Защо градове ограничават скоростта до 30 км/ч

Европейските градове, които са въвели подобни ограничения в някои части, отчитат по-малко произшествия, жертви, смог и шум

Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Темата накратко
  • Ползите от нискоскоростните зони са по-малко произшествия, щети, шум и по-чиста среда.
  • Контролът най-често се осъществява с видеонаблюдение.
  • София също въведе "Зона 30" преди година в едно централно каре, но засега няма публичен анализ за ползите.

Будапеща, Грац, Хелзинки, Цюрих, Берлин, Париж, Валенсия - всички тези европейски градове са въвели ограничения от 30 км/ч в някои части, квартали и улици. Брюксел е може би най-смелият в това отношение и ограничението е цялата му територия. Тези градове не само са ограничили скоростта, но са и доволни от това, показва проучване на унгарската медия EUrologus, която заедно с "Капитал" е част от European Data Journalism Network. Местните власти са споделили, че жертвите по пътищата и замърсяването на въздуха са намалели вследствие на мярката.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo
    • + 4

    Живея точно в карето с това ограничение на скоростта и честно казано - файда няма. Няма, защото по кривия паваж е много трудно да караш с повече от 30 км/ч дори и да искаш. Цялата идея е просто парлама за пред хората, че видиш ли, СО прави нещо по безопасността на движението и екологията...

    Нередност?
  • 2
    guentchovelev avatar :-P
    guentchovelev
    • - 2
    • + 2

    То - че намяля шума , пострадалите е ясно, ама, намаля също и икономиката. Всички работи с времето си, 10 миунути по-дълго пътуване значи 10 мин. по-малко време за работа и данъци ...

    Карам 15 год. в Сф и нямам НИТО 1 ПТП. Скоростните ограничения ги уважавам, но не винаги, и често карам с 10-20 км. над резрешеното, поне 1 път годишно се разминавам с ПТП, поради вина на другия шофьор, но аз покриван и неговата грешка !00 пъти по-добре е, да подобрят стила на шофиране, по-умерен и неагресивен, щото и с 30 може да удариш някого. Правилото на 3 те секунди при мен е ПОНЕ за 5 сек. а най-често е на 10 сек.

    Нередност?
  • 3
    uyg341160523 avatar :-|
    uyg341160523
    • - 2

    До коментар [#2] от "guentchovelev":

    Абсолютно подкрепям мнението с 2 ръце. Мярката звучи осакатяващо за добрите шофьори един вид казва "понеже няма как да сме сигурни че всички са достатъчно внимателни и си отварят очите за пешеходци - тогава всички ще карат бавно заради тези лоши шофьори"

    Другата отявлена за мен глупост е екологичната полза. Това е абсолютно манипулативна лъжа. Колите са най-екологични на 5/6та на около 90км/ч колкото повече се насича движението с ускоряване и спиране - толкова ПО-ЗЛЕ за разхода И ШУМА. при 30км/ч ще можеш нааай мн 3та да включиш. и произвеждания шум дори и да корелира пряко със скоростта, то в много по-голяма степен зависи от колата, оборотите при които се кара и колко е шумна настилката. при 50км/ч кола която се кара спокойно на 1500 rpm на хубав асфалт е доста тиха ако трябва да сме честни. Да не говорим че колкото по-бавно се изтеглят колите на зелен сфетовар, толкова по-малко коли ще минат => толкова повече задръстване -> повече замърсяване и евентуално повече клаксони от изнервени шофьори.

    Мярка с/у мръсния въздух трябва да са автопатрули с камери, които като мине някой изпушил 20-30 годишен дизел или масларка покрай тях да пускат лампите и да го ескортират до доверен неподкупен ГТП и като не мине на апарата за изгорели газове да се свалят номерата докато не се оправи двигателя. Ей тва ми е мечта от мн време да се въведе..

    за икономиката също - ще внесе само негативи. Огромна част от трафика са превозни средства които са "на работа" не просто някой да прави авто туризъм из София. Мярката трябва да е само за квартални улици - където наистина 50 км/ч са много, но за булеварди - абсурд. Най-много за такива, които и без друго са бавни като Г.С раковски

    Нередност?
Нов коментар