Последният бюджет на Фандъкова: 2.5 млрд. лв. предимно за довършване на отдавна започнатото

Общината ще инвестира в рингови булеварди, метрото до "Левски-Г", квартални улици и тротоари. Традиционно се обещават още детски градини

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • София се готви да похарчи с 22% повече спрямо миналата година. Най-голямото перо е за образование.
  • Oбщината залага на пътищата. Средствата са предимно за ремонти на започнати обекти като "Филип Кутев", "Каблешков", "Ломско шосе".
  • Спорно е доколко София ще види подобрения в средата и качеството на живот, предвид пословичната практика "ремонт на ремонта".

Рекорден бюджет от 2.55 млрд. лв. за 2023 г. предлага кметът Йорданка Фандъкова за София. Той се коментира с месеци закъснение, защото и държавата се забави с приемането на свой финансов план. Накратко - столицата залага с 22% по-голям бюджет спрямо миналата година, като ръстът на приходите е основно заради повече субсидии от държавата. Растат всички едри разходни пера.

В съдържанието иначе няма нищо особено впечатляващо: общината залага на пътищата и средствата са предимно за ремонти на започнати обекти като "Филип Кутев", "Каблешков", "Ломско шосе", както и за продължаването на метрото. Пари за тях са залагани и минали години, затова ако сравняваме с бюджета за 2022 г., няма да открием много разлики. А и все пак това е финансов план със срок от няколко месеца - на практика той се изпълнява от началото на годината, сега само се формализира приемането му.

Именно защото общината придвижваше с малки стъпки споменатите проекти от началото на мандата, сега те са към финал и кметът се ангажира дори със срокове - да са готови през есента, т.е. преди изборите. Единственото "ново" са обещанията за два парка - в "Красно село" и в "Младост" по програма "София избира", както и споменавания за поредна година "Въртопо" (пак до "Младост"). За пръв път Фандъкова не спомена за т.нар. Зелен ринг до гара Пионер, като се оказа, че проектът за размяна на имотите с НКЖИ (обещано през 2019 г.) е чакал подпис от областната управа вече близо година. Друг "обект", който не беше споменат, за разлика от минали години, е изграждането на Източната тангента. Проучване на "Капитал" показа, че договор е сключен отдавна, но строителството така и не е започнато заради чакане на проекти и разрешение.

Спорно е обаче доколко София ще види подобрения в средата и качеството на живот, предвид пословичната практика "ремонт на ремонта" (видима и сега на жълтите павета), буксуващите от години проекти за модерни булеварди и бързи връзки, изкарващи трафика от центъра на града.

Фокус върху пътищата

Фандъкова заяви, че това е последният бюджет, който представя, като оставя следващия кмет със "значителен ресурс и финансово спокойствие". Капиталовата програма (или средствата, предвидени за инвестиции) е в размер на 670 млн. лв. От тях 323 млн. лв., или 48%, са собствени приходи на общината, други 295 млн. лв. са европари, а останалите - от държавата.

Фандъкова обясни повечето приходи с по-добрата събираемост на данъците и отбеляза, че основните не са увеличавани. Средствата се предвижда да отидат за следното:

  • Изграждане на третия градски ринг (булевардите "Филип Кутев" и "Тодор Каблешков"). Работата по тях започна тази година, като областният управител на София Вяра Тодева обясни за "Капитал", че е заварила отлежаващ проекта за южното платно на "Кутев" и сега предстои да го подпише. Това значи, че работата и там ще започне скоро.
  • Връзката бул. "България" - "Симеоновско шосе"
  • Ремонтът на "Ломско шосе" и по-точно връзката с околовръстния път и Северната скоростна тангента.
  • Изграждане на бул. "Рожен". Все още обаче се чака разрешение за строеж.
  • Изграждане и ремонт на тротоари за 200 млн. лв. във всички квартали. В годината на местни избори ГЕРБ си поставиха за приоритет да оправят настилките и обещаха 700 хил. кв.м нови тротоари. Съответно беше обявен търг - най-големият от години насам, за 200 млн. лв., като вече има и класиране на финалистите. Прави впечатление, че спечелилите фирми са познати пътни строители, както и такива с опит с други столични ремонти.
  • Ремонт на улици в "Овча купел", "Слатина"
  • Трамвайното трасе на 5-ицата до "Княжево"
  • 100 километра канализация
  • Трите станции на метрото между "Хаджи Димитър" и "Левски-Г", които се строят вече втора година. През 2023 г. отделените от бюджета средства са близо 80 млн. лв., като кметът обясни, че изпълнителите чакат индексация на цените съобразно инфлацията. Срокът за завършване на участъка е 2025 г.
  • 5 млн. лв. за 150 детски площадки, които да зависят от районните кметове
  • 2.6 млн. лв. за спортни обекти
  • 5 млн. лв. за сигурност, пътна безопасност, светофари
  • 30 млн. лв. за култура - ремонт на театър "София", който започна миналата година, реконструкция на минералната баня в "Овча купел", културен институт "Средец"
  • Ремонт на общински болници срещу 8 млн. лв.

Фандъкова направи и ретроспекция за финансовата стабилност на София, откакто тя е поела управлението на града през 2010 г., като коментира, че собствените средства за инвестиции са се увеличи двойно.

"Първият бюджет, който подготвих като кмет през 2010 г., беше за 1.2 млрд. лева. Сега оставям бюджет, който е два пъти по-голям. На първо място това се дължи на увеличените собствени приходи на общината и по-голямата събираемост, без увеличение на основни данъци и такси"

Йорданка Фандъкова

кмет на Столична община

По думите на Фандъкова от 2010 г. досега столицата е получила и 4 милиарда лева от Европейския съюз. Голяма част от тях отидоха за изграждането на метрото.

От държавата: за образование и градски транспорт

В бюджет 2023 г. средства има и за решението на друг наболял проблем - детските градини. Подобно на ситуацията с пътищата, чието изграждане се обещава с всеки бюджет през последните години, и при детските градини и училищата има забавяне и реално средствата за инвестиции не се "усещат". Сега заложения бюджет е 64 млн. лв. за чисто нови детски градини, училища и реконструкции. Част от тях идват и от държавата, която отпусна допълнителни средства на София през 2020 г. Проблемът е, че столицата трябва да отчуждава и вече изкупува терените за тях, а това са процедури, които често отнемат години. По някои поръчки пък се чака индексация.

Повече средства ще има и за градски транспорт, след като държавата подпомага със субсидии за преференциални карти и движението на превозните средства, стана ясно от думите на зам.-кмета по финанси, транспорт и здравеопазване Дончо Барбалов. Средствата от държавата за образование са със 100 млн. лв. повече в сравнение с 2022 г., но тук е калкулирано и увеличението на заплатите на учителите.

Предложеният вариант на бюджета не е окончателен - предстоят обществени обсъждания с граждани, неправителствени организации, синдикати. После общинските съветници ще разглеждат предложението в комисии и могат да предлагат редакции. На финала той ще трябва да получи мнозинство в Столичния общински съвет, вероятно в началото на есента. Малко след това ще започне работата по следващия бюджет - за 2024 г. Но това ще е в ръцете на следващия кмет.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • - 2
    • + 4

    Не е проблемът в бюджета.
    Видяхме в НС как без дебати се гласува "напрегнатия" републикански на Асен В. Така ще се случи и в Столичния ОбС, където ДБ+Б.Бонев ще подкрепят Герб (въпреки иронията горе в текста), защото си точат зъбите да го управляват - с всичките "придобивки"стан от управлението му.
    Действителните демократи ще се обърнат в гроба, ако под етикета на нови демократи във властта се намъкнат синовете и внуците на комунистическите бонзи.
    И ако стане така, защо изобщо трябваше да бъде свален Тодор Живков?!
    За генералите от ДС (и внуците им) винаги щеше да има бел хлеб...
    И тогава, и сега!

    Нередност?
Нов коментар