Между Азия и Европа

Зимни мерки насред лято в Русе за справяне с трафика

Броят на тировете на границата значително се увеличи с избухването на конфликта в Украйна, с настъпването на летния сезон и трафика от туристи

Русе, затруднено движение, опашка от тирове на пътя Русе - Силистра при ГКПП Дунав мост
Русе, затруднено движение, опашка от тирове на пътя Русе - Силистра при ГКПП Дунав мост
Русе, затруднено движение, опашка от тирове на пътя Русе - Силистра при ГКПП Дунав мост    ©  Цветелина Белутова
Русе, затруднено движение, опашка от тирове на пътя Русе - Силистра при ГКПП Дунав мост    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • По данни на Гранична полиция годишно през Дунав мост и Русе преминават 867 хил. тежкотоварни автомобила, затрудняващи ежедневно трафика в изходните точки на града.
  • Това предизвика неудобство и притеснения на гражданите и местния бизнес, а решенията, които се предлагат, не са устойчиви.
  • Сред тях са пренасочване на движението, отбиване на тежкотоварните автомобили извън Русе и изграждане на буферен паркинг.

Двайсет километра. Толкова е опашката от камиони на Дунав мост при Русе. По данни на Гранична полиция годишно през Дунав мост и Русе преминават 867 хил. тежкотоварни автомобила, затрудняващи ежедневно трафика в изходните точки на града. Техният брой значително се увеличи с избухването на конфликта в Украйна, с настъпването на летния сезон и трафика от туристи. Ситуацията допълнително се усложнява от ВиК ремонтите в Русе, които се случват едновременно на много места в града, блокират ключови булеварди и пренасочват движението.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • По данни на Гранична полиция годишно през Дунав мост и Русе преминават 867 хил. тежкотоварни автомобила, затрудняващи ежедневно трафика в изходните точки на града.
  • Това предизвика неудобство и притеснения на гражданите и местния бизнес, а решенията, които се предлагат, не са устойчиви.
  • Сред тях са пренасочване на движението, отбиване на тежкотоварните автомобили извън Русе и изграждане на буферен паркинг.

Двайсет километра. Толкова е опашката от камиони на Дунав мост при Русе. По данни на Гранична полиция годишно през Дунав мост и Русе преминават 867 хил. тежкотоварни автомобила, затрудняващи ежедневно трафика в изходните точки на града. Техният брой значително се увеличи с избухването на конфликта в Украйна, с настъпването на летния сезон и трафика от туристи. Ситуацията допълнително се усложнява от ВиК ремонтите в Русе, които се случват едновременно на много места в града, блокират ключови булеварди и пренасочват движението.

Това предизвика неудобство и притеснения на гражданите и местния бизнес, а решенията, които се предлагат, не са устойчиви.

Пренасочване на движението

"Проблемът с тировете не е от вчера, но се обостри силно след началото на войната в Украйна. Почти двойно е увеличен трафикът със затварянето на търговските пътища през Кавказ и Русия. Тирове от Европа и от цяла Азия преминават през града ни. Километрични са опашките по булевардите "България", "Тутракан", както и на пътя от Русе към Мартен и Сандрово. Засегнати са не само жителите на тези населени места, но и хиляди работещи в Индустриална зона "Тегра", Индустриалния парк и Свободна зона - Русе", казва пред "Капитал" кметът Пенчо Милков.

За да избегнат колоните, тежкотоварните автомобили се опитват да преминат през града или през околните села, за да не чакат и да не ги отклоняват. Без да спазват знаци и ограничения, те правят и опасни обратни завои, които са предпоставка за катастрофи и инциденти. "Всеки ден сме потенциално или убийци, или пациенти на болницата. Боклуците, изхвърлени от чакащите на опашката шофьори, и миризмата в района са непоносими", коментира Елка Недева, представител на транспортна фирма, намираща се на паркинг "Сръбчето" на бул. "Тутракан" 95, по време на сесия на общинския съвет от средата на юли.

Местните власти вече са правили различни опити да се облекчи движението, но някои са показателни за мисленето "на парче". Например областната управа решава да постави знаци, с които да забрани спирането в двете посоки в частта между Дунав мост и "Свободна зона". Поставят съответния знак, отдолу с надпис, че важи за автомобили над 10 тона. Изписването е единствено на български. Следователно и ефективността е малка - чуждестранните шофьори, които минават всекидневно, така и не разбират, че не трябва да спират там.

Тежкотоварните автомобили да спират във вътрешността на страната

Създалата се ситуация тази година предизвика и кризисни мерки на служебния министър на вътрешните работи Иван Демерджиев, който при посещение в Русе в началото на август нареди тежкотоварните автомобили да бъдат равномерно разпределени по трасето от ГКПП Капитан Андреево до ГКПП Дунав мост на принципа, който се прилага при усложнена зимна обстановка. Тези мерки ще бъдат валидни до изграждането на буферен паркинг според министъра, а тировете ще бъдат отбивани извън населените места, за да не пречат на жителите, като ще се разговаря и с превозвачите относно евентуални затруднения. Камионите ще се пропускат на порции към следващата точка и така няма да се получава струпване на всички в Русе. Това решение започна да се изпълнява още на изхода на София, но се оказа трудно да се следи кои тирове всъщност ще преминат към Дунав мост и кои към останалите гранични пунктове в страната.

Община Русе подготвя реорганизация на движението по пътя Русе - Мартен - Русе, съобщи зам.-кметът Димитър Недев. Тировете ще се редят в двете ленти на платното, което води от Мартен към Дунав мост, а платното в обратна посока става двупосочно.

Буферният паркинг в Русе се предвижда да се построи за 9 месеца върху общински терен за "скромната" сума 18 млн. лева, която общината изчислява сама и от които държавата вече е отпуснала 3 млн. лв. Строежът, управлението и приходите от такси за 30 години ще бъдат предоставени на частна фирма, а фиксирана сума от тях ще бъде за община Русе.