новата поръчка отново липсва на конкретика за фасадата. Джоргов обяснява това с риска да не се приеме като ограничаващо условие. "Ако много специфицираме въпросния растер, може да ни обвинят, че водим към избор на определена фирма за доставчик, което при нас няма как да стане. Така се отива към конкретен вид, който най-вероятно ще е с един произовидтел и съответно доставчик", казва той.

Театър в движение



Ремонтът на театър "София" се предвижда да продължи до края на 2023 г. Докато трае той, актьорите ще изнасят представления в други софийски театри. "Ще играем на няколко сцени част от репертоара, не целия, защото все пак нямаме възможност да изнасяме по-тежките пиеси, които са с по-голям декор и т.н. ", обяснява Ириней Константинов. Вече са планирани и две представления - едната премиера е на 19 септемрви, а другата - през ноевмри.

Но не е само това. "Най-хубавото нещо, което ни предстои, струва ми се, това е пътуването из България на различните сцени, където има сключени бартери с няколко големи театъра. Искам да отидем и до по-малките места, с нашия девиз "Театър "София" идва при вас". Това е голяма отговорност, защото мерилото, вкуса, е нещо много важно, което ти показваш на едни хора, които не всеки ден виждат възможно най-добри неша. Искам да си дадат сметка зрителите извън София, че има и друг вид театър, има и друг вид начин на представяне", казва той. И обяснява, че все пак има доста неизвестни тази есен - като например възможността от евентуално "затваряне" заради коронавируса или връщането на маските.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар