"Шишман" в капана на ремонтите

Поредният ремонт на улицата събужда недоволство и заплахи с протести заради дългите срокове и опасността от фалит на бизнесите

За поредна година една от най-търговските и оживени столични улици е в такова състояние.
За поредна година една от най-търговските и оживени столични улици е в такова състояние.
За поредна година една от най-търговските и оживени столични улици е в такова състояние.    ©  Надежда Чипева
За поредна година една от най-търговските и оживени столични улици е в такова състояние.    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Поредният ремонт на улицата събужда недоволство и заплахи с протести заради дългите срокове и опасността от фалит на бизнесите.
  • Вече е решено, че "Шишман" няма да бъде пешеходна, няма да има "ляво паркиране", нито декинги или по-малко паркоместа.
  • Единствено се обмислят места за доставка на бизнеса, както и премахване на антипаркинг колчетата.

"15 септември. 7-о училище. 9 часа. Първи клас. Учителка казва нещо. Къртач започва да разбива асфалта на "Шишман", който ОТНОВО е в ремонт. Никой нищо не чува." Така съоснователката на платформата "Майко мила" Красимира Хаджииванова разказа във фейсбук как протича първият учебен ден в училището на една от най-ремонтираните улици в София. За съжаление описаната ситуация не е някакво "изключение", случило се в неподходящ момент, а е по-скоро ежедневие за "шишманци", чийто живот минава в непрекъснат ремонт през последните няколко години.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Поредният ремонт на улицата събужда недоволство и заплахи с протести заради дългите срокове и опасността от фалит на бизнесите.
  • Вече е решено, че "Шишман" няма да бъде пешеходна, няма да има "ляво паркиране", нито декинги или по-малко паркоместа.
  • Единствено се обмислят места за доставка на бизнеса, както и премахване на антипаркинг колчетата.

"15 септември. 7-о училище. 9 часа. Първи клас. Учителка казва нещо. Къртач започва да разбива асфалта на "Шишман", който ОТНОВО е в ремонт. Никой нищо не чува." Така съоснователката на платформата "Майко мила" Красимира Хаджииванова разказа във фейсбук как протича първият учебен ден в училището на една от най-ремонтираните улици в София. За съжаление описаната ситуация не е някакво "изключение", случило се в неподходящ момент, а е по-скоро ежедневие за "шишманци", чийто живот минава в непрекъснат ремонт през последните няколко години.

Сегашният реално е трети по ред и според обещанията трябва да последен, когато свърши. Но начинанието има тежката задача да утвърди визията на улицата за следващите десетилетия.

"Това всъщност ще бъде единствената или една от малкото улици в София, която след ремонта ще бъде със 100% подменена, с чисто нова инфраструктура и отгоре, и отдолу, тъй като всичко е ново: водопроводи, канали, топлофикационни колектори", казва зам.-кметът по строителството Ангел Джоргов.

Колкото и да са свикнали да съжителстват с шум и разкопки обаче, всяко ново начало на реконструкцията е истинско бедствие за бизнеса и живеещите на "Шишман". Добрата новина е, че миналата година инициативен комитет от граждани започна ударна комуникация с общината, за да намали щетите до минимум. Лошата е, че търпимостта вече е нулева и сега има нагласи за протести.

Въстанието на бизнеса

Причината за недоволството е основно в сроковете: според заданието за обществената поръчка, възложена от общината, ремонтът ще продължи повече от седем месеца, или до края на март 2023 г. Заявките на община и изпълнител са, че "Шишман" няма да стои разкопана и ще се използва вече положеният "временен" асфалт. Но представители на бизнеса виждат в дългите срокове безумие, а затворените входове на улицата и оградите означават все по-малко клиенти.

"Според мен този ремонт може да се случи за една десета от времето, което са предвидили. В момента сроковете са нечовешки раздути! Ние ги гледаме вече две години и никой не работи - идват на първия ден да разкопаят, да се сложи началото на срока и после идват на последния ден отново, за да зарият", коментира Янита Христова, собственик на магазин "Тегел" на ул. "Шишман" 16. И казва, че лично ще се заеме с организацията на протест и е готова да съди общината за щетите върху бизнеса на улицата през последните години. По думите ѝ недоволството вече е голямо и много бизнеси са готови да протестират.

В средата на седмицата (преди редакционното приключване на броя) текат и срещи с представители от общината, на които условията да бъдат поставени. "Очакваме да пратят работници, които да си довършат максимално бързо ремонта, нищо повече. Искаме просто да си свършат работата, за която са поели ангажименти. И да слагат реални срокове на всяка реална дейност, която се извършва в столицата", казва Христова.

Но по всичко личи, че компромис със сроковете е малко вероятен. В поръчката на общината е заложен прогнозен срок 220 дни, а фирмата, която е спечелила - "Парсек груп", е предложила също толкова. Тя има по-малко точки на техническото си приложение в сравнение с друг кандидат за позицията - обединение между "Геострой" и "АВ билд", но е дала по-ниска цена - 5.34 млн. лв. без ДДС при прогнозна 5.43 млн. лв. за реконструкция на "Шишман" и "6 септември".

Стигмата "ремонт"

"Разбирам, че се усвояват средства, като "усвояват" е думата, която замества кражба. Ние обаче се борим за правото да не фалираме", казва Янита Христова от магазина за бутикови дрехи "Тегел". По думите ѝ от август до 15 септември 90% от магазините не са работили, защото е по-добре да платят наем, но да спестят от консумативи и заплати.

"Хората са дошли да се разходят по търговска улица в центъра на София, а не да отидат в Бейрут", съгласява се Цветелина Гъбенска, която живее на другата улица в ремонт - "6 септември". И разказва какво е да живееш в постоянен ремонт: "Две години поред ние нямаме по шест месеца топла вода, защото заради ремонта на "Шишман" чакахме един багер, който трябва да мине ул. "Славянска", за да ни я пуснат, а той минаваше с темповете на охлюв. От пет години насам аз живея тук и всяка година се прави ремонт на една от двете улици", коментира тя.

Изпълнителят на ремонта - "Парсек груп", обаче е категоричен, че ремонтът няма да продължи "нито ден повече" от заложените 220 дни. "Ако има някакво забавяне, то ще е заради тежки метеорологични условия - тоест тежка зима. Направили сме си разчетите, имаме план за всеки ден. Представихме го на общината, сега ще го представим и на хората. Ние нямаме забавяне", обясни за "Капитал" собственикът Бончо Бонев. Реално обаче целта беше ремонтите пред двете училища - 7-о и 133-то, да бъдат приключили до 15 септември, а това не се случи.

По думите му ремонтът ще приключи в края на март или най-късно в края на април. Той разказва, че се работи "кръстовище по кръстовище", за да не се блокира цялата улица, а самите кръстовища ще се правят последни.

През зимата улицата няма да стои разкопана "именно защото се работи тротоар по тротоар и няма да разкопаем повече, отколкото няма да свършим като работа", казва Бонев. И отбелязва: "Ако са решили да си протестират напук, не можем да ги спрем." Материалите за ремонта вече са доставени с изключение на лампите и стълбовете, които са в процес на одобрение.

Сбогом, пешеходни копнежи

Извън разбираемите опасения от поредното дупчене на земята визията на улицата, каквато трябва да е след ремонта, вече е в голяма степен ясна. Отпадат всички амбициозни идеи: улицата няма да е пешеходна, дори няма да има "ляво паркиране", предвидено преди с цел да намалява скоростта.

"През 2017 г. е одобрен проект, който включва пътна и архитектурна част. Според него основната визия на улицата е да е подобна на онази част, каквато е при пл. "Седмочисленици" - със същите материали. Това, което се коментира с живеещи и бизнеса - начин на паркиране, декинги и т.н., са неща, които не са свързани с грубото строителство", обяснява зам.-кметът по строителството Ангел Джоргов. По думите му общината се е съобразила с над 70% от исканията на гражданите и така е по-лесно за самата нея, "вместо да си пишем жалби и сигнали".

Първоначално беше предвидено да има много декинги и кашпи, които намаляват паркоместата, както и ляво и дясно паркиране, но живеещите са предпочели това да не се случва по така или иначе тясната уличка. Една от причините е, че няма алтернатива.

"Когато гласувахме дали да е пешеходна улицата, аз подкрепих мнозинството и също гласувах "против". Бих желал някой ден да видя улицата пешеходна, но с един адекватен контрол, който да бъде осъществяван. Това обаче не е свързано с ремонта - ако някой иска да си изкара масички отпред, той може да си ги изкара така или иначе - има си тротоарно право", казва управителят на книжарница Elephant Рубен Лазарев за "Капитал". Той е основател на групата "Ремонт Шишман", която инициира срещите с общината през 2021 г. с цел да се поставят ясни изисквания към процеса (виж карето).

Една от "новостите", договорени между община и комитет, е, че по време на ремонта ще бъдат осигурени места за зареждане за бизнеса, които да бъдат на самата улица, за да не се налага доставчиците да обикалят. Има шанс въпросните места да останат и "за постоянно", но ще струват 2-3 паркоместа.

Тротоарите се планират на различно ниво от пътното платно, но няма да са с толкова високи бордюри, а пък пресечките ще бъдат на малко по-ниско ниво, така че, като се пресичат с "Шишман", да се получат т.нар. повдигнати кръстовища, които принуждават автомобилите да намалят скоростта, подобно на преминаване на пешеходна пътека. "Това решение е много добро от гледна точка на пътната безопасност", казва Джоргов.

Саксии вместо колчета

Покрай ремонта бяха изсечени и дърветата около 7-о училище и това бързо предизвика обществено недоволство. Сега от общината обещават да бъдат засадени нови. Повече зеленина по улицата, макар и много искана, обаче не е възможна заради тесните тротоари (между 1.20 и 1.50 м). Затова единствените подходящи участъци са пред училищата, където има малки площади.

Планират се и кашпи, които да бъдат сложени в пресечките на "Шишман", където така или иначе е забранено паркирането.

Има и една добра новина: антипаркинг колчетата по тротоара, които го стесняват допълнително, могат да останат в историята. От общината разчитат, че не са имали проблеми с паркирането досега и в този участък колите не се качват по тротоарите, а Рубен Лазарев от Elephant е на мнение, че "елементарен граждански контрол помага на това градът ни да не се загрозява с колчета". По проект има предвидени "кубчета", обяснява Джоргов, но те по-скоро няма да се сложат, за да не заемат място.

Идеята за окачено осветление през сградите също отпада, защото се изисква решение на етажната собственост на всяка кооперация, а това би отнело време и би станало трудно. Сега предвидените стълбове няма да са сребристи, упокоява зам.-кметът, ами ще са тъмносиви и тънки.

Разбира се, всичко това ще зависи от изпълнението - както при "Графа", така и на "Шишман" може да се получи така, че проектът да изглежда добре само на картинка.

Как ще протече ремонтът

Улицата ще се работи на участъци, а в участъците - "на половинки". Включени са по-малки машини, като тротоарите се редуват - когато се направи западният, се отваря за хората, а после започва работа по източния. Последно ще се прави пътното платно.

Временният асфалт, който реално стои вече повече от година, ще се използва докъдето стигнат строителните работи до зимата, а след това ремонтът отново ще продължи напролет. "С една идея това ще улесни живеещите и бизнеса. Поставили сме като условие на строителите там да поставят прозрачни огради, където е възможно, но няма как да има такива там, където се извършват основните строителни дейности", казва зам.-кметът Джоргов.

Най-важното нещо, което постигнахме, е комуникация с общината



Рубен Лазарев, управител на книжарница Elephant, създател на групата "Ремонт Шишман"

Какво постигна иницативният комитет "Ремонт Шишман" от миналата година досега, до какво доведоха срещите между община, живеещи и бизнес?

Най-важното и основно нещо, което постигнахме в комуникацията с общината, е самата комуникация. Това се случва безпрецедентно. Според мен навсякъде трябва да има инициатива от страна на гражданите, бизнеса, и то не трябва да е агресивна: акцентът е върху това двете страни да се изслушват и да се разбират. В началото никой не вярваше, че ще намерим общ език с общината. Всички казваха, че се занимаваме с пълни глупости, че няма никакъв смисъл. Смисъл обаче има, защото отсрещната страна има интерес.

Какви са конкретните "постижения" за процеса по ремонта миналата година?

Бях учуден, че нашата улица беше първата в София, която се асфалтира временно по време на ремонта. Асфалтирането е изцяло благодарение на нас. Успяхме да го направим - смятам, че това е най-адекватното нещо. Не си даваме сметка, че половин година щяхме да бъдем по чакъл. Ние помогнахме на системата да не куца - помогнахме на тях да помогнат на нас.

От друга страна, направихме няколко неща, за да спасим поне донякъде бизнеса и живеещите. Такъв пример е възможността за разширено паркиране, която се даде на живеещите по време на ремонта, тоест да паркират в съседните подзони. Такова нещо също не е било правено досега.

Третото бяха прозрачните огради, които бяха поставени там, където ситуацията го позволява. Четвърто - временното затваряне на отсечките с идеите да не се блокира цялата улица, макар че така би било най-лесно за строителите. Освен всичко останало успяхме да осигурим места за зареждане на бизнеса.

С "новия" ремонт тази година обаче се надига недоволство. Кои са най-големите притеснения и за какво ще настоява инициативният комитет?

Тази година ситуацията от наша страна изглежда коренно различна. Най-големият проблем вече не са самите ремонти, а тяхната продължителност. Сегашната довършителна част на ремонта, свързана с полагане на плочки и повърхностна инфраструктура, е със срок, разтягащ се на още две години. Съвсем логично вече се надига недоволство срещу последната фаза на ремонта, която изглежда по-дълга от значително по-трудния миналогодишен такъв. Тук вече, ако преговорите не помогнат, нормално е да се стигне и до стачни действия.