Пловдив се отказа да ограничава паркирането на електромобилите

Общината оттегли предложението си за съкращаване на безплатния престой в "Синя зона", което било внесено "по идея на служители"

Администрацията на кмета Здравко Димитров оттегли предложението си за ограничаване на безплатния престой на електромобили в "Синя зона" в града.
Администрацията на кмета Здравко Димитров оттегли предложението си за ограничаване на безплатния престой на електромобили в "Синя зона" в града.
Администрацията на кмета Здравко Димитров оттегли предложението си за ограничаване на безплатния престой на електромобили в "Синя зона" в града.    ©  Антон Чепилски
Администрацията на кмета Здравко Димитров оттегли предложението си за ограничаване на безплатния престой на електромобили в "Синя зона" в града.    ©  Антон Чепилски

В средата на юни по предложение на кмета Здравко Димитров Община Пловдив публикува за обществено обсъждане предложение за изменение на наредбата си за паркиране в "Синя зона" в града. Една от точките в него бе за намаляване на времето за безплатен престой на електромобили до три часа, а след това да се заплаща на час. Основният мотив на общинската администрация бе, че компания за споделено пътуване печели на гърба на общината (визираше се услугата SPARK, която работи в София и Пловдив и разполага с около 100 автомобила в града).

В крайна сметка след изтичането на 30 дневния срок за обществено обсъждане общината вкара предложението за обсъждане в комисията по транспорт на Общинския съвет, след което документът влезе в дневния ред на заседанието на 2 август, но вече с отпаднало предложение за ограничаване на безплатния престой.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

В средата на юни по предложение на кмета Здравко Димитров Община Пловдив публикува за обществено обсъждане предложение за изменение на наредбата си за паркиране в "Синя зона" в града. Една от точките в него бе за намаляване на времето за безплатен престой на електромобили до три часа, а след това да се заплаща на час. Основният мотив на общинската администрация бе, че компания за споделено пътуване печели на гърба на общината (визираше се услугата SPARK, която работи в София и Пловдив и разполага с около 100 автомобила в града).

В крайна сметка след изтичането на 30 дневния срок за обществено обсъждане общината вкара предложението за обсъждане в комисията по транспорт на Общинския съвет, след което документът влезе в дневния ред на заседанието на 2 август, но вече с отпаднало предложение за ограничаване на безплатния престой.

От публикуваните документи преди заседанието на ОБС се вижда, че освен от самите SPARK становища против предложението на кмета са изпратили още от Американска търговска камара чрез своя главен изпълнителен директор Петър Иванов, от сдружението "Национално представителство на Българската Стартъп предприемаческа общност" (BESCO), представлявано от директора си Добромир Иванов, един от големите инвеститори в региона "Шнайдер електрик" чрез директора си за България Мария Топчийска, както и общинските съветници от "Демократична България - обединение" Веселина Александрова, Веселка Христамян, Владимир Славенски и Добромира Костова.

Всички те смятат, че предложението в настоящия му вид би навредило на града. Припомня се, че Пловдив е един от градовете с най-замърсен въздух в Европа, а ограничаване вместо стимулиране използването на автомобили с по-ниски емисии е силно притеснително на фона на европейските практики и повишаващите се цени на горивата.

На провелото се на 2 август заседание заместник кметът по транспорт, Тодор Чонов, коментира отпадането на предложението поради входираните множество становища и възражения. Според думите му община Пловдив "приветства силно развитието на електромобилността" и даде пример с дружеството "Екобус", опериращите в града електрически тротинетки и бъдещите електрически велосипеди.

В коментар за Капитал Чонов преповтори казаното като добави, че изначално предложението е било по идея на служители на ОП "Паркиране и репатриране" поради престоя на част от автомобилите на споменатата вече компания, но при изразеното несъгласие от страна на обществеността и бизнеса, са преценили, че не е моментът за въвеждането на такова ограничение. Това би се случило когато електромобилите нараснат значително. Към този момент издадените стикери за паркиране на електромобили в "Синя зона" са около 320 (под 15% от всички места в Синя зона). В КАТ Пловдив според зам-кмета са регистрирани общо около 600 е-автомобили.

След оттеглянето на предложението за Капитал изпълнителният директор на SPARK Стефан Спасов коментира, че в крайна сметка среща с общината "беше осъществена и на нея изложихме основните си притеснения, както за обществения интерес, който подобна промяна би засегнала сериозно, така и за бизнес средата за иновативни услуги на територията на община Пловдив."

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dabeda avatar :-?
    Da be.. da..
    • - 3
    • + 1

    Електроавтомобилите..., както всички останали каруци... заемат място ..
    И е незнайно защо трябва да се освобождават от такси за паркинг... Ами Спарк да си заплатят дебело.. за постоянни паркинг места...
    Откъде накъде... трябва да имат всеобхватни гратис предимства?... За печалбата на акционерите?...

    Нередност?
  • 2
    novr2 avatar :-(
    novr2
    • + 1

    Пробваха. За сега не мина. Скоро пак ще пробват явно.

    Нередност?
Нов коментар