Новият брой:
Служебната президентска република
Хаосът с новите билети на София

Билети като научна фантастика

Електронната билетна система на София за 100 млн. лв. и новата тарифна политика трябваше да предложат лесно и удобно пътуване

Билет за време може да се зарежда върху две карти, продаващи се на касите на ЦГМ - пластична и хартиена. Едната може да се зарежда онлайн, другата не, едната има ограничение в билетите, другата не
Билет за време може да се зарежда върху две карти, продаващи се на касите на ЦГМ - пластична и хартиена. Едната може да се зарежда онлайн, другата не, едната има ограничение в билетите, другата не
Билет за време може да се зарежда върху две карти, продаващи се на касите на ЦГМ - пластична и хартиена. Едната може да се зарежда онлайн, другата не, едната има ограничение в билетите, другата не    ©  Надежда Чипева
Билет за време може да се зарежда върху две карти, продаващи се на касите на ЦГМ - пластична и хартиена. Едната може да се зарежда онлайн, другата не, едната има ограничение в билетите, другата не    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Електронната билетна система на София за 100 млн. лв. и новата тарифна политика трябваше да предложат лесно и удобно пътуване.
  • Случи се обратното: новите карти объркват хората, други се оплакват от скритото поскъпване, трети - от валидациите.
  • Всички приходи ще отиват в Центъра за градска мобилност, като въпросът с отчетността все още не е решен.

"Вече всеки има телефонче, не можем без тях. Сега през тях може да отвориш да видиш кога ще ти дойде тролеят, за да не висиш десет-петнайсет минути, а да си работиш на компютъра и като видиш, че остават две минути, отиваш на спирката. Купуваш си билет от телефона. Това искам от вас, това очакват от вас софиянци - модерен град, дигитален град, всичко това трябва да го направите вие."


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Електронната билетна система на София за 100 млн. лв. и новата тарифна политика трябваше да предложат лесно и удобно пътуване.
  • Случи се обратното: новите карти объркват хората, други се оплакват от скритото поскъпване, трети - от валидациите.
  • Всички приходи ще отиват в Центъра за градска мобилност, като въпросът с отчетността все още не е решен.

"Вече всеки има телефонче, не можем без тях. Сега през тях може да отвориш да видиш кога ще ти дойде тролеят, за да не висиш десет-петнайсет минути, а да си работиш на компютъра и като видиш, че остават две минути, отиваш на спирката. Купуваш си билет от телефона. Това искам от вас, това очакват от вас софиянци - модерен град, дигитален град, всичко това трябва да го направите вие."

С тези думи през април 2021 г. лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов се обърна към кадрите на партията в общината, след като ги събра в резиденция "Бояна". Двадесет месеца и 100 млн. лв по-късно "задачата" не изглежда въобще изпълнена - за разписания в реално време да не говорим, а новите билети за градски транспорт трудно могат да се нарекат удобни. Освен ако модерен и дигитален билет не значи разкарване по гишетата, две различни карти, които се зареждат по различен начин и не могат да се дигитализират в телефона, редене на опашки пред валидаторите и още куп безумици, които се случиха в първите дни на годината.

Те са плод на приетата от общинския съвет това лято тарифна политика, която връхлетя гражданите с по-високи цени точно след празниците. В резултат много от тях запитаха дали общинските съветници въобще използват градски транспорт. Зад объркващите превозни документи, премахването на картите за една линия и метро, както и други минуси за хората реално стои желанието в Центъра за градска мобилност (ЦГМ) да влизат повече приходи.

Това се вижда ясно и от стремежа на общината да стимулира продажбите на годишни карти, орязвайки други по-изгодни превозни документи, което реално представлява скрито поскъпване. Дружеството обаче е далеч от пример за добро управление и върху него все още стоят петна от скандали и тъмно минало. А в случая става дума за приходи от поне 200 млн. лв. годишно.

Чудната стратегия на София

Резултатът от нововъведенията е хаос, объркване, много въпроси, негативни коментари, като някои хора дори заявяват, че промените биха ги отказали да използват градски транспорт. Представете си, че живеете в "Манастирски ливади" и искате да пътувате до работа на 3 януари - наблизо няма нито каса на ЦГМ, откъдето да си купите новата карта, върху която да заредите билет, нито каса на метрото, откъдето може да си купите друг вид карта и пак да заредите билет.

Отговори на въпросите как се купува билет, може ли онлайн, какво позволява плащане с банкова карта, има ли отделен билет за метро, защо валидациите са задължителни, защо отпаднаха някои карти четете тук.

Плетеницата с двата билета е объркваща за всички, защото изисква да се отиде физически на гише - нещо, което в една "дигитална София" може би нямаше да е нужно. Въвеждането на двата билета дори беше определено като "непрепоръчително" от изпълнителя на поръчката за тикет системата в доклад, но съветниците решиха въпреки това такива да има.

Вероятно политиците се опитаха да избягат от директното вдигане на познатия билет от 1.60 лв. и въведоха друг, по-скъп, като оставиха избор. Другият спор между съветниците беше за колко минути да важи възможността за прекачване, като двата билета за различно време донякъде изгладиха и този въпрос. Имаше и аргумент, че "малко хора си купуват билет".

За месечната карта за една линия и месечната карта само за метро обаче не може да се каже същото. Това са едни от най-продаваните документи на ЦГМ заедно с пенсионерските карти (виж графиките), но въпреки недоволството и десетките становища на хората общинските съветници не се съобразиха с тях. С две думи, заложи се на стратегия, при която за "клиентите" на ЦГМ се създадоха повече неудобства и се премахнаха "любимите" им продукти, за да се пренасочат в голяма степен принудително към други, по-скъпи такива.

От една страна, общинските съветници трябваше да решат каква да е тарифната политика. От другата страна на формулата за удобно пътуване са функционалностите на електронната билетна система.

Очевидно е, че всичко се прави, за да може ЦГМ да печели повече. Но в същото време идва въпросът дали ще предлага по-добра услуга (по-удобен, оптимизиран градски транспорт), дали ще повиши контрола на пътниците срещу това? И не на последно място, дали ще продължи да се слави с непрозрачност.

"За съжаление започвам да си мисля, че ГЕРБ полагат усилия да свалят още хора от градския транспорт в София и да ги качат на колите, вместо да разтоварят трафика, като направят градския транспорт по-бърз, достъпен и удобен", коментира общинският съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев, който разкритикува новите билети.

Показателно тук е, че цените за платено паркиране в центъра не се вдигат и остават същите от 13 години насам. За сравнение - тогава билетчето за градския транспорт беше само 1 лев.

"За" новата тарифна политика гласуваха ГЕРБ, ВМРО и Борис Бонев, като двама съветници от групата на ДБ и двама от групата на БСП също подкрепиха. Какви бяха аргументите и на какво се дължеше дългия спор при гласуването четете в текста тук.

Ключът към новите билети: само в един

Всичко това е много разочароващо, особено след като София обещава модерна билетна система, която да е удобна за гражданите, още от 2016 г. Първоначално тя трябваше да струва 20 млн. лв., но година по-късно сумата набъбна до 100 млн. лв с ДДС, голяма част от които за поддръжка през годините (виж карето долу). Пускането ѝ в цялост се забави с две години. Безспорно едно от удобствата, които дойдоха с това, беше възможността за плащане с банкови карти.

Има и едно приложение (MPASS), от което може да се купуват електронни билети (включително новите за време).

Събират се и данни, които трябва да служат за оптимизации на транспорта. Именно заради това се въведоха и задължителните валидации. Но, общо взето, с това се изчерпват разликите с годините на перфоратора. Една от "невидимите" промени обаче беше тази, че с новата тарифна политика Центърът за градска мобилност стана единствен издател на превозни документи, а "Метрополитен" отпадна като такъв. Така от 1 януари всички нови билети и карти се издават от тикет системата на ЦГМ, която е изградена от фирма на гръцки гражданин и връзки с бившите общинари Иво Тонев и Орлин Алексиев. Респективно всички приходи от билети (включително тези от валидация с банкова карта) отиват в общинското дружество.

Зависимостта от тикет системата обаче породи съмнения за липса на отчетност и прозрачност - каквото каже тя (например колко билети са валидирани днес), това и ЦГМ приема за истина. Има и друг ключов въпрос - дали служители на ЦГМ са обучени да работят с въпросната система, или това е оставено изцяло в ръцете на частната фирма? "Капитал" изпрати запитване по Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ), но все още няма отговор въпреки изтичането на законовия срок. Заради тези съмнения общински съветници поискаха одит на системата, но предложението не беше прието. Въпросният одит беше обещан и от кмета Йорданка Фандъкова. Дали това е изпълнено от общината все още не са отговорили на "Капитал".

Който издава, той получава

"Удар" вероятно ще усети "Метрополитен", който сега се води "разпространител" и все пак ще получава приходи от продажба на билети само за метрото. За 2022 г. дружеството е печелило над 8 млн. лв. от вече отпадналите талони за метро, показва справка, която "Капитал" получи от там.

Макар и всички превозни документи вече да трябва да се издават от тикет системата, водачите в наземния транспорт продават хартиени билети за 2 лв., които са напечатани от БНБ - ценни образци, както предишните, които се дупчеха с перфоратор, но с QR код.

Според наредбата обаче такъв вид билети "могат да се продават в изключителни случаи, когато няма техническа възможност за издаването им като фискален документ", без да става ясно кои са изключителните случаи. А реално хартиеният билет, който по принцип се предвижда да бъде продаван от шофьора (но засега такъв няма) трябва да е издаден от системата, от каса при шофьора и на него да е означено за коя линия е пътуването. Той е превалидиран за нея и затова не се предвижда да се валидира на устройство. Което пък отваря вратичка за спор дали пътник, който си е купил от новите хартиени билети, отпечатани от БНБ, трябва да бъде глобен, ако не е валидирал билета си, или може да пътува с него цяла година без проблем?

Със сигурност още въпроси ще възникнат в следващите дни. Проблемът е, че след толкова голяма публична инвестиция, както и реално след скрито поскъпване се появяват повече неуредици за хората. София все още чака оптимизиран градски транспорт, синхронизирани разписания на автобуса и метрото, влизането им в Google Maps, редица приложения и обекти, от които да се купи билет. Все обещания, които, незнайно защо, не се случват.

Собствеността на системата

Електронната билетна система беше изградена от консорциум между "Компютърнет сървисис" (с основен дял от 99.8%), "Асис електроник ве билишим системлери" (0.01%), "Тикси" (0.01%), и трите в сферата на информационните технологии, и подизпълнител "Макстел" за оборудването за видеонаблюдение. Сумата, обявена в търга за изграждането ѝ, е 88 млн. лв. без ДДС, като тогавашният директор на ЦГМ Христиан Петров обясни, че до 40 млн. лв. са за самото изграждане, за монтиране на камери - 6 млн. лв., а до 38 млн. лв. са предвидени за поддръжка през годините. Средствата се изплащат на изпълнителя под формата на месечни вноски за срок от 8 години (или до 2028 г.). Отделно е предвидено и плащане от общо 12 млн. лв. за срока на договора като комисиона от продажбата на билети и карти през алтернативни канали, различни от касите на ЦГМ или метрото.