Градски транспорт "по заявка" тръгва в София от декември

Пилотно започва приложение с пет електробуса в "Манастирски ливади", които ще отвеждат хората до спирки на градския транспорт и метрото

Столична община    ©  Столична община
Темата накратко
  • Новите 5 електробуса за 2.5 млн. лв. ще се движат според "заявките" на гражданите в приложение
  • След изследване на движенията в квартала ще могат да се поставят и постоянни спирки
  • Общината може да въведе същия принцип и в други квартали, като използва поръчаните скоро още 52 електробуса

Представете си, че си викате такси от вкъщи до метрото. Шофьорът знае откъде да ви вземе, може дори да се снимате, за да му покажете как изглеждате, а после ви оставя до желаната спирка на градския транспорт. Всичко това става чрез приложение, което ви показва и след колко време ще дойде метрото или превозното средство на спирката, на която сте слезли.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Новите 5 електробуса за 2.5 млн. лв. ще се движат според "заявките" на гражданите в приложение
  • След изследване на движенията в квартала ще могат да се поставят и постоянни спирки
  • Общината може да въведе същия принцип и в други квартали, като използва поръчаните скоро още 52 електробуса

Представете си, че си викате такси от вкъщи до метрото. Шофьорът знае откъде да ви вземе, може дори да се снимате, за да му покажете как изглеждате, а после ви оставя до желаната спирка на градския транспорт. Всичко това става чрез приложение, което ви показва и след колко време ще дойде метрото или превозното средство на спирката, на която сте слезли.

Така най-образно ще работи градският транспорт "по заявка" в София, който ще използва иновативна технология, за да определя маршрути на база на движенията на хората в кварталите (напр. до болница, училище), в синхрон с разписанията на градския транспорт. Пилотният старт ще бъде този декември с пет нови малки електробуса, купени за 2.5 млн. лв. (поръчката тук), заедно със зарядните станции, а локацията е "Манастирски ливади"- изток и запад, заради лошата инфраструктура там и липсата на публичен транспорт. Съществува възможност проектът да се разшири и към други квартали, ако докаже ползи.

Отделно от това, по друга поръчка на "Столичен автотранспорт" бяха поръчани скоро скоро 52 електробусчета за 20 млн. лв., които също ще са за "довеждащ транспорт в кварталите", но те са по отделен проект и с финансиране по ОПОС и все още не са ясни подробности.

Как ще работи

Всеки ще има възможност да си "запази" пътуването в приложението Businn - независимо дали става въпрос за сега или за по-късен час. Според локацията, приложението ще показва къде да отиде (но не повече от 200 м), за да си хване бусчето, като по желание човекът може да си направи и снимка, в помощ на водача.

Цената на билета за пътуване ще е същата, като в градския транспорт, или поне засега е такава идеята, казват експерти, които работят по проекта INNOAIR, предвиждащ всичко това (повече за него виж карето по-долу).

"Това е революция в градския транспорт. Той обикновено работи по график, според разписание, по-често минава през деня, по-малко през нощта. Докато транспортът "по заявка" поставя нуждите на потребителя в центъра и сглобява оферта на база на тях. Мисля, че това много бързо ще се оцени от хората в София. Те ще са изненадани от това колко добър може да е градският транспорт, защото не всеки бус идва, когато пожелаеш. Или метрото. Винаги трябва да изчакаш. Но транспортът по заявка повече прилича на такси, но е публичен, както и достъпен, разбира се. И използва споделен модел на придвижване", коментира за "Капитал" Гереон Майер, който е експерт, ангажиран от Европейската комисия да следи прогреса по проекта INNOAIR, както и да предоставя обратна връзка и препоръки. Той има солидна експертиза в консултирането за иновативни политики в сферата на подобряване на транспортните системи.

Самообучаващ се транспорт

Интерфейсът за шофьора също е добър - той ще получава ясни идентификации къде и кога да отиде да вземе някого. В момента движението на електробусите и технологията са в изпитателна фаза - проучват се особености, като например къде може да се спира, така че да не се предизвиква трафик и т.н., а приложението се тества.

В бъдеще, на база на това какви са движенията в квартала, ще се сложат и постоянни спирки, обслужвани от електробусите "по заявка". "Ще се вземат предвид обратната връзка на хора, потребители. Може да има групи от граждани, които имат определени нужди, например ходят до един докторски кабинет, който се намира в този квартал, следователно е добре да се направи автобусна спирка там", казва Мейер.

