Бели Искър: забравеният от държавата язовир

Язовирът в Национален парк "Рила" се поддържа на ниво 2 метра под преливника поради нужда от рехабилитация, която закъснява вече четвърт век

Темата накратко
  • От поне 20 години се говори за ремонт на стената язовир "Бели Искър", който осигурява около 20% от питейната вода на София.
  • През годините институциите си прехвърлят топката кой трябва да извърши реконструкцията на водното съоръжение, а тя си остава само идея.
  • Чака се ново редовно правителство, което да вземе решение какво да се случи с обещания ремонт.

Стъпките, през които трябва да мине човек, за да се добере до язовир "Бели Искър", са доста: разрешение от концесионера "Софийска вода", контролно-пропускателен пункт с проверка на документите и инструктаж за безопасност са част от тях, тъй като това е обект от национална сигурност и достъпът до него е забранен. Следват девет километра черен път с денивелация и завои, по които вероятността да призлее на пътника е голяма, дори ако се придвижва със задължителния за терена 4x4 автомобил. Когато стигне до самото съоръжение, всяко неудобство по пътя бива бързо забравено заради гледката - язовирът се намира на около 1900 м надморска височина насред Национален парк "Рила", а заради забраната за свободен достъп човешката намеса в региона е минимална.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • От поне 20 години се говори за ремонт на стената язовир "Бели Искър", който осигурява около 20% от питейната вода на София.
  • През годините институциите си прехвърлят топката кой трябва да извърши реконструкцията на водното съоръжение, а тя си остава само идея.
  • Чака се ново редовно правителство, което да вземе решение какво да се случи с обещания ремонт.

Стъпките, през които трябва да мине човек, за да се добере до язовир "Бели Искър", са доста: разрешение от концесионера "Софийска вода", контролно-пропускателен пункт с проверка на документите и инструктаж за безопасност са част от тях, тъй като това е обект от национална сигурност и достъпът до него е забранен. Следват девет километра черен път с денивелация и завои, по които вероятността да призлее на пътника е голяма, дори ако се придвижва със задължителния за терена 4x4 автомобил. Когато стигне до самото съоръжение, всяко неудобство по пътя бива бързо забравено заради гледката - язовирът се намира на около 1900 м надморска височина насред Национален парк "Рила", а заради забраната за свободен достъп човешката намеса в региона е минимална.

Романтиката обаче свършва тук. Съоръжението задоволява около 20% от нуждите за вода на София, което го прави особено важен обект. Въпреки това от години се счита, че язовирната стена на "Бели Искър" се нуждае от ремонт. Последният е отпреди 20 години, а нов уж все започва. През последните 10 години правителства и институции на практика бездействат по въпроса, макар че пари и ясен път на действие има, а сега отново се чака редовно правителство, за да се обезопаси стената на водоема. На практика само концесионираната "Софийска вода" дава някакви отговори и следи състоянието на съоръжението.

Опасен или не, това е "Бели Искър"

Строеният по времето на Втората световна война язовир се намира на 87 км от центъра на София, а по дългия 64 км "Рилски водопровод" водата от него достига до столицата. След десетилетия експлоатация и заради факта, че водоемът е построен при остарели изисквания, още през 90-те години на миналия век се изготвя план за реновация. Тя включва поставянето на полимерна мембрана от водната страна на стената и след това поставяне на бетонови блокове откъм външната ѝ страна.

От 2000 г. язовирът се стопанисва от "Софийска вода" - ВиК операторът на столицата, който Столичната община тогава дава на концесия за период 25 години. Между 2001 и 2003 г. концесионерът извършва за своя сметка първия етап от реновацията, но предвиденият веднага след това втори така и не започва поради липса на финансиране от страна на Столичната община. Заради факта, че стената не е укрепена достатъчно добре, още през 2004 г. е предписано язовирът да не бъде пълнен догоре, за да се гарантира, че при силно земетресение тя ще издържи.

През 2010 г. собствеността на язовира е променена и от публична общинска тя става публична държавна, а язовирът се превръща в обект от системата на националната сигурност. Едва след като през януари 2017 г. Върховната административна прокуратура (ВАП) дава нареждане, администрацията на Софийска област най- после издава акт за публична държавна собственост на язовира с предоставено управление на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

В същото разпореждане на ВАП пише още, че трябва да се извършат спешни мерки по рехабилитация и укрепване на стената на язовира. Освен това още през 2016 г. МРРБ е изготвило анализ, според който ремонт е необходим. Въпреки това той не започва, а топката се прехвърля между община, областна администрация, министерство и концесионер.

През 2018 г. Министерският съвет (МС) добавя "Бели Искър" в обявения няколко месеца по-рано списък с водоеми, на които е необходимо да се извърши спешен ремонт с 500 млн. лв., предвидени в бюджета на Държавната консолидационна компания (ДКК). Впрочем това е същият механизъм, по който през лятото на 2021 и 2022 г. служебните правителства констатират, че се ремонтират язовири на шокиращо завишени цени, незаконно или абсолютно ненужно. За сметка на това за ключовия "Бели Искър" пари и време няма.

На 7 ноември 2018 г. с акт номер 5496 за публична държавна собственост правата за управление на язовира преминават в областния управител на Софийска област. Неясно защо до 2020 г. ДКК не прави нищо, а с решение от ноември 2020 г. МС изведнъж възлага задачата за ремонт на язовирната стена на новосъздадения "Български ВиК холдинг", в който бяха налети 1 млрд. лв. Тогавашният изпълнителен директор на новата държавна структура, Илиян Илиев, каза пред "Капитал", че "холдингът ще се заеме с "Бели Искър." Единственото, което е направено от тогава, е, че през 2021 г. бе изготвен правно-икономически анализ за възлагането на технически проект за реконструкция на язовира. И дотам.

Уж на дневен ред, а нищо

След изготвянето на правния анализ холдингът мълчи, мълчат и останалите институции. Чак през януари 2022 г. областният управител на София-окръг от редовното правителство, Иван Иванов от квотата на БСП, свиква работна среща, на която да се обсъди състоянието на водоема. На нея присъстват представители на всички "замесени" - Столичната община, "Софийска вода", "Български ВиК холдинг", ДКК, Държавното предприятие "Управление и стопанисване на язовири", ДАНС, Областна дирекция на МВР и "Противопожарна безопасност", както и народни представители в 47-ото Народно събрание (НС). Всички имат общо, но до този момент никой не поема отговорност за ремонта, който чака две десетилетия.

На срещата участниците са се обединили около тезата, че са необходими законови промени, за да се уреди кой би следвало да извършва каквито и да било ремонтни дейности на язовира. Реални действия не последват. Дни преди срещата в изказване пред парламента тогавашният министър на икономиката и индустрията Корнелия Нинова се разбира, че дадените на ДКК през 2018 г. 500 млн. лв. за ремонт на над 260 язовира са били раздадени авансово. Към януари такъв е бил извършен единствено на 12 обекта, като на 11 от тях ремонтът е бил незаконен. По същото време министър-председателят Кирил Петков обяви, че ще се събере работна група, която да изготви стратегия за управление на язовирите в страната. Такава е създадена през февруари и е изготвила доклад за промени в Закона за водите, Закона за устройство на територията и в няколко наредби.

Оттогава липсва информация докладът да е внесен в МС и да са извършени последващи действия, а след това правителството бе свалено.

Мълчанието на институциите

"Капитал Градове" потърси многократно администрацията на сегашния областен управител Радослав Стойчев, но не получи отговори на зададените си въпроси. Потърсихме и предишния областен управител Иван Иванов, но той обясни, че няма информация за раздвижване по казуса от организираната от него работна среща насам. За него стената на язовира е компрометирана и се нуждае от спешен ремонт.

За медията от "Български ВиК холдинг" отговориха единствено, че са предоставили на МРРБ своите аргументи защо не би следвало те да възложат реконструкцията на язовирната стена. Добавят, че "процесът по промяна на решението (с което на холдинга е вменено задължението да назначи реконструкция - бел. ред.) е стартирал от последното редовно правителство, но не е завършен", като уточняват, че се очаква това да се случи при следващо редовно правителство. В писмен отговор МРРБ потвърждават, че се очаква следващото редовно правителство да отмени решението от ноември 2020 г.

В свой отговор до народния представител от "Демократична България" Бонка Василева от министерството посочват, че "Български ВиК холдинг" би могъл да възложи ремонт само ако на него или на някое от дъщерните му дружества бъде възложено управлението и експлоатацията на "Бели Искър". Тъй като към този момент холдингът "не притежава специално право на ползване на язовира и няма право да експлоатира същия", това няма как да се случи. Също така посочват, че извършването на ремонтни дейности на язовири не е в "предмета на дейност на холдинга като обичайна". В отговора се посочва още, че ако той вложи суми за ремонт, то "няма основания за целесъобразност чрез възвръщаемост на разходите".

Само един източник на отговори

От всички замесени с казуса единствено от "Софийска вода" откликнаха на молбата за разговор и съдействаха на екипа на "Капитал Градове" да се увери с очите си какво е състоянието на язовирната стена.

За "Капитал Градове" Манол Иванов, мениджър "Водоснабдяване" в "Софийска вода", разказа, че дружеството извършва постоянно наблюдение на язовирната стена благодарение и на служителите, които дежурят 24/7 на място, и чрез инсталираните в нея сензори от електронната контролно-измервателна система. Иванов обясни, че въз основа на тези данни се изготвят анализи за техническото и експлоатационното състояние на язовирната стена и допълни, че два пъти в годината на стената се прави проверка от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.

Владимир Гълъбов, старши мениджър "Комуникации" в "Софийска вода", от своя страна обясни, че на всеки пет години се прави водолазен оглед на водната страна на стената и че цялата се заснема метър по метър. Отбеляза и че при обследването се проверяват всички механизми, които трябва да работят в аварийни ситуации. Последното планирано подводно обследване е направено през 2020 г. А оттогава така необходимото за ремонта на язовира редовно правителство почти не го е имало.