"ВиК - Пловдив" се дави в проблемни обществени поръчки

Глоби, жалби и недоволство не плашат управата на дружеството, което продължава смело напред към нови поръчки с пряко договаряне

Временно назначение управител на пловдивското водно дружество не съумя да избяга от полезрението на контролните органи в лицето на МРРБ
Временно назначение управител на пловдивското водно дружество не съумя да избяга от полезрението на контролните органи в лицето на МРРБ
Временно назначение управител на пловдивското водно дружество не съумя да избяга от полезрението на контролните органи в лицето на МРРБ    ©  Надежда Чипева
Временно назначение управител на пловдивското водно дружество не съумя да избяга от полезрението на контролните органи в лицето на МРРБ    ©  Надежда Чипева
Темата накратко
  • Дружеството се проверява от МРРБ за покупка на руски УАЗ-ки
  • Има съмнителните търгове на пряко договаряне с избрана фирми
  • Наложена е и финансова корекция от 4 млн. лв. за големия воден проект по ОПОС

Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) проверява държавното дружество "ВиК - Пловдив". Причината е обществена поръчка за закупуване на високопроходими автомобили за над 500 хил. лв. и избирането на изпълнител, който да достави такива с марка "УАЗ".

Това стана ясно още при посещението на вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов в Пловдив на 10 май. На проведената среща, която беше по повод протестите на строителите в града, присъстваше и депутатът от ИТН Тошко Йорданов, който се изказа остро по адрес на управителя на ВиК - Пловдив - инж. Огнян Кулишев: "Този човек (бел. авт. - директора на ВиК) не е за поста, на който се намира."

Оказва се обаче, че тази поръчка е само върхът на айсберг с неясни размери, който често се сблъсква с КЗК и ВАС заради начина на прилагане на Закона за обществените поръчки (ЗОП). Няколко дни след като стана ясно, че министерството ще инспектира работата на водния оператор в Пловдив, дружеството претърпя още един удар - Административен съд - Пловдив, потвърди наложената финансова корекция от Управителния орган по оперативна програма "Околна среда" (ОПОС) в размер на малко над 4 млн. лв.

Отделно редица други търгове се възлагат след пряко договаряне с избрани кандидати, като така се заобикаля конкуренцията.

Внос на руски автомобили

Въпросната поръчка, станала повод за проверка от МРРБ, e за доставка на нови високопроходими автомобили тип "фургон" за нуждите на водното дружество и е публикувана на 3 февруари е поръчка на сайта на Агенцията за обществени поръчки (АОП). Стойността ѝ с ДДС е над половин милион лева.

Защо точно сега се поръчват автомобили от Русия е добър въпрос, който няма категоричен отговор. Предстои да се провери дали и как режимът на санкции ще попречи на изпълнението на договора, ако такъв бъде подписан с изпълнителя и под риск ли са 500-те хил. лв.

Пред "Капитал" от МРРБ коментираха, че проверката е започнала на база медийни публикации от началото на месец май 2022 г. и към момента не е приключила, като тепърва предстои докладите да се предоставят и да се установи дали има или не констатирани нарушения.

Коментар по темата за "Капитал" не даде спечелилият поръчката изпълнител "ЕТ Карбон - Александър Атанасов", който е и единственият участвал кандидат. Търговецът и вносител на руски автомобили, регистриран в Плевен, има редица други договори с различни ВиК дружества и други държавни предприятия за доставка на автомобили марка УАЗ или за резервни части за тях.

Поръчка след поръчка - все същото

Относно обхвата на проверката от регионалното министерство обясниха за "Капитал", че със заповед на изпълнителния директор на "ВиК холдинг" се извършва проверка на цялостното финансово управление на водното дружество в Пловдив, както и на проведените процедури по реда на ЗОП.

За по-малко от година на поста управителят на ВиК - Пловдив, е натрупал солидна практика по ЗОП, използвайки всички възможни методи да се изключи конкурентният принцип или поне той да бъде сведен до минимум, като прилага предимно възможността за пряко договаряне с избрани от него участници.

Процедурата е предвидена в изчерпателно изброени случаи, като повечето са свързани с форсмажорни обстоятелства, неуспешно приключване на публичното състезание поради липса на (подходящи) оферти и др.

Именно неуспешни публични състезания използва настоящия директор като мотив, за да премине към пряко договаряне, без да нарушава закона. Обикновено провеждането на поръчка при публично състезание се прекратява с мотив, че документите на участниците не са изрядни или не отговарят на изисквания. Месец по-късно един от тях става изпълнител чрез пряко договаряне без съществена смяна в условията на договора.

Ето и конкретен пример: На 16 февруари е обявена обществена поръчка - за доставка на автокран за 100 хил. лв. (без ДДС). Тя е прекратена поради отстраняване на единствения участник за несъответствие в документацията - ЕТ "Красимир Колев". След това обаче същото дружество е избрано на принципа на прякото договаряне. То е единственият поканен участник от водния оператор.

Сходна процедура бе проведена и за нова специализирана техника при условията на финансов лизинг на стойност 950 хил. лева без ДДС, за изпълнението на която при втората поръчка с пряко договаряне е изпран "ОТП Лизинг".

В същото време има поръчки, които директно се обявяват при условията на пряко договаряне, без това да е мотивирано. Така бе избрана фирмата изпълнител по поръчка на стойност 1 млн. лв. (без ДДС) за охрана на обектите на "ВиК" Пловдив - "Брадърс секюрити груп".

Финансова корекция

С встъпването му в длъжност Огнян Кулишев имаше една основна задача - да подсигури осъществяването на мегапроекта по ОПОС на стойност малко над 130 млн. лв., който е разделен на няколко части. Южният обходен колектор е най-големият за изпълнение компонент, като стойността му надхвърля 80 млн. лв. Изпълнител по него е консорциумът "Еко проект - Пловдив", в който главни действащи лица са "Интерхолд", "Тес кънстръкшън груп" и "ВиК Инфраструктурно проектиране".

Изглежда обаче, че проблемите по тази част от проекта се коренят още в начина, по който е проведена обществената поръчка за изпълнител. Това се потвърди от наложената в края на февруари финансова корекция от Управляващия орган на програма "Околна среда". Решението гласи, че заради начина, по който е заложено оценяването на офертите на участниците "на практика се стига до неограничена свобода на избор и липса на гаранция за реална конкуренция".

Наложената финансова корекция от в размер на 5% от цялата сума на проекта (т.е. 80 млн. лв.) или малко над 4 млн. лв. Санкцията е потвърдена от Административен съд - Пловдив, но дружеството има възможност да обжалва и пред ВАС. В противен случай ВиК - Пловдив, ще трябва да върне част от парите, които е получило като безвъзмездна финансова помощ.

Водното дружество в Пловдив беше потърсено за коментар, но до редакционното приключване на текста не получихме отговор.

Това не е първата финансова корекция за проекта, по който 95 млн. лв. от бюджета са безвъзмездно европейско финансиране. По изпълнението му наложените финансови корекции възлизат на над 1.2 млн. лв. (без тази от 11.05), като при всички основанието е нарушение в документацията за обществени поръчки.

Кой стои начело на "ВиК" Пловдив

Управител на дружеството в момента е инж. Огнян Кулишев. Той бе назначен от служебното правителство на Стефан Янев през август 2021 г., след като договорът на предходният такъв - Спартак Николов (бивш общински съветник от ГЕРБ) беше изтекъл година по рано през 2020 г.

Преди Николов, до 2013 г., постът се е заемал от друго политическо назначение - Манол Генов, който оттогава до днес е депутат в няколко НС от БСП. Настоящият управител Кулишев също изглежда, че е в по-тесни отношения с БСП, като справка показва, че е бил председател на секционна избирателна комисия от квотата на партията.

По закон директорският пост се заема след провеждането на конкурс, като преди изтичането на мандата на Николов конкурс е обявен в страницата на МРРБ, за да бъде сменен той, но по-късно е прекратен. Втори - не се провежда. Така се стига до назначаването на Кулишев, който би трябвало да заема поста докато се обяви конкурс, какъвто към момента няма.

От МРРБ коментираха за "Капитал", че предстои да се обявят конкурси за управители на ВиК дружествата от структурата на водния холдинг, които са били назначени временно.

По всичко личи, че рокадите във ВиК холдинга не са достатъчни, така че отделните дружества във водния сектор да проработят, както трябва.
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал