"Като Пекин и Ню Йорк": стълпотворение от ремонти и проекти ще затворят Пловдив до 2023 г.

След години забавяне редица важни проекти ще съвпаднат по време тази година и ще блокират движението в града

Трафикът в града е ад в момента, но тепърва пловдивчани ще се сблъскат с далеч по-тежки задръствания и по-трудно придвижване
Трафикът в града е ад в момента, но тепърва пловдивчани ще се сблъскат с далеч по-тежки задръствания и по-трудно придвижване
Трафикът в града е ад в момента, но тепърва пловдивчани ще се сблъскат с далеч по-тежки задръствания и по-трудно придвижване    ©  Цветелина Белутова
Трафикът в града е ад в момента, но тепърва пловдивчани ще се сблъскат с далеч по-тежки задръствания и по-трудно придвижване    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Пробивът под Централна гара, под Водната палата и Южният воден колектор са три от големите проекти, които ще блокират движението.
  • Ремонтен хаос ще има както около града, така и в самия му център.
  • Към момента общината не е предприела по-сериозни стъпки за подобряване качеството на обществения транспорт, който е едно решение на ситуацията

“Ремонтите се случват сега, защото съм смел”

Здравко Димитров, кмет на Пловдив
Здравко Димитров, кмет на Пловдив

На фона на проведените от Слави Трифонов и Кирил Петков пресконференции вчера, тази на кмета на Пловдив Здравко Димитров бледнее. Той не предизвика политическа криза и посланието му се изгуби сред вълните от София, но и тук ставаше дума за ремонти, пари, договори и хора, които не са си свършили работата.

Да започнем с това, че на гражданите бе съобщено, че в следващите 12-18 месеца Пловдив много ще прилича на Пекин, Токио и Ню Йорк. Не защото градът изведнъж ще забогатее, а защото задръстванията ще станат също толкова гигантски.

Причината е проста - всички големи ремонти, които бяха дълго отлагани, ще се реализират именно сега, в рамките на една критична година. По думите на кмета Димитров най-натоварени ще са месеците от юли нататък, когато дублирането на ремонти вече ще е неизбежно, ако проектите трябва да бъдат приключени в предвидения срок.

Това, в интерес на истината, е ясно от доста време насам за всеки, който е преглеждал плана за новите строителни проекти в Пловдив. Тази среща обаче не даде отговор на двата наложителни въпроса - защо стана така, че проектите се сляха във времето, и ще може ли общината да поеме индексацията на всичките, която с бъдещите промени в закона ще достигне 15%.

На срещата не присъстваха изпълнителите по проектите, с изкл. на представители от "Европейски пътища", които се въздържаха от коментар по време на пресконференцията, въпреки ключовата си роля в тези проекти и качеството си на изпълнител на Околовръстното шосе.

Индексацията засега не се обсъжда

По всичко личи, че тази среща е била по-скоро "опознавателна". За актуализацията на цените по поръчките се потвърди само относно ремонта на Кукленско шосе, за което договорът е подписан в края на 2018 г. Изпълнител по него е консорциум от "Пътища Пловдив" и "Трансконсулт -22".

Възможно е обаче индексацията да бъде препъникамък за някой от проектите, по които общината е възложител. Ако например поръчката за пробива под Водната палата бъде индексирана с предвидения таван от 15%, то заложените 7.7 млн. лв., които общината разходва от взетия 30-милионен заем, сумата ще скочи с 1.2 млн. лв., които трябва да бъдат платени от местния бюджет.

Това обаче не е единственият проект, по който общината е възложител и по който в това ѝ качество ще се наложи да плати, в случай че промените в ЗОП бъдат приети. За други четири обекта (Рогошко шосе и улиците "Даме Груев", "Владая" и "Хаджи Димитър") също има подписани договори, чиято обща стойност надхвърля 16 млн. лв. Но след индексацията им, ако тя е в размер на 15% от стойността, те ще поскъпнат с общо близо 2.5 млн. лв.

В капана на съвпадащите ремонти

Ако доскоро си говорихме за трите големи проекта, които ще блокират града, то сега наред с тях ще се реализират и десетки други малки съпътстващи ремонтчета, които обаче неизменно ще се отразят на градската среда в летните месеци.

  • Двата големи пробива са основен проблем - този под Централна гара и този на Водната палата. За първия по думите на кмета Димитров предстои да се проведе нова среща с оглед предстоящото прекратяване на концесията на гарата. "Ще видим кой ще седне на масата на преговорите", каза Димитров. По всичко личи обаче, че изпълнителят в лицето на "Трейс груп холд" в консорциум с "Балкантел" в ДЗЗД "Проект Пловдив" надали ще завърши проекта в срок - до края на 2023 г.
  • Другият пробив - този под Водната палата, е лична кауза на кмета Здравко Димитров. След като преди години бившият кмет Иван Тотев реши да построи кръгово там, сега Димитров е решил, че също трябва да остави своя отпечатък на мястото. "Бях на международна транспортна конференция в София и там ни похвалиха, че в Пловдив най-после сме се сетили да правим кръстовища на две нива", гордо каза кметът. Въпреки бурните емоции и дискусии, които имаше около това колко точно нужен е този проект на града, стана ясно, че от 1 август строителството стартира. Крайният срок е декември 2023 г., а за това време едно от основните кръстовища и два булеварда ще бъдат затворени.
  • Добрата новина е, че ремонтът на Карловско шосе - от АМ "Тракия" до табелата на Пловдив, ще приключи в края на другата седмица. Само 10-ина дена след това обаче ще започне изпълнението на друг дълго чакан ремонт - този на Околовръстния път, който ще трае около 2 месеца, през които участъкът от отбивката за Коматево до Пещерско шосе, или близо 7 км, ще бъдат изцяло недостъпни за коли.
  • Другият голям проект, който ще разкопае половината град, е смяната на Южен обходен колектор (проект от периода 2014 - 2021 г.) Той трябваше да стартира през пролетта, новата начална дата е 15 юли. Тя обаче също не е сигурна, доколкото представител на "ВиК" обясни, че все още има 1-2 съгласувания, които следва да бъдат направени, преди да се стартира.
  • Продължават ремонтите по "Даме Груев" и по Водния проект в частта му на Брезовско шосе, където археологически разкопки и откриването на малка могила в района бяха причина за забавяне. "Ще има представители на Археологическия музей и ако евентуално нещо излезе, тогава ще вземат отношение те", обясни Димитров. "Даме Груев" следва да е готова до края на тази година, а срокът за изпълнението (декември 2023 г.) на Водния проект едва ли ще бъде спазен с оглед голямото забавяне по проекта.

Кой е виновен

"Околовръстното трябваше да е завършено миналия август, но благодарение на правителството не е", категоричен беше Димитров. Стар трик на местната власт е да хвърля вината върху националната, особено когато предстои подобна катастрофална за имиджа половин година.

Димитров има донякъде право, че неразбориите на национално ниво спънаха проектите на местно. Но вина за това имат повече от едно правителства: още по време на управлението на ГЕРБ беше забавено провеждането на поръчка и избирането на изпълнител. Местната власт пък е тази, която като цяло бави поръчки, прави ги некадърно или не следи за спазването на сроковете.

А що се отнася до пътните ремонти като цяло, раздаването на пари там е толкова мътно, че миналото правителство падна отчасти заради корупцията там, а настоящото е на път да падне заради невъзможността да излезе от този порочен кръг.

Лоша шега може да изиграе на Димитров и желанието да покаже колко бързо може да се свърши работа, независимо от забавянето. Например кметът обеща, че възлово кръстовище на Околовръстното (това на с. Златитрап и кв. "Прослав") ще бъде асфалтирано само за 1 вечер.

Призивът да се използва градският транспорт, който беше отправен на срещата, е чудесен, но е неясно как той ще бъде по-добра алтернатива в настоящото му състояние. Трябват или сериозни промени в графика му, или много добра организация, за да бъде той бърз и адекватен - нищо от това не изглежда да е станало засега.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал