Новият брой: Пътят към Шенген
Close

20 млн. лв по-късно: втори опит за електронно таксуване в Пловдив

Общината иска да поправи неработещата е-система в градския транспорт и да позволи купуване на билети с банкови карти, смарт-карти и онлайн

Единственото, което засега ще се използва от старата система, са таблата по спирките
Единственото, което засега ще се използва от старата система, са таблата по спирките
Единственото, което засега ще се използва от старата система, са таблата по спирките    ©  Цветелина Белутова
Единственото, което засега ще се използва от старата система, са таблата по спирките    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • С нови 12 млн.лв. общината ще се опита да надгради осттарялата система за електронно таксуване, която така и не е използвана
  • Предвижда се въвеждането на различни методи за закупуване на билет - онлайн и с банкова карта, смарт карти и гъвкави билети за време и разстояние
  • Поръчката обхваща цялата градска мобилност, като се цели електронно таксуване и контрол и в синя зона, както и създаване на единно мобилно приложение с цялата информация за придвижване в Пловдив

Едно левче за едно пътуване. Билетът - от кондуктор. С това се изчерпва съществуващата към момента система за таксуване в градския транспорт в Пловдив. Въпреки, че преди няколко години общината похарчи 20 милиона лева, за да промени системата, тя все така работи по стария принцип, но с табла по спирките и неработещи валидатори в автобусите.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • С нови 12 млн.лв. общината ще се опита да надгради осттарялата система за електронно таксуване, която така и не е използвана
  • Предвижда се въвеждането на различни методи за закупуване на билет - онлайн и с банкова карта, смарт карти и гъвкави билети за време и разстояние
  • Поръчката обхваща цялата градска мобилност, като се цели електронно таксуване и контрол и в синя зона, както и създаване на единно мобилно приложение с цялата информация за придвижване в Пловдив

Едно левче за едно пътуване. Билетът - от кондуктор. С това се изчерпва съществуващата към момента система за таксуване в градския транспорт в Пловдив. Въпреки, че преди няколко години общината похарчи 20 милиона лева, за да промени системата, тя все така работи по стария принцип, но с табла по спирките и неработещи валидатори в автобусите.

Сега ще се изхарчат още 12 милиона лева, за да се промени това. На 20-ти септември беше пусната нова обществена поръчка за модернизиране на тарифирането и таксуването в градския транспорт, дигитализиране на плащанията и единно приложение, в което да е налична цялата информация за придвижване - от свободни паркоместа до автобусни разписания.

Основната цел накратко е преструктуриране на цялата градска мобилност. Рискът е да се повтори провала за 20 млн. лв, сключен от бившия кмет Иван Тотев с испанската фирма "Индра" за внедряване на електронна система, от който останаха няколко съдебни дела и машини със спорно качество. А другият риск е частните превозвачи да не се съгласят с новата система - Пловдив е единственият голям град с изцяло частен транспорт, а общината иска да внедри система в превозвачите, с която да контролира паричния поток и да събира данни за дейността.

"Вече знае какво иска"

Подаването на документи е до 21-ви октомври. Ресорният зам.-кмет по транспорта Тодор Чонов обясни за "Капитал", че тази обществена поръчка е реализация на заложените в Плана за интегрирано развитие проекти, както и част от начертаните в Плана за градска устойчива мобилност параметри на транспортната схема в града. "Общината вече знае какво иска", категоричен е той.

В поръчката се предвижда въвеждането на система, която да позволява пътуване с виртуално закупени билети, с банкови карти, както и с безконтактни електронни смарт карти - такива, които могат да се зареждат от разстояние и с които да се създаде по-голяма гъвкавост за пътниците. Същевременно по примера на София се предвижда да се запази и възможността за издаване на хартиени билети за пътници - от шофьора в превозното средство, от машините в автобуса или предвидените за целта обекти. Надграждането и модернизацията на трябва да позволява и предлагането на пакети билети за няколко пътувания или такива с ограничение във времето (дневни или седмични).

Всички 285 автобуса - колкото в момента оперират по 29-те линии на градския транспорт, ще бъдат оборудвани с нови четци за четене както на заредени карти за градския транспорт, така и на банкови карти за директно закупуване на електронни билети от машините и QR кодове на вече закупени оналйн такива.

Парите - от бюджета, и не накуп

По думите на зам.-кмета Тодор Чонов предвиденото финансиране от 12 млн.лв. ще бъде осигурено за сега по план от общинския бюджет, но ще се търсят възможности и от европейски програми, от които биха могли да се намерят частично или всички средства.

"При приемане на работата на испанската фирма "Индра" по предходната поръчка, са платени всички пари накуп. Ние решихме да не повтарям подобни грешки. Ще платим един аванс, колкото е по закон и оттам нататък ще плащаме на месечни вноски. Така, ако има някакви проблеми по поръчката, можем на всеки един етап да спрем", обясни той.

За пример по думите на Чонов е използвана въведената наскоро билетна система в София. За нея бяха дадени 100 млн. лв (без ДДС), като основната разлика е, че в поръчката в столицата бяха включени и камери за видеонаблюдение в превозните средства, но системата работи на същия принцип - софтуерът позволява отчитането на електронни карти и билети според вече гласуваната от общински съветници нова тарифна политика, но удобствата се забавиха. Вече може да се плаща с банкови карти, но още не е направена интеграция с метрото и все още не са се включили търговци и приложения (като банки, телекоми и др.), които да продават билетчета и карти.

Ще се променят и цените

Промени ще има и в тарифната политика на общината, като там предложението е на общината, но решението се взима от общинския съвет. "Най-вероятно еднократният билет засега ще остане на цена от 1 лв., което е най-ниската цена в България, но ние умишлено я държим тази цена като се опитваме по друг начин да компенсираме превозвачите, за да може с по-ниската цена да стимулираме хората да ползват градския транспорт", обясни Чонов.

Всъщност тарифната политика на Пловдив е сбъркана като цяло. Освен, че ниската цена води след себе си ниско качество, което отблъсква хората, има и абсурди като този годишната транспортна карта в Пловдив да е два пъти по-скъпа от тази в София - 520 лв.на фона на 365 лв в столицата, където градската мрежа е очевидно по-развита и логично интересът е по-голям. Такова разминаване има само за годишната карта, което обяснява и защо хората в Пловдив не ги купуват - за град с почти 400 хил. население, продадени карти от този тип са не повече от 10 на година според общинските справки за 2019 г. и 2020 г.

За разлика от годишната карта, другите пътни документи се използват, като най-много има закупени месечни карти - за 2019 г. са близо 12 хил., а за първата половина на 2020 г. - близо 5 хил. Това също са трагично малко цифри за толкова голям град, което доказва, че има нужда от сериозна промяна.

Общински пари, частни автобуси

Ако този път Пловдив наистина се окаже с електронна система, това ще повиши доста трагичното качество на предлаганата услуга, но и разплащателната политика към превозвачите, които вече няма да получават средствата от пътните документи, а общината ще може реално да отчита пътникопотока.

За момента всички средства от карти и билети се събират от превозвачите, а за продадените преференциални карти (за учащи, пенсионери и пр) фирмите получават и допълнителна компенсация, която покрива разликата между намалената и редовната цена на документа.

С новата система приходите ще се получават от общината, а изплащането ще става на база реални данни за изминат пробег и свършена работа на транспортните фирми.

"В момента информацията идва от превозвачите, която може да е изкривена по някакъв начин. Нашите служителите от общинското предприятия за контрол на транспорта физически броят пътниците, което не е особено реално. С тази нова система ще имаме данни, с които можем да управляваме процесите в транспорта," казва Чонов.

По думите на Чонов въвеждането на такива електронни устройства не би трябвало да е проблем за частните превозвачи, тъй като от една страна, 90% от автобусите са готови - окабелени и е нужна само подмяна на старите валидатори на "Индра". От друга страна, превозвачите са ангажирани съгласно подписаните от тях договори да бъдат оборудвани с такива общински устройства.

Възможно е обаче фирмите да поискат още по-големи общински компенсации, за да се съгласят на новата система. Чонов казва, че ключов ще е въпросът за цената, която ще бъде договорена на изминат пробег. Тъй като Пловдив е с вързани ръце - новото общинско дружество за транспорт тепърва прохожда, то градът няма особен избор.

Кой ще го прави

На въпрос дали са водени разговори с потенциални изпълнители и по-конкретно с консорциума, който работи по подобен проект и в София, Тодор Чонв обясни: "Миналата година поканихме различни консорциуми, които бяха заявили желание, да оборудват автобуси с реална тяхна техника. Общо взето не са много фирмите, които оперират на това поле. Най-вероятно някой от тях, които работят в София, Бургас, Варна, ще се припокриват. Искаме най-новото и най-модерното, което да бъде с проекция поне 7-8 години напред да може да се ползва безпроблемно."

Разследване на "Капитал" показа, че представители на основната фирма от консорциума, спечелил поръчката в София през 2017 г. "- "Компютърнет сървисиз" (с дял 99.8%), са писали документацията на обществената поръчка на Центъра за градска мобилност, която после печелят. "Компютърнет сървисиз" (CNS) формално се държи от гръцкия гражданин Орфанидис Христос Димитриос (74%) и Ивайло Цаков (24%), но има и връзка с бившия общински съветник от ГЕРБ и изпълнителен директор на "Левски" Иво Тонев. Тонев е известен като свързващо звено за много хора и интереси - той има обща фирма с роднина на друг общински съветник от ГЕРБ, помагащ за промените в наредбата за тарифната политика (Прошко Прошков), както и връзки с прословутия Орлин Алексиев.

Ако консорциумът, спечелил поръчката в София, реши да участва, със сигурност ще има преднина предвид опита си в столицата.

20 милиона на халос

В Пловдив електронно таксуване в обществения транспорт няма и никога не е имало. По времето на мандата на кмета Иван Тотев беше сключен договор с испанската "Индра" на стойност близо 20 млн.лв. (осигурени по европейска програма) за въвеждане на по-модерен начин на разплащане в градския транспорт. Машините бяха поставени по спирките и в автобусите, общината прие свършеното по договора през 2016 г., но устройствата за таксуване така работят твърде за кратко.

Всичките пари са разходени за устройствата в автобусите, по спирките и таблата за разписания. Към момента обаче работещи са единствено таблата по спирките (каквито няма да бъдат закупувани наново), при които също не липсват неточности. Отново по вина на частните превозвачи, по думите на Чонов, които не спазват разписанията на автобусите.

Устройствата, които са поставени по спирките за закупуване на билети - 70 от общо 90 на "Индра" (останалите 20 са в различни учреждения) няма да са от полза и ще останат, поне в близко бъдеще, като паметник на загубените пари. "Заложили сме, че фирмата-изпълнител трябва да е сертифицирана, което означава, че това ще ни позволи в бъдеще да конфигурираме и други устройства - т.е. и тези машини по спирките. Засега сме ги изключили от обхвата на поръчката, защото може да стане объркване, но може в бъдеще с допълнително възлагане или с нова поръчка да се интегрират към системата", обясни зам-кметът.

Няма да се ползват и валидаторите в автобусите. По настоящата поръчка те следва да бъдат подменени. "Софтуерът отдавна е морално и исторически остарял, ще се надгради. Старите валидатори на "Индра" четат само транспортните карти (бел. авт. - не и дебитни карти и QR кодове), затова трябва да сложим нови валидатори. За известно време ще оставим старите, но постепенно хората ще свикнат да плащат по новия начин", обясни Тодор Чонов.

По негови думи за системата на "Индра" не е била оторизирана сервизна фирма, която да поддържа поставените машини - както е съгласно изискванията на Българския институт по метрология, поради което подаваната към НАП информация е била неточна. "Не можехме да спазим изискванията на Наредба Н-18 в пълнота. Получихме писмо от НАП, в което се казваше да преустановим системата в частта с разплащанията", обясни той.

През годините са правени опити системата да бъде пусната по няколко линии едновременно, но по думите на Чонов саботажни действия е имало както от гражданите, от които вандалските прояви не са рядкост, така и от самите шофьори и кондуктори - чиято дейност би била изцяло заменена от машините.

Заради неизпълнението общината усвои дадената от "Индра" гаранация, но към момента има две дела - едно от общината към испанската фирма с цел да получи 1,5 млн.лв. обезщетение за неработещите устройства. Другото дело обаче се води по повод обжалвана финансова корекция в размер на близо 1 млн.лв., наложена от МРРБ, която общината обжалва.

Още промени

Наред с въвеждане на електронна система за таксуване в автобусите, поръчката обхваща и внедряване на нова система за изцяло електронно закупуване на талони за синя зона, както и контрол. Въвеждането на подобен тип електронни системи в градския транспорт и при паркирането в синя зона ще ограничи човешкия ресурс, който в момента се използва, категоричен е зам.-кметът Тодор Чонов. "Предвиждаме екипи, които с електронни устройства да заснемат регистрицаионните номера на автомобилите и в контролния център да излиза кой е платил и кой не е платил и да се поставят скоби при нужда.", обясни той.

Предвижда се също по тази поръчка и създаването на единно приложение за градска мобилност, в което по думите на Тодор Чонов всеки да може да провери възможните начини за придвижване придвижат до дадена дестинация - градски транспорт или друго, да се прави справка за свободни паркоместа, велосипеди, разписания и пр. По негови думи и сега има такива приложения, които обаче са отделни и не са централизирани. В допълнение към това не са и особено популярни сред гражданите.
Все още няма коментари
Нов коментар