Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

Трамвай №2.5: София пуска само половината от линията на петицата

От утре трамваите по линия №5 ще се движат от Съдебната палата до "Бъкстон", но тепърва започва ремонтът на останалия участък до Княжево

Новите трамвайни мотриси PESA ще се движат по участъка, като общината е поръчала още 29 и за други линии
Новите трамвайни мотриси PESA ще се движат по участъка, като общината е поръчала още 29 и за други линии
Новите трамвайни мотриси PESA ще се движат по участъка, като общината е поръчала още 29 и за други линии    ©  Лили Тоушек
Новите трамвайни мотриси PESA ще се движат по участъка, като общината е поръчала още 29 и за други линии    ©  Лили Тоушек
Темата накратко
  • От утре започва да се ремонтира частта между "Бъкстон" и Княжево
  • Това ще продължи още поне седем месеца, ако няма закъснения както досега
  • Търпението на гражданите е нулево, защото за този ремонт се говори поне от още толкова време, колкото се строи


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • От утре започва да се ремонтира частта между "Бъкстон" и Княжево
  • Това ще продължи още поне седем месеца, ако няма закъснения както досега
  • Търпението на гражданите е нулево, защото за този ремонт се говори поне от още толкова време, колкото се строи

Ремонтът на трасето на трамвай №5 е едно от най-дълго чаканите събития в София. Затова и граждани се пошегуваха в социалните мрежи, че по Коледа наистина стават чудеса, когато общината обяви, че от утре сутрин пуска участъка от пл. "Македония" до "Бъкстон". Иронично или не, това обаче не е краят на ремонта със спорно качество за 40 млн. лв по европрограма "Региони в растеж", а по-скоро малко над половината от него.

Строителите тепърва започват участъка от "Бъкстон" до Княжево, който представлява още 40% от цялото трасе. Така вероятността и той да не завърши в срок изглежда голяма - пускането на участъка до "Бъкстон" се забави с повече от половин година, през която сроковете бяха променяни "в движение".

Според договора, сключен между Столична община и изпълнителя "ВДХ", срокът е две години за частта от пл. "Македония" до Княжево. Тоест до април 2023 г. дейностите трябва да са приключили. Това не изглежда възможно предвид, че ремонтът на останалата част до Княжево сега започва, а през зимата не е удачно да се правят такива дейности.

Зам.-кметът по строителство Ангел Джоргов обясни, че въпросните две години не са календарни, защото се взимат предвид и атмосферните условия. "Остават им седем месеца по срок на колегите, но пак зависи каква ще бъде зимата, те започват да работят от утре", обясни той. Автобуси ще заместват трамвая, докато участъкът се ремонтира.

Великото забавяне

Търпението на гражданите обаче е нулево, защото за този ремонт се говори поне от още толкова време, колкото се строи и бави. Преди пет години общината направи първия неуспешен опита да проведе обществената поръчка. Първо я спря заради несъответствие с проекта, а втория път избраната фирма "Джи Пи груп" се отказа от поръчката заради скандали. В крайна сметка успя да избере изпълнител буквално в последния момент - декември 2020 г., преди да загуби европейското финансиране за проекта. Това е "ВДХ", преди "Водстрой 98", която се свръзваше с депутата от ДПС Делян Пеевски. Сумата е 40.5 млн. лв. без ДДС, осигурени по програма "Региони в растеж".

Още повече, в края на април Административният съд реши, че търгът е бил опорочен и санкционира Столичната община с 25% от стойността на поръчката - 12 млн. лева. Те трябва да бъдат върнати на ЕС, тъй като проектът се прави по оперативна програма. От общината тогава заявиха, че ще обжалват решението на съда. Макар че ремонтът трябваше да е визитна картичка за "модерен европейски проект", граждани и организации алармираха, че качеството на изпълнение е лошо.

И по-скъпо

При поредното забавяне на ремонта на трасето това лято от гражданската организация "Спаси София" сигнализираха, че шансовете да започне подмяната на релсите от"Бъкстон" до "Княжево" са малки, защото фирмата-изпълнител е поискала индексация на инфлацията с цените в договора, за да продължи работа. От думите на зам.-кмета Джоргов днес се разбра, че такава ще има.

"Ще има индексация по оперативни програма "Региони в растеж" и "Околна среда" - държавата и Европейската комисия ще помагат финансово за нея, с до 15% от стойността на целия договор. След като подпишем договор с управляващия орган, по всяка вероятност ще предложим анекси на строителите, не само по този договор", обясни Джоргов.

"ВДХ" е била глобена за забавянето на участъка с 90 дни от пл. "Македония" до "Руски паметник" с 1 млн. лв и ще бъде глобена с максимум 3 млн. лв., ако по нейна вина се забави и пускането на участъка до "Княжево".

С нови трамваи

По новото трасе ще се движат доставените 13 нови трамвая PESA, финансирани по оперативна програма "Региони в растеж", обясни директорът на "Столичен електротранспорт" Евгени Ганчев. София чака още 29 трамвайни мотриси, купени със средства по друга оперативна програма - "Околна среда", които ще бъдат доставени до средата на следващата година. Те ще обслужват трамвайните линии 4 и 11.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • русороби вън

    Мдае, "нови" трамваи. Половината от песите по 18 са заменени с трошките от 4. Къде са другите?

    Нередност?
  • burma

    И защо не е широкорелсов трамваят като се прави отначало до край?

    Нередност?
Нов коментар