ВиК ремонтите за милиони по нервите на гражданите в Русе

ВиК ремонтите в дунавския град се бавят и има забележки по изпълненията им, инвестицията за 130 млн. лв. засега повече ядосва, отколкото радва гражданите

Русе, воден цикъл, подмяна на тръби, реконструкция на ВиК мрежа
Русе, воден цикъл, подмяна на тръби, реконструкция на ВиК мрежа
Русе, воден цикъл, подмяна на тръби, реконструкция на ВиК мрежа    ©  Цветелина Белутова
Русе, воден цикъл, подмяна на тръби, реконструкция на ВиК мрежа    ©  Цветелина Белутова

Подмяната на водна инфраструктура очевидно е добра новина - тръбите у нас често са вредни (има етернитови тръби, които са опасни за здравето), има аварии, както и загуби на вода, които водят до финансови проблеми на ВиК операторите. На практика обаче ВиК ремонтите не са безболезнени и това се случи с големия европейски проект за около 130 млн. лв. Гражданите в Русе се изнервиха, а самите ремонти доведоха до хаос и блокиране на редица зони в града. Затваряне за дълъг период на ключови булеварди и основни пътища напрегна обстановката сериозно, особено на фона на и без това бушуващи кризи. Макар институциите да твърдят, че всичко върви по план, русенци задават редица въпроси - например защо улиците остават неасфалтирани дълго време, защо се полага асфалт върху пепелта, защо шахтите са по-високо от канализацията, кога ще приключат дейностите все пак, защо се разкопава едновременно на много места, вместо да има координация и график.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Подмяната на водна инфраструктура очевидно е добра новина - тръбите у нас често са вредни (има етернитови тръби, които са опасни за здравето), има аварии, както и загуби на вода, които водят до финансови проблеми на ВиК операторите. На практика обаче ВиК ремонтите не са безболезнени и това се случи с големия европейски проект за около 130 млн. лв. Гражданите в Русе се изнервиха, а самите ремонти доведоха до хаос и блокиране на редица зони в града. Затваряне за дълъг период на ключови булеварди и основни пътища напрегна обстановката сериозно, особено на фона на и без това бушуващи кризи. Макар институциите да твърдят, че всичко върви по план, русенци задават редица въпроси - например защо улиците остават неасфалтирани дълго време, защо се полага асфалт върху пепелта, защо шахтите са по-високо от канализацията, кога ще приключат дейностите все пак, защо се разкопава едновременно на много места, вместо да има координация и график.

Неволи за 130 млн. лв.

През 2021 г. започна работата по европейски проект, финансиран по оперативна програма "Околна среда" (ОПОС), чиято обща стойност е 129 млн. лв. Бенефициент на този европроект е ВиК - Русе. Като такъв то получава почти 80 млн. лв. от Кохезионния фонд на ЕС, 14 млн. лв. са национално съфинансиране, а едни 35 млн. лв. трябва да се осигурят чрез кредит от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).

Основната цел е реконструкцията на значителна част от амортизираната ВиК мрежа в дунавския град - общо 73 км, както и изграждане на над пет километра канализация в два квартала − "Средна кула" и "Долапите". Ще се изпълнят и други дейности, с които да се подобри снабдяването с вода в града - например система за мониторинг на преливници и ключови точки по канализационната мрежа, модернизиране на географската информационна система, с която се работи в дружеството, и др. Проектът е с продължителност 54 месеца и трябва да приключи през май 2024 г.

ВиК мрежата в града е на над един век, така че всичко дотук звучи добре. Хаосът започва с изпълнението на идеята. През август, след обилни валежи, жители на "Средна кула" започват да се оплакват в социалните мрежи.

"И това е състоянието на новоасфалтираната ул. "Йордан Йовков" след ремонтните дейности на ВиК - Русе, "Роан 90" и "Райкомерс конструкшън". Шахтите за водоизтичане са над нивото на пътната настилка, това е някакво ново инженерно "решение" от каймака на инженерната мисъл и изпълнение от същите фирми. След това тези същите ще се оплакват, че не им се изплащат парите, ами, разбира се, че не трябва. Уличната мрежа е оставена в по-лошо състояние след "ремонта" от това, преди да започнат изкопни дейности", коментира русенецът Цветомир Димитров във Facebook.

Междувременно затварянето за три месеца на ключовия булевард "Христо Ботев", честите аварии и оставянето на русенци без вода с дни през най-големите жеги в годината допълнително нагнетяват положението. "Как да нося 10-литрови туби от 300, че и повече метра разстояние", пише русенската гражданка Григория Цветкова в отворено писмо до кмета, наричайки ситуацията "водно бедствие". "От приблизително три дни вкъщи е ужас - не можеш нито ръцете да умиеш, нито да се окъпеш, а пък за запълнената мивка - да не говорим!"

За недоволните граждани остава въпросът кой следи работата на ВиК дружеството и кога ще свърши този ад.

Много институции, хилави проекти

Като бенефициент по проекта, т.е. институцията, която получава парите от ЕС, ВиК - Русе, осъществява контрол по изпълнението на сключените с различни строителни фирми договори. Сформираното звено за управление осъществява редица посещения на всеки от обектите, на които се извършват строителни работи.

Община Русе също се включва в контрола в рамките на законовите правомощия като общинска администрация и като собственик на уличните мрежи. Повечето оплаквания от граждани обаче са отправени към общината. Тя обаче не е възложител на проектите, а ВиК - Русе. Но пък държи 32% от дружеството.

Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) е трета страна, която упражнява контрол чрез Регионалната дирекция за национален строителен контрол - Русе, но и то на практика е и акционер в дружеството. В отговор за "Капитал" от ведомството предоставиха информация за сключените договори и уверение, че проектът ще бъде завършен в срок.

Договорите за изпълнение на дейности по проекта са 14 на брой, повечето с консорциуми и обединения от фирми, сред които и големите изпълнители на инфраструктурни обекти - "Хидрострой", "Пътинженеринг" , "ИСА 2000", "Минстрой холдинг" и др.

"Към момента е налице несъществено изоставане в изпълнението поради забава в доставката на основни материали, необходими за изпълнение на строително-монтажните работи (СМР). Всички изпълнители по договори за инженеринг по него информираха за забава в графиците за доставка на материали поради пандемията от Covid-19 и свързаните с това нарушения във веригите на доставки на суровини за производство на строителни материали, както и поради войната в Украйна", посочват още в отговора си от МРРБ.

Никоя обаче от замесените институции не поема отговорност за проблемите въпреки тяхното уверение, че дейностите по проекта се изпълняват.

За " Капитал" зам.-кметът по строителство и устройство на територията Магдалина Илиева отговори, че точно защото не е възложител, общината има ограничени правомощия спрямо строителните фирми. "До този момент сме издали 32 констативни протоколa за замърсявания и натрупване на строителни материали, земна маса, камъни и други извън работните площадки. По всеки от тях са предприети действия за отстраняване на нередности от фирмите изпълнители. От отдел "Екология" към община Русе са направени неколкократни опити за връчване на актове на фирма изпълнител от "ВиК инфраструктурно проектиране" - Бургас, която е подизпълнител за замърсявания и за увреждане на прилежащата структура при строително-ремонтните дейности, но тя отказва да ги приеме", каза тя.

В края на юли кметът на Русе Пенчо Милков обяви на страницата си във Facebook, че община Русе е стартирала процедура пред съда за всички вреди, нанесени от фирмите - изпълнители на ВиК проекта в Русе. Впоследствие се оказа, че общината се е отказала от това си намерение.

Вместо това през същия месец кметът инициира среща между институциите в общината за проекта за водния цикъл в Русе, но без особен резултат. В резултат един от шефовете на строителна фирма, изпълнител на ремонт, сподели, че според него проектът е на МРРБ и се изпълнява само това, което е заложено в него. За тези 130 млн. лв. се изгражда канализация в двата квартала, която е жизненонеобходима за хората, а не се подменят водопроводи. Сменят се само на някои места там и най-вече в Русе, където са на повече от 100 години. "Защо шахтите са по-високо от канализацията е въпрос, чийто отговор би трябвало да даде проектантът, но няма как тръбите да бъдат положени прекалено дълбоко, защото най-скъпо е подземното строителство. Каквото е заложено по проект за тези пари, това се прави", казва още той.

"През изминалата година беше свършена много работа. Изградена и подменена бе 43 км канализационна мрежа. Само за последните два месеца са асфалтирани 25 км от разкопаните улици. В следващите месеци предстои да бъдат асфалтирани и останалите, обяснява пред "Капитал" новият управител на ВиК - Русе, Илиан Милев. Той бе избран на поста до провеждане на конкурс след внезапната кончина на дългогодишния шеф на ВиК - Русе, Сава Савов. "Трябва да се подменят повече от 50 км водопроводи. Работи се по график", допълва Милев.

Но по информация на пресцентъра на община Русе пред "Капитал" до момента при тях не е постъпил нито един готов проект за съгласуване, което поставя под съмнение завършването на дейностите в срок.

Общината не е доволна и съгласна с водния оператор. През август в сградата на ВиК - Русе, кметът Пенчо Милков и зам.-кметът Магдалина Илиева се включиха в месечната среща между ръководителите на водния цикъл и фирми изпълнители. "Получаваме от вас заявления за одобрение на временна организация на движение (ВОД), след което не започвате строително-ремонтни дейности и искате от общината удължаване на сроковете. Това е недопустимо. Преди стартирането на изкопните ви дейности община Русе организира напълно нов начин на сметосъбиране, придвижване на хора и автомобили и други комунални услуги. Всичко това създава напрежение у хората и не бива да си играете с търпението им", призова кметът.

Какво предстои

Проектите, изглежда, ще продължат да се бавят и едва ли ще бъдат завършени в срок, който така или иначе изглежда непоносимо далеч за русенци, а именно май 2024. Междувременно отговорността за хаоса не е поета от никого. От дирекция "Строителен контрол" не са налагани санкции, тъй като ВиК - Русе, не е предало нито един завършен обект до този момент и няма как да се оформят констативни протоколи и съответно да се санкционира някой при неизпълнение на предписания.

"Ставаме свидетели на некачествени ремонти и при наличие на нередности при приемането на обектите сме готови да върнем строителите за повторно изпълнение. На този етап от страна на подизпълнителите не са подавани улици, които са обект на пълно асфалтиране поради строително-монтажни дейности, засягащи над 50% от уличното платно. Всички обекти на ВиК - Русе, по т.нар. Воден цикъл са в категорията, която предвижда под 50% изкопни дейности на пътните платна. Това поставя русенци в много неизгодна позиция, поради което кметът Пенчо Милков проведе множество разговори с правителството за отпускане на допълнителна помощ, с която да се асфалтират цялостно улиците, оставени в тежко състояние", казва за " Капитал" зам.-кметът по строителство и устройство на територията Магдалина Илиева.

От МРРБ коментираха, че проверки се извършвали регулярно от назначения строителен надзор. "До момента няма наложени санкции. Строежите са в изпълнение и не са приети", казват от министерството.

Към момента завършени са около 65% от общо предвидената линейна част по договорите за инженеринг. Към момента са изплатени около 40% от предвидените средства по проекта.

"Водим активна комуникация с всички изпълнители за отстраняване на проблемите на строителните площадки. Провеждаме работни срещи и с представителите на изпълнителите на договорите за осигуряване на строителен надзор, за да се засили контролът на обектите и да се сведат до минимум негативните ефекти от строителството за русенците. Същевременно извършваме проверки и по сигнали от граждани, които живеят в районите, където се изпълняват строително-монтажни работи", коментира пред "Капитал" инж. Илиан Милев, управител на ВиК - Русе.

От дружеството подчертават, че вече са налице претенции от страна на изпълнителите за допълнителни средства във връзка с повишените цени на строителните материали, което не е изненадващ ход предвид обстоятелствата. "Засега единственото, което можем да направим, е да продължим да работим, като очакваме методика за изменение на цените на договорите във връзка с наскоро приетите промени в ЗОП. След евентуалното индексиране на цените на договорите ще се направят точни разчети и ще може да се прецени реалното отражение на повишението на цените на материалите върху изпълнението на проектните дейности", допълва инж. Милев.

А за русенци остава да свикват в тази ситуация и да се успокояват, че все пак ще бъде временна и "че ще е хубаво, но още не е готово".