Мостът, магистралата, реката и другите мечти на Русе

Въпреки стратегическото си местоположение, градът е инфраструктурно изолиран, но бизнесът неуморно търси своя път и се развива

Събитието "Капитал Градове - Русе" се проведе на 29 септември в крайдунавския град
Събитието "Капитал Градове - Русе" се проведе на 29 септември в крайдунавския град
Събитието "Капитал Градове - Русе" се проведе на 29 септември в крайдунавския град    ©  Капитал
Събитието "Капитал Градове - Русе" се проведе на 29 септември в крайдунавския град    ©  Капитал
Темата накратко
  • Русе е уморен от чакане, надежда обаче има на хоризонта. Mиналата седмица румънската страна официално се ангажира с идеята за втори мост при Русе.
  • Шенген може да се окаже отворена врата до края на годината, магистралата до Велико Търново беше обявена за национален обект и поръчката пусната, а прословутата драга, която да копае Дунава, би трябвало най-накрая да пристигне.
  • Това би разгърнало потенциала на града, ако се използва качествено.

"Русе е като златно птиче, затворено в кафез. Причината е, че всичко, което имаме, не ни свързва, а ни заключва". С това добро обобщение Елеонора Иванова, изпълнителен директор на Българо-румънската търговско промишлена палата, представи настроенията в залата на събитието Среща на бизнеса в Русе и региона, което се проведе на 29 септември.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Русе е уморен от чакане, надежда обаче има на хоризонта. Mиналата седмица румънската страна официално се ангажира с идеята за втори мост при Русе.
  • Шенген може да се окаже отворена врата до края на годината, магистралата до Велико Търново беше обявена за национален обект и поръчката пусната, а прословутата драга, която да копае Дунава, би трябвало най-накрая да пристигне.
  • Това би разгърнало потенциала на града, ако се използва качествено.

"Русе е като златно птиче, затворено в кафез. Причината е, че всичко, което имаме, не ни свързва, а ни заключва". С това добро обобщение Елеонора Иванова, изпълнителен директор на Българо-румънската търговско промишлена палата, представи настроенията в залата на събитието Среща на бизнеса в Русе и региона, което се проведе на 29 септември.

Нов мост, магистрала до Велико Търново, поддържане на Дунав без плитчини и евентуално - пълно отваряне на границата с Румъния, са нещата, които биха "отключили" Русе. "Ако това е налице, всичко останало ще го свършат хората", каза Иванова.

Нищо от това не звучи фантастично. Шенген може да се окаже отворена врата до края на годината, магистралата най-накрая беше обявена за национален обект и поръчката пусната, а прословутата драга, която да копае Дунава, би трябвало най-накрая да пристигне. Дори миналата седмица румънската страна официално се ангажира с идеята за втори мост при Русе.

Но Русе е уморен от чакане. И се развива въпреки всичко, твърди кметът на града Пенчо Милков. Всъщност той винаги е бил важен град, но това невинаги е очевидно в националната политика. Войната в Украйна просто илюстрира всички проблеми, които в дунавския град се откроиха особено ясно - бежанците, задръстванията по границите, липсата на добра свързаност, липсата на координация между институциите.

За моста, магистралите и реката

Според кмета Пенчо Милков "Русе не е само местоположение, но и енергия", а през следващите години на града предстои бърз растеж. Той заяви, че "в решаването на проблемите, се постигат решения, които за годините напред ще ни дадат възможност и след като кризата е отминала да реализираме силно развитие- и за инфраструктурната свързаност по реката, и за пътната инфраструктура".

Благодарение и на активността на новия български посланик в Румъния например е реалност подписването на документите за нов мост над Дунав при Русе - "нещо, което звучеше като дъвка, те превърнаха в конкретика", както казва Милков.

Разбира се, за Русе основен проблем продължава да бъде чакането. Мостът няма да се случи утре, както и магистралата до Велико Търново. Милков с тъжна ирония отбелязва, че за още незавършения му първи мандат вече са се сменили шест правителства.

Към всички той е отправял един и същ апел за за възможността за отклоняване на трафика преди Дунав мост - "Не е нормално всички камиони да спират в тялото на Русе и да създават над 20 км опашки", смята Пенчо Милков, а реални действия има от месец август.

Затова, твърди той, е предприел самостоятелни мерки за справяне с трафика. Милков иска русенци да получават по-високи приходи от този огромен транзитен трафик - редно според него е таксите от моста да се разпределят така, че Русе да получава по-голям дял.

Не е ли време дунавските общини да започнат да работят заедно?

Сред панелистите на събитието бяха и Генчо Генчев, кмет на община Свищов и Данаил Русев, мажоритарен собственик и управител на "Андрея шипинг и трейдинг".

За да се целят към единния европейски пазар и да увеличават конкурентоспособността си в него, а и за решаване на общите им проблеми, е необходимо дунавските общини най-накрая да започнат ефективни съвместни усилия. Генчо Генчев, обаче не е толкова оптимистичен за лесното "преодоляване на дисбаланса в развитието н севера и юга". За него кризите тепърва предстоят и сега е по-важно от всякога дунавските общини да изготвят общ план за действие. В тази връзка той споделя, че общините все пак опитват максимално да се възползват от наличните грантови и финансови инструменти от ЕС.

Кметът на Община Русе отговори с конкретни примери как това може да заработи. "По време на действащо правителство от друга партия, за първи път от десет години, като представител на всички дунавски общини, успях да издействам средства за алармицидно пръскане срещу комари", което продължава трета поредна година, казва той.

Съвместните усилия ще бъдат изисквани и в новия програмен период на финансиране.

Елеонора Иванова, учредител и изпълнителен директор на Българо-румънската търговско промишлена палата посочи новата трансгранична програма с Румъния, която най-вероятно ще отвори през 2023 и която ще има специално заделен ресурс съвместни инициативи на бизнеса от няколко общини. Пенчо Милков добави, че тази стратегия - за общи проекти между местна власт и бизнес от няколко общини е включена и в подобрения устройствен план на града.

Румъния е другият потенциал, който Русе може да използва. Иванова посочва, че търговският стокообмен със съседната държава се е увеличил 17 пъти през последните десет години. По данни на НСИ: за 2020 г са се реализирали 178.6 млн. евро румънски инвестиции в България (основно в земеделие, туризъм, ВЕИ, търговия), в същото време 195.66 млн. евро са българските инвестиции в Румъния към 21 май 2022 г. В северната ни съседка работят и 2996 компании с българско участие.

"Потенциалът на румънския пазар за русенци тепърва ще се развива", смята тя и добавя като основание нарастването на онлайн търговията особено по време на ковид пандемията. Тя посочва България като по-активен инвеститор в северната ни съседка, но добавя , че румънския пазар изисква търпение и средства.

За хората и бизнеса край реката

Един от големите плюсове на Русе е фактът, че има човешки капитал, на който да се опре. Някои от най-големите компании в страната са базирани тук - "Еконт", "Булмаркет".

Данаил Русев, мажоритарен собственик и управител на "Андрея шипинг и трейдинг", която миналата година беше най-бързорастящата компания в областта, казва че Дунава има голям потенциал, но той също не се използва качествено. Русев дава пример със старите кранове на пристанището в Русе, които според него са на повече от 70 години.

"Един нов кран за 1,5 млн. евро може да свърши работата на всички в момента за същото време. Развитието на пристанището е свързано с инвестиции, подобряването на условията ще превърне Русе в по-добро инвестиционно място, от там и за живеене, за данъци", смата Русев. "Не може безкрайно да се ремонтират стари машини и да се работи с тях. Трябва да имаме възможност да създаваме продукт с добавена стойност".

Той разказва, че за бизнеса си е опитал да привлече румънски кадри, но това се е "оказало административно много сложно".

Круизни кораби, летище и един паркинг

Като всеки град на вода, Русе има потенциал като туристическа дестинация - нещо, което все още се развива. За 2021 г. са ни посетили около 830 000 румънски туристи, до средата на 2022 г. вече са над 600 хил.

Круизните туристи обаче все още не остават в града. Елеонора Иванова посочва, че едва 10% от общия круизен трафик минава по долното устие на Дунав. "Маршрутът е дълъг, нямаме какво да им предложим, нямаме продукт, нямаме представяне", смята тя. Представител от публиката на Русе free summer tour обаче посочи, че това се променя и все повече туристи искат да ползват времето на пристанището не само за да пътуват до Велико Търново, но и за да разгледат самото Русе. Те най-често оставят още ден в програмата за разглеждането на града.

По вода все така остава по-добрия начин да стигнеш до града, тъй като по въздух това е изключено. Единственото летище наоколо е Букурещ, а трафикът оттам до града минава през задръстената граница. Летище Русе продължава да се намира в небитието, след разнобой между бившия министър на транспорта Николай Събев (който е от Русе) и кметът Милков. На срещата Милков обясни, че проблемът бил в превода на 2.6 млн. лв от държавата, които според него се водят държавна помощ и трябва да се чака разрешение от ЕК. Работещ вариант според него е оператор да бъде "Летище София", което вече не управлява софийското летище.

Другият спорен обект е новият паркинг, който Милков иска да построи - отново като част от справяне на проблема с трафика, в който липсва държавата. Той пое ангажимент, че е съставил документите така, че общината да може да контролира ставащото там и да не се повтори трагичната ситуация с паркинга на турската граница. 'Не мога да гарантирам, но съм създал всички условия да не се повтори Капитан Андреево'', коментира кметът и добавя, че стратегията която е избрал е най-безопасния вариант за това.

Все още няма коментари
Нов коментар