Новото пловдивско транспортно дружество "Екобус" се спъна в Общинския съвет

Съветниците не успяха да съберат необходимото мнозинство за учредяване на дружеството. Причината - апорт на общински терен от 18 дка

Пловдив е един от малкото градове, в които градският транспорт е изцяло поверен на частни фирми, a oбщинското дружество среща трудности още от самото начало
Пловдив е един от малкото градове, в които градският транспорт е изцяло поверен на частни фирми, a oбщинското дружество среща трудности още от самото начало
Пловдив е един от малкото градове, в които градският транспорт е изцяло поверен на частни фирми, a oбщинското дружество среща трудности още от самото начало    ©  Надежда Чипева
Пловдив е един от малкото градове, в които градският транспорт е изцяло поверен на частни фирми, a oбщинското дружество среща трудности още от самото начало    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Въпреки че има избран управител, учредяването на "Екобус Пловдив" не се състоя.
  • Съветниците видяха заплаха в желанието на общината да апортира общински имот.
  • Предложението в същия му вид ще бъде отново внесено на следващата сесия на общински съвет.

Благодарение на сформиралото се мнозинство в общинския съвет (ОбС) в своя мандат кметът на Пловдив Здравко Димитров действа на сигурно. Толкова сигурно, че даже не присъства лично на сесиите, за да мотивира предложенията си.

Миналата седмица обаче тази сигурност му изигра лоша шега. Един от най-важните проекти за града, а именно учредяването на общинско транспортно дружество "Екобус Пловдив", управляващо електрическия транспорт, който Пловдив иска да развие, бе отложено във времето, след като не събра необходимите гласове на съветниците.

Вече бе взето решение за избор на управител на дружеството в лицето на Илко Търпов. Като естествено продължение на афишираното от общината желание да притежава собствен градски транспорт бе внесено предложение за неговото учредяване от кмета Димитров.

Изненадващо обаче това не се увенча с успех. Причината е, че не беше достигнато необходимото квалифицирано мнозинство (34 от общо 51 съветника), което е изискуемо, когато има апортна вноска. А апорт трябваше да има, защото според общината трябва да се осигури терен за база на дружеството. Отсъствието на голям брой съветници (освен самия кмет) позволи на опозицията в лицето на "Демократична България" и БСП да съумеят да забавят решението в този му вид. Така в гласуването на предложението участваха само 37 присъстващи съветници.

Още по-изненадващо беше, че разисквания по темата нямаше. Това предизвика острата реакция на съветничката от опозицията от ДБ Веселина Александрова, която нарече съвета "фарс и печат на администрацията".

От общината потвърдиха за "Капитал", че на следващата редовна сесия (26.05) предложението ще бъде внесено отново за разглеждане, без да се изменя.

Горчивият опит с апортите

Имотът за "Екобус" е 18 дка и се намира в непосредствена близост до гара Тракия, където все повече се търсят терени за застрояване поради наличието на голяма свободна площ. Според проекторешението, внесено в ОбС, пазарната му оценка е 2.7 млн. лв. Имотът е със статут за транспортни дейности и промени няма да се налагат.

"Смятаме, че избраният имот е най-подходящ от всички обследвани общински терени, тъй като се намира в непосредствена близост до жп гарата на район "Тракия" и е достатъчно голям, за да се развие в зарядна инфраструктура за електрически автобуси", коментираха от общинската администрация пред "Капитал".

Община Пловдив има доста трагична история с такива апорти. Именно този горчив опит беше отбелязан от Александрова. "Доказателство за това е предходната точка, която гласувахме", коментира тя на сесията, визирайки терен от 50 дка в парк "Отдих и култура", за връщането на който общината изгуби други 7 общински имота.

Друго доказателство е фалиралото дружество "Градски транспорт Пловдив", приватизирано преди време, чиито имоти се разпродават на ниски цени през последните месеци и предизвикаха интереса на Георги Самуилов и други местни бизнесмени.

Избраният за управител Търпов отказа да коментира пред "Капитал" решението на ОбС с обяснението, че все още не е назначен на съответната позиция и не представлява дружеството.

Втори опит с общински автобуси

"Екобус Пловдив" е дългогодишният блян на общината да си върне поне отчасти контрола върху градския транспорт, след споменатата по-горе приватизация. Общината е единствената голяма в България, в която целият градски транспорт е частен. В момента той не само че не отговаря на потребностите на гражданите и на растящ град като Пловдив, но и струва прескъпо на общинския бюджет.

По думите на общинската администрация, създавайки общинско дружество, се търси именно промяна на статуквото, съществуващо повече от 10 години. Едновременно с това дружеството си поставя за цел решаването на още два проблема - мръсния въздух и градските задръствания.

Това обаче е само на хартия, тъй като дори и в по-дълъг срок, какъвто е планът за развитие на Пловдив, се предвижда оперирането само по 2 линии, и то не по някои от вече съществуващите, а изграждане на нови такива, които ще обслужват предимно училищата и университетите в града.

20 е-буса, които ще оперират наред с всички останали превозни средства, надали ще са особена промяна в атмосферата на Пловдив, но са някакво начало.

Идеята, лансирана от общината, е изцяло за европейско финансиране за закупуване на електробусите, като от общината нямат конкретна идея какви програми ще бъдат предложени в новия програмен период и по кои от тях ще могат те да кандидатстват.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал