Община Пловдив започна война с електромобилите

Местната власт иска да ограничи безплатното паркиране за е-колите, предимно заради SPARK, което може и да изгони компанията

Администрацията на кмета Здравко Димитров предлага да ограничи до три часа безплатното паркиране в "Синя зона" в града под тепетата
Администрацията на кмета Здравко Димитров предлага да ограничи до три часа безплатното паркиране в "Синя зона" в града под тепетата
Администрацията на кмета Здравко Димитров предлага да ограничи до три часа безплатното паркиране в "Синя зона" в града под тепетата    ©  Георги Куманов
Администрацията на кмета Здравко Димитров предлага да ограничи до три часа безплатното паркиране в "Синя зона" в града под тепетата    ©  Георги Куманов
Темата накратко
  • Администрацията на Здравко Димитров предлага да ограничи до три часа безплатното паркиране в "Синя зона".
  • След изтичането на това време, шофьорите на електромобилите ще трябва да заплащат стандартната цена от 2 лв. на час.
  • Атаката е конкретно срещу SPARK, която навлезе в Пловдив през май 2021 г.

Община Пловдив е напът да изгони влязлата преди малко повече от година на местния пазар компания за споделено пътуване SPARK, като ограничи един от малкото стимули за ползвателите на електромобили - безплатното паркиране в "Синя зона".


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Администрацията на Здравко Димитров предлага да ограничи до три часа безплатното паркиране в "Синя зона".
  • След изтичането на това време, шофьорите на електромобилите ще трябва да заплащат стандартната цена от 2 лв. на час.
  • Атаката е конкретно срещу SPARK, която навлезе в Пловдив през май 2021 г.

Община Пловдив е напът да изгони влязлата преди малко повече от година на местния пазар компания за споделено пътуване SPARK, като ограничи един от малкото стимули за ползвателите на електромобили - безплатното паркиране в "Синя зона".

Внесеното предложение е оповестено на сайта на общината и след 16 юли се очаква да бъде подложено на гласуване от местния парламент. Сред мотивите присъства "реализирането на печалба на гърба" на общината, което е странно, защото подобна практика съществува на много места в Европа и САЩ в момента и е част от общия стремеж на градовете да намалят вредните емисии.

Намерението на администрацията на кмета Димитров изглежда още по-нелогично предвид факта, че от поне десетилетие Пловдив е спряган за град с най-мръсния въздух в България, а общината дори беше осъдена през юли 2021 г. Отделно градът продължава да няма адекватен градски транспорт. Евентуално излизане на компанията от пазара би навредило единствено на местните потребители и не е ясно как ще допринесе за приходите на общината. По-големият проблем е, че ограничителният режим вероятно няма да допринесе за увеличаването на електромобилите в Пловдив, а и дава лош сигнал за пътя на развитие на втория град.

Предложението

На 16 юни Община Пловдив публикува на сайта си проект за изменение на наредбата си за паркиране в синята зона на града, в който престоят за всякакви електрически автомобили се намалява от неограничен до тричасов. В мотивите си местната власт посочва "навлизането на пазара на оператори, предлагащи наемането на електрически автомобили посредством мобилно приложение и използващи преференциалното безплатно паркиране на тези МПС им дава възможност да осъществяват търговската си дейност и да реализират печалба "на гърба" на община Пловдив. Същите престояват неограничено във времето на места, обозначени за платено паркиране и по този начин възпрепятстват ползването на местата в зоната, а същевременно съответния търговец кумулира печалба от използването им".

Предложението на местната администрация е престоят на електромобилите да бъде ограничен до три часа и засичан от служителите на ОП "Паркиране и репатриране", които ръчно ще отбелязват кога автомобилът е паркиран на съответното място.

Тъй като тези автомобили непрекъснато се движат по улиците, не става ясно как ще се следи дали един автомобил е пресрочил времето или не, не е посочено кой ще следи на улиците, на които няма служители, а само машини за заплащане на ползването на зоната. Още повече че тези машини се увеличават, а паралелно служителите намаляват.

"Капитал" изпрати на община Пловдив въпроси как ще се осъществява контролът, но не получи отговор.

Сагата с мръсния въздух на Пловдив

След като по данни на Евростат за 2007-2008 г. Пловдив се оказва с над 150 дни в годината с превишение на нормите за чистота на въздуха, през 2011 г. адвокатите Михаил Екимджиев, Емилия Недева и Катина Бончева, както и над 100 други граждани, завеждат срещу община Пловдив първия колективен иск в България. Ищците искат от местната власт да се погрижи за здравето на жителите на града, като подобри качеството на въздуха в града.

След като местните магистрати в града под тепетата си правят отвод, делото се гледа на първа инстанция в смолянския окръжен съд, а на втора - в Апелативен съд Велико Търново. И двете съдилища отсъждат, че общината няма вина и че въздухът в Пловдив е замърсен поради даденостите на региона. Това е странна констатация поради факта, че Пловдив е "град, който не е толкова мащабен и няма замърсяваща индустрия" както споделя през 2021 г. за "Капитал" адвокат Екимджиев.

Докато на двете инстанции се решава за вината на местната власт, Съдът на Европейския съюз (СЕС) признава България за виновна в това, че бездейства относно прилагането на европейското законодателство относно чистотата на атмосферния въздух.

Така се стига до обжалването пред Върховния касационен съд (ВКС), който през юли 2021 г. излиза с решение, в което осъжда община Пловдив да се погрижи за чистотата на въздуха в града и това да се случи в срок една година, или до 22 юли 2022 г.

Пропуснатите ползи за общината

Компанията SPARK (в която миноритарен дял притежава съиздателят на "Капитал" Иво Прокопиев - б.ред), както и всички останали ползватели на електромобили, наистина получават бонус от общината. Това обаче е част от практиката в световен мащаб, чиято цел е стимулирането на използване на електромобили независимо дали те са частни или на компании. Редица европейски градове прилагат тази практика, а там, където тя се ограничава, е заради наличието на твърде много електромобили. Това категорично не е случаят с Пловдив или България.

Според данни от май месец регистрираните електромобили в страната са едва 4083 от общо 2.83 млн., което прави 0.14 %. За сравнение - дизеловите са 1.36 млн., а бензиновите - 1.06 млн. автомобила. Ако продължим с числата, за периода януари - април 2022 г. в област Пловдив са регистрирани нови и употребявани автомобили общо 8072 автомобила. Ако приемем, че процента електромобили за страната е същият и за Пловдивска област, то за първите четири месеца на годината са регистрирани само 11 изцяло електрически автомобила.

Платформата SPARK има общо над 500 електромобила, от които около 100 са в Пловдив, а останалите - в София. Дори тези 100 автомобила да стоят по цял ден в "Синя зона", без да се движат - нищо от което не е вярно, евентуалната пропусната полза на общината би била 2000 лева.

Накъде иска да отиде Пловдив

Докато Община Пловдив открито обявява война на електромобилите, в страната се готви изграждането на цели 10 хиляди нови зарядни станции за електромобили, което трябва да се случи през следващите 5 години. Липсата на зарядна инфраструктура, както и високите цени са едни от основните причини, които отказват желаещите в България да закупят и използват електромобил. Причината е в малкия все още пробег на батериите им - недостатък, който може да бъде преодолян именно с повече и добре разпределени по пътната мрежа на страната зарядни станции. Към момента в България има между 600 и 700 станции.

В плана си за интегрирано развитие (ПИРО) община Пловдив е заложила да изхарчи 900 хил. лв. за изграждането на общо 120 зарядни станции за електромобили, което да бъде финансирано по програма "Околна среда" 2021 - 2027 г. След промени в Закона за атмосферния въздух от началото на тази година българските общини могат да въвеждат нискоемисионни зони (НЕЗ), с което да ограничават движението на по-старите и по-замърсяващите категории автомобили в определени зони от градовете си.

За целта е необходимо да се изготви наредба, а пловдивска община има избран изпълнител - "Соколовски'С енвиронмент", който да изготви методиката за действието на бъдещите НЕЗ в града под тепетата. Дори във вече споменатото ПИРО Община Пловдив предвижда да инвестира 4.5 млн. лв. за обособяване и реализиране на такива зони. Тук вече възниква въпросът как така гониш от центъра старите и замърсяващи автомобили, но паралелно с това гониш или "отнемаш" стимул на най-екологичните?

Иронично или не може да се види последователност в действията на администрацията да бяга от по-екологичните електромобили, след като през април общината публикува обществена поръчка за закупуването на дизелови автомобили за нуждите на две от общинските си предприятия, която е част от нейния проект за "Чист въздух за Пловдив". Според нея срещу 3.3 млн. лв. общината ще закупи общо 16 автомобила (от които два джипа 4х4) за нуждите на ОП "Градини и паркове" и ОП "Чистота".

В същото време местната власт иска да възстанови общинския градски транспорт със създаването на общинското дружество "Екобус", чрез което да кандидатства по европрограми за финансиране за закупуване на електрически автобуси.

Въпроси без отговор

"Капитал" отправи към общината въпросите си по темата и помоли за коментар, но до редакционното завършване на материала не получи отговори.

Според Стефан Спасов от SPARK предложението е "изключително притеснително". "Преди малко повече от година ни беше заявена подкрепа, а сега вече "трупаме печалби на гърба на Община Пловдив". Преди да представим услугата в града, от общината заявиха категорична подкрепа за стимулиране на екологичен и модерен начин на транспорт в града. Важно е да се отбележи, че ако има някой, който да "трупа печалби" от дейността на SPARK в Пловдив, то това не сме ние, а потребителите на услугата, които могат да разчитат на модерен, лесен за ползване и екологично чист обществен транспорт, който е алтернатива на личните автомобили, както и самата Община Пловдив, която може да се похвали, че е вторият град в България, където оперира услуга за споделена електромобилност", заяви той пред "Капитал"

Спасов не отхвърля възможността "ако тези промени влязат в сила, да се наложи да преосмислим интереса ни към Пловдив като потенциален пазар за услугата SPARK".

"Капитал" потърси и мнението на собственици на електромобили. Управителят на пловдивското издателство "Жанет 45", Манол Пейков, който е и ползвател на такъв, изрази мнение, че подобно премахване на единствения стимул на ползвателите на електромобили е нелогично. За него то е символ на модела на управление на Пловдив през последните няколко мандата - на парче и без визия. Отбелязва, че замърсяването на въздуха е един от основните фактори за влошеното здраве на населението и че ако една администрация стимулира екологичния транспорт като велосипедите и електрическите автомобили, то тя ще спомогне за здравословното състояние на гражданите си.

Владимир Темелков, общински съветник от групата на "Съюз за Пловдив", също определи предложението на Община Пловдив за "нелогично". "Европейска политика и практика е да се стимулира покупката и използването на такова чисто превозно средство, а таксуването му в "Синя зона" в град Пловдив не пасва на този стандарт. Разбира се, тук темата е много по-мащабна, защото в нея паркират освен лични и служебни автомобили, така и тези, които се отдават под наем. Един автомобил, които се отдава под наем, може да се използва на ден от поне 5 човека, а ако автомобилът е личен, то той се използва от един човек. В този смисъл споделеното шофиране е много ефективно и като разход/поддръжка и като намаляване на трафика и съответно запазване на чистотата на въздуха", коментира той пред "Капитал".

173

са издадените стикери за безплатно паркиране в Пловдив, а общо тези автомобили са 500, според данни на Владимир Темелков, получени от общината

Темелков има идея такива стикери да се издават и "на гости на града, които пристигат с електромобили и които са дошли да разгледат града ни и да посетят галерии, музеи, ресторанти, за което естествено са отделили немалък бюджет".

По темата работи и Наталия Бекярова

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • + 9

    По-миналият уикенд бяхме в Пловдив. Градският транспорт наистина е на доста ниско ниво - липсва информация, липсват редовни графици, липсва всякаква интеграция между отделните линии. Затова накрая се отказахме и тръгнахме пеш.

    А това за трупането на печалби на гърба на общината - вижте финансовите отчети на Спарк и ще разберете, че фирмата е далеч от печалба.

    Нередност?
  • 2
    kiro1234 avatar :-|
    kiro1234
    • - 12
    • + 3

    Въпрос на време беше и Спарк да почне да плаща.
    Не може под предтекст че си електро да паркираш безплатно.

    Нередност?
  • 3
    storm avatar :-P
    Storm Of Change
    • - 9
    • + 6

    Малиии, три страници материал в полза на една конкретна фирма. Иди доказвай после, че "издателя от Созопол" няма нищо общо. :)

    Вижте сега, колата е кола, без значение какво гори, за да се движи. Тока се произвежда мръсно, самия автомобил се произвежда и той мръсно, а синята зона е все така тясна за всички желаещи, особено в градовете с по-древна история (и по-тесни централни улици). Справедливото е фирмата да намери начин да се разбере с общината да си плаща, ако ще е и преференциално, отколкото да мрънка и да й се осигуряват безплатни конкурентни предимства. По същата логика таксиджиите могат да поискат двойно повече стоянки, щото масово карат на газ, а това е по-добре за екологията от 30-годишните дизелови джипки на Бай Ганьо бизнесмен.

    Нередност?
  • 7
    ucj16575217361131131 avatar :-|
    No Likes
    • - 2

    Елементарните разсъждения на Капитал.
    Иноваторите да ползват предимствата от иновациите си, а не не преки общински или държавни субсидии..

    Нередност?
  • 8
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • + 1

    Малее, що бакшиши и екоскептици са се нароили!

    Капиталци, пропускате слона в стаята - бакшишите очевидно са натиснали общината за прекратяване и на тази услуга за гражданите. Вместо протести, са намерили подволен път.

    Видиш ли, общината точно от Спарковете ще си запълни течовите в бюджета. И аз се подписвам, че обществения транспорт в Пловдив е подигравка за 2-ри по население град в БГ.

    Ето по тази причина веднъж пъхнах 20 лева на стълб пред едно софийско заведение, и казах на приятелката ми че по-скоро ще се прибера пеш, от колкото да плащам за таксита.

    Нередност?
Нов коментар