Автобусните превозвачи в Пловдив: объркани искания и полупротест

Основното искане на частните фирми, които возят в града и областта, беше държавата да им покрие разходите

Несъстоялият се, но обявен протест на пловдивските превозвачи, обърка хората по спирките и за пореден път ги накара да търсят друга алтернатива за придвижване
Несъстоялият се, но обявен протест на пловдивските превозвачи, обърка хората по спирките и за пореден път ги накара да търсят друга алтернатива за придвижване
Несъстоялият се, но обявен протест на пловдивските превозвачи, обърка хората по спирките и за пореден път ги накара да търсят друга алтернатива за придвижване    ©  Цветелина Белутова
Несъстоялият се, но обявен протест на пловдивските превозвачи, обърка хората по спирките и за пореден път ги накара да търсят друга алтернатива за придвижване    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Парите за автобусните превози в общината вече са вдигнати с между 25-50% за тази година
  • Въпреки това и въпреки намаленото разписание, фирмите искат още помощи
  • Управителят на "Хеброс бус" вижда проблем с услугата, но не смята, че може да се оправи "с тези средства"

Пловдивските автобусни превозвачи не можаха да се разберат какво и как да се случи с протестите. В единственият град с изцяло частен градски транспорт, първо трябваше да има протест, после той се отмени. "Ние следим какво се случва в София", каза пред "Капитал" във вторник вечерта Веселин Дошков, управител на "Хеброс бус". По думите му областта и градът трябваше да бъдат блокирани днес, като нито един градски или междуградски автобус нямаше да работи между 9 и 17 ч., а операторите в града са предварително съгласувани и не се очаква никой от тях да промени мнението си.

В сряда стана ясно, че градският транспорт ще работи, а междуградският ще протестира между 9 и 12. Не стана ясно какви са причините за промяната.

На въпроса за какво ще настояват, Дошков обясни, че се присъединяват към вече представените от превозвачите на предходните им протести искания, които "Капитал" неколкократно описа.

"Цените на горивата се увеличават. Цените на тол системата се увеличават. Цените на резервните части се увеличават. Всичко това ще увеличи разходите", коментира пред "Капитал" управителят на "Хеброс". "Какъв би бил проблемът да падне биокомпонентът? Цените ще паднат веднага."

На практика, от думите на Дошков, който е водещ в сектора в Пловдив, излезе че компаниите, които от години предоставят все по-некачествена услуга, искат от държавата да им покрие разходите.

Парите, които все не стигат

По думите на Дошков, парите "до никъде не стигат". Това е интересно твърдение, предвид следните факти.

През 2021 г. превозвачите в Пловдив вече получиха 1 млн. лв. допълнително от общинския бюджет, към вече дадените 7, под заплаха, че ще спрат работата си. Тази година са предвидени 10 млн. лв. или с 25% повече спрямо миналата година. Това, от своя страна, е и с 10% повече от отчетената за месец април инфлация от 14.4%.

В същото време за пловдивските превозвачи са предвидени и 11 млн. лв. държавна субсидия и компенсации за 2022 г.. За сравнение предвидените в миналогодишния бюджет са 7.7 млн. лв., които обаче до края на годината и след актуализация скочиха до над 10 млн. лв., която вероятно ще се случи и през тази година. Увеличението тук е дори по-голямо от това при общинските пари.

Към това се наслагва фактът, че градските и междуградските автобуси все още не са се върнали напълно към разписанията, по които са се движили преди пандемията, както потвърди и самият Дошков. "С около 10% са намалени спрямо целия автобусен парк, който е необходим в града за изпълнение на нормално разписание. Някои от междуградските линии са възстановени - примерно върнали сме две линии за София. Възстановяваме там, където се наблюдава пътникопоток", обясни той. Увеличение на автобусните линии не се планира, тъй като това щяло да вдигне разходите. "Пълните автобуси са 5-10 в целия град сутрин в пиковите часове - нали пътувам и ги виждам", добави бизнесменът.

Хем евтино, хем празно

Тезите на Дошков бяха пълни с противоречия. Превозвачите в Пловдив не протестират срещу местната власт, която регулира тяхната дейност и парите им, а срещу правителството. През последните няколко години към Общината редовно валяха заплахи от страна на превозвачите, че ще спрат, ако не получат каквото искат - най-често още пари и в повечето случаи успяваха.

От една страна, Дошков одобрява факта, че билетът не е вдиган от 12 години, а картите от 7-8, защото така кметът карал гражданите да ползват градски транспорт. От друга, "много хора предприеха стъпки за придвижване с лек автомобил и вече не може да ги върнем в градския транспорт".

Причината хората да избират много по-скъпата алтернатива превозвачът не вижда в себе си и нивото на услугата, която предлага - честотата на автобусите, условията в тях и отношението на персонала. "Сигурно ги има тези проблеми, но с тези средства, с които разполагаме, няма как да привлечем качествен персонал. Ние работим, за да реализираме загуба", казва превозвачът който от повече от 10 години не е спирал да упражнява тази според него неизгодна дейност, подписвайки непрестанно нови договори с общината.

Твърдените от тях загуби попаднаха в полезрението на окръжната прокуратура и срещу две от фирмите ("Хеброс бус" и "Автотранс 2000") и срещу трима общински служителя тече разследване. Дошков коментира пред "Капитал", че не се притеснява от резултатите и че появилите се в медиите отчети, демонстриращи свръхзагуби, са "тенденциозни поръчкови писания".

На въпроса дали самият той е индексирал заплатите на своя персонал, взимайки предвид инфлацията, собственикът на "Хеброс бус" отново поиска от държавата: "Не. Ние именно за това се борим - чрез намаляване цените на горивата да бъде свита инфлацията и ние да имаме възможност да компенсираме заплатите на работниците."

Бъдещето според превозвачите

В същото време, превозвачът очевидно не намира за особено важен стремежът към изчистване на въздуха в общината. "Пловдив направи една свещена глупост, залагайки обслужването на линиите с евро 6 двигателя - най-несъвършеният двигател, с изключително високи разходи за гориво, поддръжка и ремонт", коментира Дошков.

Човекът, чиито автобуси преминаха към евро 6 с много натиск от страна на местната власт, беше категоричен, че електрическите автобуси "не са превозното средство на бъдещото" и тепърва ще започнат проблеми със системите им и стъпки за закупуване на такива едва ли ще се предприемат.

Има ли двигател, който Дошков харесва? "За мен бъдещето е водородният двигател", казва той.

А докато той влезе, Пловдив ще се движи по строшените, замърсяващи и редки автобуси на настоящето.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    По повод превозвачите в Пловдив, да припомним следното:
    https://dnes.dir.bg/krimi/razkriha-podrobnosti-okolo-transportnata-afera-v-plovdiv-za-30-miliona

    Нередност?
  • 2
    scuby avatar :-(
    scuby
    • - 3

    Фирмите, които държат градския транспорт в Пловдив са прецакани от години. Билетът не знам вече от колко време се държи на 1 лев още когато дизела беше 2.20 лева. Сега е 3.30 лева и билетът си е още левче. Интересно е медийни олигарси, които получават стотици милиони дотации за ВЕИ-тата си, държат значително политическо представителство в НС, където задържат всяка промяна в дотациите на ВЕИ-тата, как нападат бранш, който изкарва жълти стотинки и то с много нерви и труд само защото се е осмелил да протестира срещу "Промяната" ви!

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал