Въздухът в Пловдив: климатици, дизелови джипове и спрени поръчки

Общината има проблеми с голямата поръчка за чистотата на въздуха за 13 млн. лева

С мръсния въздух се борим с дизелови автомобили - това показва обществените поръчки на община Пловдив
С мръсния въздух се борим с дизелови автомобили - това показва обществените поръчки на община Пловдив
С мръсния въздух се борим с дизелови автомобили - това показва обществените поръчки на община Пловдив    ©  Георги Кожухаров
С мръсния въздух се борим с дизелови автомобили - това показва обществените поръчки на община Пловдив    ©  Георги Кожухаров
Темата накратко
  • Община Пловдив изпитва трудности по своя проект за "Чист въздух за Пловдив".
  • Поръчката за климатици е обжалвана от двама от участниците към КЗК и ВАС.
  • Общината ще закупи дизелови автомобили, а не електрически или апаратура за работниците на общинските предприятия "Градини и Паркове" и "Чистота".

След като миналия юли беше осъдена да реши проблема с мръсния си въздух в рамките на 12 месеца, община Пловдив не е особено напреднала. В началото на 2022 г., месеци след съдебното решение, общината все пак състави план, който започва с програма за смяна на битовото отопление в града. Според официалните данни за последните 10 години най-голям замърсител се явява именно отоплението - произвеждащо цели 60% от фините прахови частици (ФПЧ) във въздуха.

Тази програма бе и пламенно защитена от зам.-кмета по екологията Анести Тимчев на среща на общинския съвет на 24 февруари, като "единственият начин да се разреши проблемът с чистия въздух."

Пет месеца по-късно, изпълнението на този план не само не е напреднало особено, но и е затънало в нови въпроси и съмнения.

Обявена е обща поръчка на стойност от 13 млн. лв. с пет отделни компонента към нея - за отделните видове уреди и услуги. По две от точките няма никакво развитие, а самите процедури са прекратени. Други две са изпълнени по любимия начин на управляващите - само с по един кандидат, който е спечелил съответните процедури. А към най-голямата част от поръчката (50%) - тази за климатиците, е била регистрирана жалба към Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която в момента е в процес на обжалване във Върховния административен съд (ВАС).

Докато прави поръчки, за да чисти въздуха, община Пловдив прави други, с които върши точно обратното. Тази година градът взе и 40 млн. лв. заем, който бе осигурен по Фонда за устойчиво развитие на градовете и ОП "Регионално развитие" 2014- 2020. От него 10 млн. лв бяха целево заделени за предприятията ОП "Градини и паркове" и ОП"Чистота", като те трябваше да бъдат използвани за модернизация на техниката и за "цялостна политика за еко развитие". Част от парите по този заем ще бъдат използвани, оказва се за закупуването на дизелови джипове.

Стари печки и бойлери - купуваме климатици и котли

Самият проект "Чист въздух за Пловдив" не започна по възможно най -добрия начин. В края на информационната фаза, която трябваше да осведоми гражданите че има такива възможности за смяна на отоплението, общината обяви на официалния си сайт за проекта, че са били записани около 2096 одобрени кандидата. Сега са 1650, а човек трудно може да попадне на информация за самата програма, като изключим основния сайт на общината. Този меко казано неуспех струваше на пловдивската община 650 хил. лв.

Беше пусната обществена поръчка за закупуване на 6098 уреда. Все още не е ясно на каква база е била заложена тази бройка и видовете апаратура в нея. От община Пловдив отговориха, че климатиците са най-предпочитаният артикул според анкетираните заинтересовани лица, след което най-популярни са пелетите. Точни числа по отношение на заинтересованите не бяха предоставени от общината.

До този момент две от обособените позиции по поръчката са прекратени - една поради липса на какъвто и да е интерес от страна на бизнеса да вземе участие, а другата понеже трите кандидатствали компании не са задоволили минималните изискванията на общината. Това са и уредите, които биха използвали природен газ като главен източник на енергия.

Втората по големина част от поръчката на стойност от 4.2 млн. лв. - за използване на уреди за пелети, е спечелена от "Инженерингови системи-България 2021" ДЗЗД. Другият участник в тази поръчка е бил отстранен поради липса на пълна концепция и недостатъчна информация по техническата спецификация на предложените от нея артикули. Не е известно до този момент да е подадена жалба или иск от тази компания за преразглеждане на оценката.

Последната точка по проекта, както и най-голямата хапка от целия пай, е именно поръчката за климатици, която е на обща стойност от 7 млн. лв. По самата поръчка са кандидатствали четири отделни кандидата, като удобно трима от тях са отстранени, за да остане само един, който е избран за изпълнител - ДЗЗД "Чист въздух - Пловдив", в което основен участник е "Магнум-Д", вносител и търговец на климатици, бяла и черна техника. Двама от другите кандидати - "Темпекс" ЕООД и "Аеро концепт инженеринг" твърдят, че са били отстранени незаконосъобразно, както и че самата оферта е била обявена с различни крайни срокове за подаване на документи в общинската система и Агенцията за обществени поръчки. В първото е посочен 4.01, а във второто - 5.01.

Според обжалващите, това несъответствие на информацията само по себе си е достатъчно основание за нова поръчка. Обжалващите също така твърдят, че по критериите посочени от самата община за причина за отхвърлянето им би следвало и накрая избраните изпълнители също да бъдат отхвърлени. От "Темпекс" посочват в своята жалба няколко отделни казуса в кандидатурата на спечелилия консорциум, като грешно попълване на формуляр и непредставени технически спецификации. Компанията отказа пред "Капитал" да коментира, защото чака окончателното решение.

Решението на КЗК по този казус е в полза на общината, а сега жалбата е в стадий на обжалване към ВАС.

И малко дизелови джипове

На този фон, другата поръчка може да изглежда безобидна, но не е. Част от парите за ОП "Градини и паркове" и ОП "Чистота" са за 16 автомобила. 14 от тях са за извършване на дейности по събиране на отпадъци и чистене на улиците - самосвали, контейнеровози, сметосъбиращи. Но два от тях са високопроходими превозни автомобили с дизелови двигатели. Това е типичен похват - купуването на джипове през обществени поръчки е любим модел за сдобиване с луксозни коли. В случая е още по-странно, предвид че по думите на самия зам-кмет Анести Тимчев, "служителите там скоро ще започнат да метат със зъби", заради недостиг на материали.

"На самото заседание, когато беше приет самият заем, бяха мотивирани 10-те млн. лв. за ОП "Градини и Паркове" и ОП "Чистота" с това, че новата техника, която ще бъде закупена ще бъде екологична и електрическа", коментира за "Капитал" независимият общински съветник Слави Георгиев.

На този фон, не е ясно защо има нужда от дизелови джипове. Още повече, че поръчката на общината е написана така, че изглежда като преписана рекламна брошура: присъстват изисквания като минимална ширина без огледала (2050 мм), фабричен Bluetooth hands free или еквивалент, обем на резервоара от минимум 50 л. и 1300 см3 и най-вече: комплект текстилни стелки.

Това, естествено, е нередно: има устойчива практика на европейско ниво, която посочва, че такива критерии в подобна поръчка са недопустими, защото насочват към определен модел. Това не пречи на българските възложители също така устойчиво да го практикуват, както например софийската общинска компания Център за градска мобилност (ЦГМ), която искаше да купи на лизинг 60 нови автомобила през 2017 г. и беше написала поръчката като за "Дачия".

Общата сума, която община Пловдив ще заплати за тези 16 автомобила с поръчката е 3.3 млн. лв., като за двата автомобила 4х4 е предвидено да са до 144 хил. лв. общо.

А защо не електрически?

Съществуват алтернативни методи за субсидиране на нови автомобили, които не са вредни за околната среда. Един такъв пример е Националният доверителен еко фонд, който провежда процедури два пъти през годината и спомага за обновяване на автомобилните ресурси на общините с екоалтернативи.

В поръчката на община Пловдив става ясно, че предпочитаните от нея автомобили за ползване на територията на града са на бензинова или дизелова основа. Това е странно и поради факта, че в близост до град Пловдив има поне една компания, която се занимава с производството на електрически автомобили за общински дейности - "Милара Интернешънъл". Вече 30 общини в страната са клиенти на фирмата, базирана в Пловдив.

Емил Янков - управителят на "Севик", която изгражда и разпространява камиончетата сподели, че е имало заявен интерес от община Пловдив за две такива през месец март, преди приемането на бюджета. Оттогава насам обаче, техният интерес не е бил потвърден.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dnanev avatar :-|
    Димитър Нанев

    Не знам за какво са отстранили ТЕМПЕКС, но това е най-скапаната и скандално некоректна фирма на пазара!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал