Новият брой:
Правителство с ГЕРБ?
Хаосът с новите билети на София

Q&A | Как се купуват билетите за време, важат ли за метрото, може ли онлайн, какви карти останаха

И още отговори на въпросите какво става с билета за метро, има ли промени за учениците, в какви превозни документи се трансформира банковата карта

Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

От какво зависеше удобното пътуване в града, каква е връзката с електронната билетна система за 100 млн. лв. с ДДС, както и на какво се дължат съмненията за непрозрачност в ЦГМ четете в текста тук.

#1 Новите билети за време - начин на употреба и зареждане

Как да си купя билет?

Ако за пръв път искате да се сдобиете с билет за време, трябва задължително да отидете на гише на Центъра за градска мобилност и да си купите една от двете карти - ultralight (хартиена) за 80 стотинки или пластика за 3 лв. Върху нея касиерката ви зарежда билета, който искате да ползвате - този за 1.60 лв. за пътуване с прекачване в рамките на 30 минути или този за 2.20 за пътуване с прекачване в рамките на 60 минути. Може да изберете само един вид за всяка отделна карта. Ако искате и двата, ви трябват две карти.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
От какво зависеше удобното пътуване в града, каква е връзката с електронната билетна система за 100 млн. лв. с ДДС, както и на какво се дължат съмненията за непрозрачност в ЦГМ четете в текста тук.

#1 Новите билети за време - начин на употреба и зареждане

Как да си купя билет?

Ако за пръв път искате да се сдобиете с билет за време, трябва задължително да отидете на гише на Центъра за градска мобилност и да си купите една от двете карти - ultralight (хартиена) за 80 стотинки или пластика за 3 лв. Върху нея касиерката ви зарежда билета, който искате да ползвате - този за 1.60 лв. за пътуване с прекачване в рамките на 30 минути или този за 2.20 за пътуване с прекачване в рамките на 60 минути. Може да изберете само един вид за всяка отделна карта. Ако искате и двата, ви трябват две карти.

Не може ли онлайн да си зареждам билетите вместо на касите на ЦГМ?

Само персонализираната пластика може да бъде зареждана по интернет, но не и хартиената карта. А за да имате персонализираната пластика, пак първо трябва да сте минали през гише на ЦГМ, където да предоставите нужните данни и да са ви регистрирали.

Може ли да си взема новите карти от каси на метрото вместо от каса на ЦГМ?

Оттам може да се вземе само хартиена карта ultralight. Пластика не може да бъде издадена от каса на метрото, но може да бъде заредена там.

Мога ли да ползвам метро с картата, на която съм заредил/а ел.билет 30+?

Да, той позволява прекачване с метро и с наземен транспорт.

Колко билета може да заредя на ultralight картата?

До десет, като от ЦГМ са преценили, че тя не е много трайна - може да се скъса например, и затова не е препоръчително да се ползва дълго.

Дали хартиената ultralight трябва да е персонализирана?

Не. Затова може да я дадете на друг за ползване, ако решите.

Как ще си зареждам билет, като на спирките няма каси на ЦГМ?

Със сигурност новите билети задължават да стигнете до гише. За да си спестите "разкарването", може да си заредите картата с десет билета наведнъж например. Но пак въпросът е, че ако ползвате ultralight хартиена карта, сте зависими от касите на ЦГМ и метрото.

Касите на ЦГМ обаче не са много на брой (общо 51 в цяла София) и в някои квартали въобще няма такива. Вариантите освен касите са следните: да платите с банкова карта (работещи като билети за време) или да си купите билет за време или дневна/24-часова карта чрез приложението MPASS.

# 2 Билетите в метрото

Може ли да си купя в метрото билет, който да важи и за наземен транспорт?

Да, може да си заредите такъв върху ultralight или пластичната карта от касата на метрото. Той е същият, който зареждате и от другите места - може да влезете в метрото и след 25 или 55 минути (според билета) примерно и после да се прекачите на наземен транспорт.

Има ли билет само за метро?

Да, той може да се купи от касите на метрото срещу цена от 1.60 лв.

Как разбирам, че е изтекло времето за билета ми, ако не трябва да го валидирам на всяко ново транспортно средство?

При всяка валидация валидаторът показва до колко часа (например до 12:01:20 ч.) може да се прекачвате. Валидацията е задължителна. За по-сигурно обаче си гледайте часовника.

Какво става с електронния билет, който имам от метрото и който зареждам с карта?

Картата с талони само за метро, които излизаха по 1.20 лв. единият, вече няма да се продава.

# 3 Картите - кои отпаднаха, кои останаха?

Защо бяха спрени картите само за една линия?

Аргументът на общинските съветници от лятото (предложението за новата тарифна политика беше прието с гласовете на ГЕРБ, ВМРО, Борис Бонев, два гласа от ДБ и два от БСП) бе, че картата за една линия е прекалено евтина (цената ѝ не е променяна от десет години), докато градският транспорт е пред фалит предвид кризите, както и че не отговаря на политиката им за стимулиране покупките на годишни карти. Общинският съветник Зафир Зарков от ГЕРБ обясни, че ако човек зарежда карта само за една линия, за дванадесет месеца ще е дал почти толкова пари, колкото струва годишната абонаментна карта за цялата градска мрежа.

Много граждани писаха становища срещу това предложение, но в крайна сметка съветниците не се вслушаха в мнението им. Не се съобразиха и с това, че тази карта е сред най-продаваните. Сега има и петиция до омбудсмана срещу отпадането на този вид карта.

Защо беше спряна картата само за метро?

За орязването на картата за метро бяха посочени почти същите причини. Но една от тези, които не се коментират много, е, че общинското дружество "Метрополитен" трябваше да спре да бъде издател на превозни документи. Единствен такъв сега е ЦГМ, като това е записано и в условията на обществената поръчка за електронната билетна система за 100 млн. лева.

Кои карти останаха?

Годишна карта, която може да бъде заредена и на вноски и към която ЦГМ се опитва да насочи гражданите. Месечна карта за цялата градска мрежа - нормална, за ученици и за пенсионери, карти за хора с увреждания. Остават и еднодневната карта, карта "София" (за туристи), "зелен билет", "бял билет".

И кои се появиха?

Въвежда се 24-часова такава на цена 6 лв., както и 72-часова на цена 15 лв. И двете включват нощен транспорт, но такъв в София няма от повече от две години. Има и "нощна карта". Друга новост е карта за календарна седмица с агрегация - важи ако плащате с банкова карта билетите си всеки ден от седмицата. В този случай (при поредни пет дни) през уикенда може да пътувате безплатно с карта.

Забележимо нововъведение е т.нар. младежка карта - за хора до 26 години, които може да ползват цялата градска мрежа за 25 лв. на месец, независимо дали са студенти. Тя може да излезе и 200 лв. на година, ако се плати наведнъж.

Тези, които не идват често в София, и възрастните хора как да си зареждат билет?

Дежурният отговор на ЦГМ е "от водача". Но е факт, че билетът, продаван от водача, поскъпна след промените и вече струва 2 лв., като не позволява прекачване за време. Той е и единственият "останал" хартиен билет - печата се от Българската народна банка.

Как си валидирам хартиения билет от водача?

Това става с QR кода, напечатан на него. Експеримент на "Капитал" показа, че някои валидатори не отчитат QR кода и билетът не може да се валидира. Причина за това вероятно е, че не е издаден от въпросната тикет система. Само че липсата на валидация е повод за глоба.

Защо са задължителни валидациите?

От общината казват, че те са важни за статистика - системата ще може да следи как пътуват потоците от хора и на база на това да се предложат оптимизации на линии, съобразени с това. Преди години валидациите отново бяха задължителни, но после това отпадна.

Какви са промените за учениците?

Има такива за тези, които използват месечна карта само за метро или само за една линия. В този случай ще трябва да "преминат" на месечна за цялата градска мрежа на преференциална цена (от 20 лв., вместо досегашните 9 лв. само за метро например). Съществува и вариант за семеен пакет - за месечна карта за родител и ученическа за цялата градска мрежа срещу 60 лв.

# 4 Онлайн, приложения, други канали

Може ли да имам виртуална карта на ЦГМ в телефона?

Първоначално имаше такава идея, но и това не се случи.

Може ли да си купувам билет за градския транспорт онлайн?

Може чрез приложението MPASS. Друг начин е през сайта на ЦГМ, но там могат да се зареждат само билетите на пластика.

И двата вида карти ли може да зареждам онлайн на сайта на ЦГМ?

Не, само персонализираната пластика.

Има ли приложения, от които може да си купувам билет?

Засега има само едно приложение, от което можете да си купите билет - MPASS.

Какво може да си купя от приложението MPASS и как работи?

Двата вида билет за време (30+ и 60+), дневна карта, 24-часова карта. Обърнете внимание на това, че билетът за пътуване 30 минути и 60 минути, купени от приложението, са активни от момента на купуване, а не при активация на валидатор. От момента на купуване може да се прекачвате респективно 30 или 60 мин., а след това се генерира нов QR код с валидност 90 мин., за да може да си довършите пътуването. Затова в приложението MPASS пише за продължителност от 120 минути. Например: ако на 29-ата минута се качвате и валидирате в трамвая, на 30-ата минута вече не може да се прикачите с билет 30+. Но може да си довършите цялото пътуване в превозното средство, в което се намирате.

Ще може ли да се купуват карти (примерно младежка) от приложението MPASS?

Засега не. Предстои общинският съвет да прецени дали да се продават дългосрочни документи по други канали и от други търговци, както и срещу какви комисиони.

Може ли да си купя билет от приложение на мобилния оператор, на който съм?

Засега не, макар че едно от обещанията при пускане на тикет системата беше именно това: билети да може да продават мобилни оператори, търговци, банки. Още преди две години, когато трябваше да заработи системата, общински съветници говореха, че много търговци ще почнат да продават билети, за да са достъпни за всички и всеки да си купува билет, както му е удобно. Това се чу и при приемането на наредбата с новата тарифна политика и това лято. Тогава пред "Капитал" председателят на общинския съвет Георги Георгиев коментира, че очаква "в спешен порядък след приемане на тарифната политика да заработят алтернативните канали". Той обясни, че те ще са каси на големи супермаркети, вериги за плащания и т.н., както и дигитални канали, за да бъде зареждането на карти по-удобно. Но това все така не се случва, като никой не казва публично защо. Всъщност изпълнителят на тикет системата реално има изгода да пусне нови канали - в договора му е записано, че ще получава 5.85% комисиона от всяка продажба на билетче, извършена през търговец.

#5 Банкови карти

Мога ли да пътувам с прекачване, като плащам с банкова карта?

Да, тя работи като билет 30+, ако се валидирате на две превозни средства например в рамките на 30 минути. Таксата е 1.60 лв.

Важи ли банковата карта като билет 60+?

От информацията на ЦГМ се разбира само, че може да бъде билет 30+, както и се трансформира в дневна карта (за 4 лв.) при повече от 2 пътувания за деня. Това значи, че не може да бъде използвана като билет 60+.

Изгодно ли ми е да плащам с банкова карта билети?

Зависи колко пътувате. Има един "бонус" за ползващите банкова карта - ако пътувате всеки делничен ден с такава, пътуванията през събота и неделя ви излизат безплатни.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ivanvassilev avatar :-|
    ivanvassilev

    Може би е добре да се уточни, че т.нар. "пластики" са два вида - 1) персонализирана (тя е със снимка и може да се ползва само от този, на чието име е картата) и 2) регистрирана карта (тя е неперсонализирана и може да се ползва не само от титуляра, но също и от други хора). И на двете могат да се зареждат всички превозни документи - както от оналйн портала, така и на гише (както се споменава в материала, съществува тази особеност, че на един такъв носител не може едновременно да се зареждат от двата вида билети за време - 30+ и 60+). Аз предпочитам неперсонализирана пластика и използвам такава от доста време, но вкъщи някои предпочитат персонализираните и използват такива (неперсонализираната не е по-анонимна, защото е регистрирана, но може да се използва и от друг, което в определени случаи е полезно).

    Нередност?
  • 2
    ixf16732512941157573 avatar :-|
    Darina P. Tsvetkova

    Ефекта от тези карти с плюс е никакъв.Ползвам транспорт веднъж на ден и преди си купувах талони от 1,2.Сега си взех пластика 30+,но автобусите най често се движат със голямо закъснение(повече от 10 мин.) и второто прекачване го губя,значи взместо 2,40 сега давам 3,20.Подобрение в услугата обаче няма.Вместо непрекъснато да вдигат цените,да оправят обслужването,не е нормално да щакаме автобус по 20-30 мин и по телефона да ми казват,да има закъснение,но автобусът върви.....Ясно е,че върви,но през колко време.....

    Нередност?
  • 3
    ek_ivanova avatar :-|
    ek_ivanova

    Как се гарантира, че след като на картата са заредени 10 билета 30+, при прекачване в рамките на 30 минути се потребява само един билет. Има ли индикация за оставащите в картата билети?

    Нередност?
Нов коментар