Как Пловдив стана вдъхновение за италианската художничка Мелания Тома

"Вярвам, че всяка прежда, всеки конец свързва хората с тяхното минало."

"В Пловдив намерих плодородна почва за изследванията си", казва италианската художничка Мелания Тома.

Ако през октомври сте минали през улица "Отец Паисий", то е твърде възможно да сте забелязали "изложбата в прогрес", която тя създава пред всеки, който пожелае да бъде зрител. През есента, след конкурс, тя стана част от резидентация на галерията за съвременно изкуство Sarieva и постепенно преобрази пространството в импровизирано ателие.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

"В Пловдив намерих плодородна почва за изследванията си", казва италианската художничка Мелания Тома.

Ако през октомври сте минали през улица "Отец Паисий", то е твърде възможно да сте забелязали "изложбата в прогрес", която тя създава пред всеки, който пожелае да бъде зрител. През есента, след конкурс, тя стана част от резидентация на галерията за съвременно изкуство Sarieva и постепенно преобрази пространството в импровизирано ателие.

Мелания Тома, родена през 1996 г. в Падуа и в момента живее предимно в Лондон, работи най-вече с текстил и се вълнува от различните форми на тъкане. Интерес, който развива по време на следването си във Венеция, град, който казва, че е променил начина, по който разсъждава за пространствата и формите.

"Текстилът е дълбоко свързан с човешката история, устойчивостта на обществото, паметта към древното. Вярвам, че всяка прежда, всеки конец, свързва хората с тяхното минало", казва Мелания, която е завършила Кралската академия по изкуство в Лондон, участвала е в изложби в галерии като Saatchi и Whitechapel. От друга страна, не виждам моята работа като опозиция на дигиталните технологии, тъй като в днешно време и пред двата начина на работа стои предизвикателството как да адресираме постдигиталните, постчовешките теми на съвремието."

Историята на региона се превръща във влияние с пристигането в Пловдив: тя проучва как траките изобразяват Великата богиня майка, мистицизма, който вижда в местния фолклор, как определени символи пътуват и се превръщат в традиционни мотиви, природните обекти като пещери и камъни започват да се изобразяват с първите пособия на хората. В работата ѝ влизат материали (включително килими), които събира по време на пътуванията си към местността Караджов камък и Дупчен камък, село Горно Лукова, пещера Утробата.

"Имаше много хора, които любопитстваха и се чудиха какво се случва. Интересно е, че поне няколко души направиха асоциации между работите и отношенията между майка и дете. Повече от щастлива съм, че мога да провокирам подобна реакция, да привикам една толкова силна човешка връзка." Крайният резултат е pop-up изложбата Cabin Utroba и документален филм за целия процес.

След Пловдив Тома се отправи към 17-ото биенале на гоблените в Лодз, Полша, а през януари ще се насочи към друга артистична резиденция - в Оахака де Хуарес, Мексико, екологично застрашен заради силно замърсяване район, където ще работи с местни общности, по-специално хора, които практикуват специфични занаяти и практики в тъкането, повлияни както от древните мексикански, така и от африканските традиции."

Повече на melaniatoma.com.