Концесиите в Пловдив: евтини, но за сметка на това дълги

За 2021 г. общината е получила едва 770 хил. лв. от концесии, което маркира втора година със спад в приходите

Приемането на годишния отчет за концесиите премина без изказвания, въпреки че в залата присъстваха както кметът Здравко Димитров, така и зам.-кметът по финансите Величко Родопски (вляво), които не взеха отношение по представения доклад
Приемането на годишния отчет за концесиите премина без изказвания, въпреки че в залата присъстваха както кметът Здравко Димитров, така и зам.-кметът по финансите Величко Родопски (вляво), които не взеха отношение по представения доклад
Приемането на годишния отчет за концесиите премина без изказвания, въпреки че в залата присъстваха както кметът Здравко Димитров, така и зам.-кметът по финансите Величко Родопски (вляво), които не взеха отношение по представения доклад    ©  Димитър Марков
Приемането на годишния отчет за концесиите премина без изказвания, въпреки че в залата присъстваха както кметът Здравко Димитров, така и зам.-кметът по финансите Величко Родопски (вляво), които не взеха отношение по представения доклад    ©  Димитър Марков
Темата накратко
  • Повечето договори са сключени за поне 2 десетилетия и заложените в началото възнаграждения вече не са актуални.
  • Въпреки че повечето концесии са сключени с цел инвестиции, след първоначалното облагородяване на обектите не се отчита влагане на средства.
  • През последните три години се наблюдава постоянно намаляване на общия приход от концесионни възнаграждения, като за 2021 г. са с 300 хил. лв. по-малко от 2019 г.

Малко над 800 хиляди лева. Толкова е приходът на община Пловдив от обектите, които е дала на концесия. Причината за малката сума е това, че голяма част от възнагражденията са поставени в зависимост от приходите на дружествата концесионери, а други не са променяни от дълго време.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Повечето договори са сключени за поне 2 десетилетия и заложените в началото възнаграждения вече не са актуални.
  • Въпреки че повечето концесии са сключени с цел инвестиции, след първоначалното облагородяване на обектите не се отчита влагане на средства.
  • През последните три години се наблюдава постоянно намаляване на общия приход от концесионни възнаграждения, като за 2021 г. са с 300 хил. лв. по-малко от 2019 г.

Малко над 800 хиляди лева. Толкова е приходът на община Пловдив от обектите, които е дала на концесия. Причината за малката сума е това, че голяма част от възнагражденията са поставени в зависимост от приходите на дружествата концесионери, а други не са променяни от дълго време.

На последната сесия на общинския съвет на 7 юли беше приет годишният отчет за изпълнението на концесиите за 2021 г., от който става ясно, че има генерален проблем с концесиите в Пловдив.

Като начало приходът е със 100 хил. лв. по-малко дори от миналата година, когато заради ковид имаше редуциране на концесионните възнаграждения. Общият брой обекти, дадени на концесия, са 17, като 12 тях са сключени по времето на кмета д-р Иван Чомаков (т.е. преди 2007 г.), който е оставил на града наследството на куп неизгодни сделки като "Пълдин туринвест" и частния парк "Отдих и култура".

По ирония на съдбата най-доходоносна се оказва общинската концесия, по която дейност няма. От договора на общината за стопанисването на спирките на градския транспорт, в общинския бюджет са постъпили близо 140 хил. лв. В същото време обаче друга "призрачна" концесия не може да се похвали с подобни постъпление в бюджета. Сключен още през далечната 2000 г. договорът за Пешеходния мост е най-старият концесионен договор за общината, който за целия си период на действие от 35 години ще "обогати" общината с общо 350 хил.лв.

За 2021 г. е прекратен само един договор - този за лятно кино "Орфей" заради изтичане на срока, от който за 11-те месеца преди това са получени едва 2 хил.лв. По тази причина общинският съвет взема решение, че по-доходоносно ще е за общината, ако самата тя го стопанисва и го отдава под наем. Такова решение не може да се вземе и за другите неизгодни за общината концесии, докато срокът им не изтече и концесионерът е изряден, какъвто е казусът например с Пешеходния мост.

За момента единствено ПФК "Спартак" като концесионер на стадион "Тодор Диев" не заплащат концесионно възнаграждение, защото реализират инвестиционната си програма по облагородяване на стадиона в размер на близо 5 млн. лв. Поскъпването на материалите обаче крие риск от прекратяване на тази концесия, тъй като по данни от клуба цената на ремонта е скочила почти три пъти от заложеното в договора от 2020 г.

