Пловдив обеща още 10 милиона на строителите, за да не блокират града

В странно решение общинският съвет индексира пет големи проекта. Пробивът под Водната палата пък още не е започнал

"Фирмите няма как да са на загуба и да продължават да работят. Няма трапезно мнозинство!", каза кметът Здравко Димитров в отговор на обвиненията на съветниците, че обслужва интересите на строителните фирми в града
"Фирмите няма как да са на загуба и да продължават да работят. Няма трапезно мнозинство!", каза кметът Здравко Димитров в отговор на обвиненията на съветниците, че обслужва интересите на строителните фирми в града
"Фирмите няма как да са на загуба и да продължават да работят. Няма трапезно мнозинство!", каза кметът Здравко Димитров в отговор на обвиненията на съветниците, че обслужва интересите на строителните фирми в града    ©  Димитър Марков
"Фирмите няма как да са на загуба и да продължават да работят. Няма трапезно мнозинство!", каза кметът Здравко Димитров в отговор на обвиненията на съветниците, че обслужва интересите на строителните фирми в града    ©  Димитър Марков
Темата накратко
  • Пловдив преразпределя средства на хартия, за да индексира договори, но администрацията твърди, че няма да изпълни решението си.
  • Предвидени са 3.5 млн. лв. повече за ПИМК и ремонта на "Брезовско шосе".
  • Пробивът под Водната палата не е започнал и не е ясно как ще изглежда и кога ще има разрешение за строеж.

Общинският съвет в Пловдив реши, че стойността на пет проекта за приблизително 50 млн. лв. ще бъде индексирана заради инфлацията. Повишение на първоначално предвидената стойност получиха "Модър-Царевец", "Кукленско шосе", както и ремонтът на "Брезовско шосе", който е част от водния проект на града. Към тези проекти в списъка за индексация присъстват и други по-малки като ремонт на детски градини. Общата сума, която общината ще преразпредели между проектите, е над 10 млн. лв.

Това решение е странно и изглежда взето под изключителен натиск на строителните компании в града. То идва, преди държавата да е приела методика, в която да указва как ще става тази индексация, а самото общинско ръководство обясни, че въпреки приетото решение няма яснота с каква сума ще се променят договорите и ще се чака държавна инструкция.

Другият голям проект, който трябваше да започне тази седмица - пробивът под Водната палата, все още е на ниво съгласуване, а там индексация не е планирана, съобщи строителят "ИСА 2000" за "Капитал".

Хем индексирано, хем не

Парламентът гласува в последния си работен ден промените в Закона за обществените поръчки, които позволяват на възложителите, сред които и общините, да променят стойностите, заложени в договорите. За да се случи това, новият служебен кабинет ще трябва да приеме специална методика, която да указва как ще се преизчисляват тези поръчки в зависимост от инфлацията на строителните материали.

Общинската администрация в Пловдив обаче изпревари депутатите. Още на миналата сесия - на 21 юли, кметът Здравко Димитров внесе за гласуване немотивиран и неясен проект за индексация на 5 от големите обекти в града. Тогава решението не събра необходимото мнозинство.

На новата сесия на 2 август обаче съветниците единодушно подкрепиха увеличаването на стойностите не на 5, а на над 10 обекта. Против гласува само независимият съветник Слави Георгиев, а 4-ма бяха въздържали се. Останалите 43-ма участвали в гласуването подкрепиха предложението, в това число и съветниците от "Автентична лява БСП". Пред "Капитал" общинският съветник от групата им Йордан Василев коментира, че решенията им се вземат, така че да са в максимален интерес на гражданите, а в случая не трябва да се спират ремонтите.

Не стана ясно какво налага това решение преди приемането на методика, а част от общинските съветници го считат дори за незаконосъобразно, тъй като противоречи на промяната в ЗОП.

"Приемането на решението ни дава възможност в бъдеще да сключим анекси към съществуващите договори. Стойността ще стане ясна след методиката на НС - това, че сме заложили определена сума, не значи, че договорът ще бъде анексиран с тази сума - това е само макрорамка. Строителите имат картбланш да работят спокойно", опита да даде обяснение зам.-кметът по строителството Пламен Райчев. Не стана ясно защо тогава е било нужно това решение.

Списък за избрани

"Капитал" попита общината за метода на подбор на обектите и разговаряно ли е с всички изпълнители в града, но не получи отговор. Юлиан Инджов от "ИСА 2000", която е изпълнител на пробива под Водната палата (виж по-долу), например коментира за "Капитал", че от местната администрация не са се свързали с него.

В изготвения от общината списък присъстват и два проекта от 30-милионния заем от Фонда за устойчиви градове, по които сключени договори няма, а за единия дори не е започнала обществена поръчка (ул. "Царевец"). За другият обект - ул. "Хаджи Димитър", има избран изпълнител, който не е искал да се подпише договорът до приемане на допълнителните средства от общинския съвет. Така проекти, по които де факто няма никакво започнало изпълнение или договор, получават също възможност да бъдат променени, което нарушава логиката на приетите промени в ЗОП.

Над една трета от средствата за индексация са предвидени за "Брезовско шосе", където изпълнител е ПИМК в консорциум с "Нивел". По този договор според общината дотук са платени само 2 млн. лв., а самият собственик на ПИМК Илиян Филипов коментира пред пловдивската медия "Трафик нюз", че по договора са изпълнени едва 10%. Това не попречи на собственика на строителната фирма за пореден път да демонстрира мощ и да заплаши общината, че без индексация проектите ще спрат - по същия начин както блокира и областната управа преди по-малко от 3 месеца.

Пари - предимно от бюджета на Пловдив

Обектът, по който Филипов работи, е част от големия водния проект, финансиран по европейска програма "Околна среда". Средства за индексацията там вероятно ще се намерят от резерва на програмата, а не от общинския бюджет. По този проект според доклада на общината са платени само 2 млн. лв. от обща стойност 20 млн. лв.

Не така стои въпросът с другите обекти, които са със средства от общинския бюджет и от заеми. Там най-вероятно резервът ще трябва да дойде от бюджета на самия Пловдив. Преди време от финансовото министерство посочиха, че тази година общините са получили по-висока капиталова субсидия, която могат да използват, за да покрият инфлационни разходи. Това ще е проблем за общината или за част от нейните проекти, които ще пострадат от подобен тип преразпределяне на средства.

Така парите, които ще са нужни, за да се увеличат стойностите на избраните от общината договори, ще бъдат осигурени в бюджета през 2022 г. чрез взимане на средства от други проекти и от капиталовата програма на 2023 г.

По някои от тях не са изплатени дори и половината средства, което може да позволи отлагането на проблема във времето.

В очакване на пробива

Един от проектите, които трябваше вече да са започнали, е пробивът под Водната палата. На обявената от общината дата - 1 август, се разбра, че всъщност най-малко още месец там нищо няма да се случва. Договорът с "ИСА 2000" е подписан още в края на април, като оттогава изпълнителят имаше 60 дни, за да изготви проект.

Към днешна дата по думите на Юлиян Инджов - собственик на "ИСА 2000", които спечелиха поръчката за 7.7 млн. лв. (без ДДС), проектът за новото кръстовище е готов. Той е направен от "Биас-М", на които Инджов е възложил дейността като подизпълнител. Цялата документация е представена в община Пловдив, откъдето чака одобрение и издаване на разрешително за строеж.

Как обаче ще изглежда кръстовището още не е напълно ясно, а въпреки че става дума за ключов обект в центъра на града, проектът не подлежи на публично обсъждане и гражданите и медиите не са запознати с него. По думите на кмета Здравко Димитров сегашното кръгово съоръжение, под което ще се копае, изградено по времето на предшественика му Иван Тотев, отива в историята. А Юлиян Инджов е категоричен, че в проекта не се засягат предходните ремонти на същото място, за които бяха усвоени европейски средства. Ако обаче ремонтираните вече места бъдат засегнати, общината ще трябва да върне парите, които е разходвала за засегнатите части.

Според Инджов оптимистичен срок за започване на фактическото строителство е 1 септември. Предвид обаче летния сезон и отпуските в администрацията, според него административните решения може да се забавят до края на септември. Това значи, че кръстовището вероятно ще се затвори в най-натоварения сезон - есенния. А и по този начин се поставя под риск реализирането на проекта в първоначално предвидения срок - до ноември 2023 г.

Пред "Капитал" Юлиян Инджов многократно заяви, че въпреки поскъпването на строителните материали работата по проекта ще започне в първия възможен момент, а чак след изпълнението му ще търси индексация. Това се потвърждава и от направената на крак общинска индексация, в която пробивът под Водната палата не присъства.

Светлина за околовръстното

От няколко дни е факт и договорът на "Трейс груп холд" с АПИ за изграждането на югоизточния обход на Пловдив. Това на практика означава, че изпълнителят ("Трейс") е потвърдил своята ценова оферта, която е отпреди почти година и половина, и се е съгласил да изгради околовръстния път за 41.4 млн. лв. (с ДДС).

Според договора цялостната реализация на обекта трябва да се извърши за 18 месеца. Кога обаче ще започнат реалните дейности от "Трейс" не пожелаха да отговорят. Единственото условие, което е записано в подписания на 27 юли договор, е, че "изпълнението на дейностите по договора следва да започне след осигурено финансиране". Така въпросът с началото на дейностите остава в ръцете на възложителя (АПИ).

Все още няма коментари
Нов коментар