Идеята преди всичко обаче е да се превозват хората до крайните спирки на градския транспорт, основните станции на метролиниите или транспортните хъбове, кръстовища с много спирки на градския транспорт. "Всеки иска метро, но това е скъпо, докато това е страхотен начин да се реши този проблем", казва Мейер, който е забелязал бурното строителство в новите квартали и същевременно липсата на публичен транспорт.

"Ако съм млад човек, какви опции имам за да видя приятелите си? Трябва да отида с колата. Мисля, че пускането на новия тип транспорт ще промени това", казва той.

В бъдеще - за НЕЗ-овете и в още квартали

Както повечето експерти, и Мейер е на мнение, че преди София да въведе рестрикции за колите или нискоемисионни зони, е добре да даде алтернатива на хората. Градският транспорт със сигурност е част от решението, като към момента той със сигурност е по-удобен и нов в сравнение с преди 10 години например, но очевидно все още не отговаря на нуждите на хората. Те доказано предпочитат колата за начин на придвижване в града.

В бъдеще, след като бъде въведена нискоемисионната зона, може да се помисли подобни малки електробуси като поръчаните в "Манастирски ливади" да обслужват историческия и широк център.

След пускането на пилотния проект, внимателно ще се следят резултатите, като впоследствие може да бъде имплементиран и в други квартали и дори градове. Мейер дава пример с Националното сдружение за общините, което често организира семинари за обмяна на опит и казва, че не изключва възможността проектът да провокира интерес и у други градове в региона - от Румъния до Македония, Сърбия и Албания.

Какво включва INNOAIR?

INNOAIR е първият български проект, финансиран от инициативата "Иновативни дейности за градско развитие" (Urban Innovative Actions) на Европейския съюз. Целта е да се приложат експериментално мерки в тематичната област "качеството на въздуха" и по-специално "иновативни решения за мобилност и зелено придвижване". Към него са включени и т. нар "зелени коридори" - маршрути, които могат да се минат с нулеви емисии. Това ще става посредством карта, която ще препоръчва най-бързите зелени маршрути от т. А до т. Б в София, например (метро плюс ел. тротинетка, електрически бус плюс колело и др.) срещу определени стимули. Освен това ще се отбелязват и ремонтните дейности, които забавят движението.

По това "допълнение" все още се работи. От регистъра на обществените поръчки е видно, че преди една година фирмата "Теоремус" е спечелила поръчка на Центъра за градска мобилност за "изготвянето на анализ, маршрутни карти на зелени коридори и на дигиталното ръководство". Същата фирма участваше косвено и в поръчката за тикет системата на София за 100 млн. лв. с ДДС и като част от изпълнението разполага с движението на всички коли на градския транспорт в реално време.

Фирмата, която достави на София петте довеждащи електробуса в "Манастирски ливади" е "Булбус трейд" срещу 2.46 млн. лв. без ДДС. Тя кандидатстваше и в голямата поръчка на "Столичен автотранспорт" за 52 малки електробуса, но до финала стигнаха "Булавто България" и "Чериът моторс". С тях общинското дружество е сключило договор за двете позиции на 5 октомври 2022 г. Което означава, че доставката им тепърва ще започне - а обикновено новите бусове не пристигат наведнъж. От Столична община не са отговорили към момента на запитването на "Капитал" в какъв срок очакват да бъдат доставени.
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    djb95 avatar :-|
    djb95

    Сделка на ДПС с турски електробуси Карсан.Както турските Исузо за училищни автобуси и т.н За какво им е парламент. Ей такива кориционнни сделчици им пълнят сараите с пари и си купуват влияние

    Нередност?
  • 2
    drkskwlkr avatar :-|
    Иван Арнаудов

    Според мен дори такова малко автобусче ще види зор да се напъха по уличките в "Манастирски ливади" и да взема завоите...

    Нередност?
  • 3
    acarid avatar :-|
    acarid

    Данъкоплатците да се подготвят да платят и тази софийска сметка.

    Нередност?
  • 4
    rizoff avatar :-|
    Rado Rado

    За каква точно сметка да се готвят? Всички средства са осигурени по европейска програма.
    До коментар [#3] от "acarid":

    Нередност?
Нов коментар