Общото между всички - концедентът

Няколко са начините за определяне на концесионното възнаграждение - или се фиксира сума, която през годините може и да се покачва с даден процент, а може и да стои непроменена, или възнаграждението се определя като процент от приходите на дружествата концесионери с фиксиран минимум (обикновено символичен), под който не може да падат, независимо от приходите си.

Сключените в община Пловдив договори показват, че и двата начина може да са неизгодни. От една страна, фиксираните суми днес не са актуални, а процентите, заложени в някой договори като увеличение, са крайно недостатъчни с оглед фактори като инфлацията.

От друга страна, сключените договори с процентно от приходите възнаграждение демонстрират огромни различия в концесионните условия спрямо различните концесионери. Докато при някои фирми процентът е 35 - 50%, при други той е 5% от брутните годишни приходи, при все че става въпрос за договори с един и същи предмет - ползване на дадения обект.

Интересното е, че от доклада ясно се вижда, че обикновено фирмите, чиито процент е нисък, плащат на общината фиксирания минимум, т.е. те не генерират по-високи приходи. Така например са два обекта отдадени на две различни фирми в Стария град - и двата за осъществяване на търговска дейност, с предвидено възнаграждения от 5% от приходите. За 2021 г. и двете фирми са платили заложените им минимуми - 10 хил.лв.

Въпреки че общината продължава да залага в своята програма концесии за изключително дълъг срок, положителна тенденция се забелязва що се отнася до удължаване на вече сключените договори. Ако преди анексите са били сключвани за 10 или 15 г. допълнително, последните подписани от общината споразумения са за 6 г.

Повече, по-богато, по-голямо

Ако оставим настрана спирките на градския транспорт, пловдивските пазари изглежда са най-доходоносните концесии, сключвани от началото на века, наред с подземния паркинг на бул. "Шести септември" (срещу съда), който се държи от Иван Гушков (местен бизнесмен, собственик на хотел СПС), автокомплекса при надлез "Родопи" и спортен комплекс "Авангард" (вж. карето най-отдолу).

Петте концесионни договора са генерирали близо половината от общия приход за общинския бюджет, като най-доходоносна е концесията на "Събота пазара", за която за 2021 г. концесионното възнаграждение е 100 хил.лв. Пазарът се стопанисва от "Отел" - фирма с управител Илиян Александров. Той от своя страна близо 10 години до 2016 г. е бил управител и на дружеството, което стопанисва спирките на обществения транспорт "Елиза 1999"

Въпреки че е сред най-печелившите за общината концесии, в началото на т.г. удължаването на договора за картинг писта "Лаута" бе под въпрос. Причината тогава беше повдигната дискусия дали теренът не следва да се превърне в паркинг за стадион "Локомотив", за да отговаря той на нужните изисквания на футболните организации. Тогава концесионерите коментираха, че общината ще трябва да им плати близо 3 млн.лв. за направените от тях вложения по обекта. В крайна сметка договорът беше удължен.

Друга доходоносна за общината концесия е тази на автокомплекса при надлез "Родопи", която се държи от фирма, собственост на Валери Мектупчиян - бивш мажоритарен собственик на куриерска фирма "Спиди". При нея например има твърдо възнаграждение в размер на 70 хи.лв., като се предвижда 1% увеличение на дължимото годишно възнаграждение. Това означава, че въпреки официалната инфлация от над 15% до момента, за 2022 г. общината ще получи едва 804 лв. над това, което е получила за 2021 г., а за 17-те години от 2005 г. досега общото увеличение на първоначалната сума е малко над 10 хил.лв.

Концесиите в цифри за 2021 г.:



  • Спирки на градския транспорт - 138 хил.лв.*
  • Автокомплекс при надлез "Родопи" - 80.5 хил.лв.
  • Събота пазара - 76 хил.лв.
  • Подземен гараж на бул. "Шести септември" - 75 хил.лв.
  • Руски пазар - 51 хил.лв.
  • Картинг писта "Лаута" - 37.7 хил.лв.
  • Спортен център "Авангард" - 3.5 хил.лв.
  • Пешеходен подлез - Археологически - 29.7 хил.лв.
  • Кино "Кочо Честеменски" - 23 хил.лв.
  • Кооперативен пазар "Столипиново" - 20 хил.лв.
  • Спортен комплекс "Коматево" - 18 хил.лв.
  • Пешеходен мост - 10 хил.лв.
  • Имот в Старинен Пловдив - ул. "Константин Стоилов" 53 - 10 хил.лв.
  • Футболно игрище на ул. Ясна Поляна - 6.5 хил.лв.
  • Имот в Старинен Пловдив - ул. П.Р. Славейков 24-26 - 5 хил.лв.
  • Лятно к"Орфей" - 2 хил.лв.


*Сумите са без ДДС
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар