Пробивът под жп гарата в Пловдив може да e готов до май 2024 г.

Затварянето на улиците започва в началото на 2023 г. Бъдещето на самата гара и хотела обаче остава неясно

   ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Не е изключено и допълнително забавяне на проекта за 89 млн. лв. заради трудното трасе по пробива.
  • От НКЖИ тепърва ще правят сметки и анализ на ползите от нова бъдеща концесия на гарата.
  • Договорът с предходния концесионер Миролюб Столарски бе прекратен в края на юли по взаимно съгласие.

След развалянето на концесията на Централната гара на Пловдив и прекратяването на съдебните производства Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) ще рестартира най-мащабния от трите големи проекта в Пловдив - този за пробива под гарата.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Не е изключено и допълнително забавяне на проекта за 89 млн. лв. заради трудното трасе по пробива.
  • От НКЖИ тепърва ще правят сметки и анализ на ползите от нова бъдеща концесия на гарата.
  • Договорът с предходния концесионер Миролюб Столарски бе прекратен в края на юли по взаимно съгласие.

След развалянето на концесията на Централната гара на Пловдив и прекратяването на съдебните производства Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) ще рестартира най-мащабния от трите големи проекта в Пловдив - този за пробива под гарата.

Въпреки че беше планирано той да е готов в края на 2023 г., от НКЖИ коментираха, че се очаква строителните дейности да завършат през май 2024 г. Възложителите обаче не изключват допълнително забавяне, тъй като изграждането на съоръжението е свързано с изместването на множество водопроводи, канализационни колектори, газопроводи, топлопроводи и т.н., по които не може да се работи във всички сезони на годината. А това може да постави в риск усвояването на средствата, което трябва да се случи до края на 2024 г.

В същото време за момента оставя неясна съдбата на ЖП и автогарата, както и на хотела на досегашния концесионер - Миролюб Столарски, които в края на юли преминаха под стопанисването на НКЖИ. В отговори до "Капитал" от НКЖИ обясниха, че предстои да се направят точни сметки на разходите и приходите, за да се прецени целесъобразността на една бъдеща концесия.

Изпълнител на поръчката за пробива е единственият участник в състезанието от 2019 г. - "Трейс груп холд" в консорциум с "Балкантел". Стойността на договора е 89 млн. лв., а финансирането е по Механизма за свързване на Европа (МСЕ). Целта на пробива е да прокопае път под коловозите на линията София - Бургас, за да се позволи на влаковете да минават с по-бърза скорост. Той трябва да замени досегашната връзка между двете части на града - бетонния мост, който пречи на бързите влакове.

Край на делата, време е за работа

Тъй като проектът е изключително мащабен, строителството е предвидено да се извърши на три етапа. Същинската част от етап II, която стартира през ноември 2021 г., е де факто пробивът, който започва от бул "Васил Априлов" и трябва да излиза 850 метра по на юг - при улиците "Димитър Талев" и бул. "Македония". Основните дейности по реализиране на пробива бяха спрени от жалбата на Миролюб Столарски и дружеството му "Карат-С" като доскорошен концесионер на гарата. След предсрочното прекратяване на договора за предоставяне на концесия по взаимно съгласие на страните, беше прекратено и съдебното производство срещу издаденото разрешение за строеж за пробива.

На 1 септември тази година е подписан документ за откриване на строителна площадка и определяне на строителна линия от техническата инфраструктура за съоръжението. С това стартират всички строителни работи по изграждане на пробива по всички части, включително външна и вътрешна конструкция, пътна инфраструктура, отводняване, ел. оборудване, системи за безопасност и преустройство на инженерни мрежи. От НКЖИ обясниха, че по пробива се работи по т.нар. открит способ (Милански способ) - първо се прави външната конструкция, възстановява се терена върху съоръжението и след това се изпълнява вътрешната конструкция.

Реализирането на проекта и ключовото разположение на жп гарата безспорно ще се отрази на движението в града в допълнение към другите пътни проекти, които местната власт реализира. От националната компания обясниха, че от север (т.е. откъм бул. "Васил Априлов" и кръговото кръстовище пред жп гарата), където е най-невралгичният участък, от затварянето на улиците в началото на 2023 г. до пълното завършване на външната конструкция ще е необходима около година и два-три месеца. От южната страна (кръстовището пред автогара "Родопи"), се предвижда работата да продължи около година.

Накъде след Столарски

Развалянето на концесията поставя въпроса и за стопанисването на гарата. След прекратяването на договора НКЖИ си получи обратно царската чакалня, прилежащата автогара, както и изградения от Миролюб Столарски тризвезден хотел под бранда A&M. По данни от НКЖИ това се е случило с подписване на документи в последните дни на юли 2022 г. Два месеца по-късно все още не е ясно какво е бъдещето им.

"Ръководството на НКЖИ може да вземе окончателно решение за конкретни действия за активите в жп гара Пловдив, вкл. и хотела, след извършване на сериозен анализ разходи - ползи. Въз основа резултатите от анализа биха могли да се проучат възможностите за иницииране на процедура за отдаване на концесия на активите съобразно настоящата ситуация в района на гара Пловдив", обясниха от националната компания, като отказаха да предоставят информация за приходите и разходите от гарата и от хотела предвид факта, че изтеклият период под тяхно стопанисване е твърде кратък.

Те обясниха още, че разговори не са водени между общината и представителите на НКЖИ във връзка с предоставяне на гарата на общинско стопанисване. "Предвид факта, че активите са публична държавна собственост, предоставени за стопанисване и управление на компания от сектор "Транспорт", не е логично същите да бъдат стопанисвани и експлоатирани от Община Пловдив", коментираха те.

Мост ще има

Не по-малък проблеми от този с концесията беше и минаващия над гарата Бетонен мост, построен някога, за да разреши същия този проблем с пресичането на железопътното трасе и автомобилния трафик. Построен още през 1930 г. и достроен през 1980 г., той не отговаря на новите изисквания към високоскоростните железници и така се стига до решението да се направи пробив с тунел под гарата, а негабаритният мост да бъде премахнат.

Това решение предизвика остра реакция сред хората в града, която надделя и доведе до следното решение: ще има и мост, и пробив. Стана ясно, че след като бъде премахнат съществуващият мост, ще бъде изградена нова конструкция на същото място, която обаче би следвало да е съобразена с изискванията на високоскоростните железници. С това реално се гарантира съществуването на две идентични пътни връзки - една над земята и една под земята. Все още не е ясно нито колко ще струва, нито откъде ще се търсят парите за реализацията на проекта, тъй като той не се включва в осигуреното финансиране.

От НКЖИ коментираха за "Капитал", че в момента изпълнителят по договора изготвя технически проект. "Проектната разработка бе предварително разгледана от Община Пловдив, която поиска да бъдат предвидени велоалеи по новото съоръжение, което налага преработването на връхната му конструкция (става по широка)", обясниха от НКЖИ. До края на този месец от компанията коментираха, че ще бъде представен окончателният вариант и след това ще се процедира в общината.

Идейният проект, който е представен пред общината, включва кръгово кръстовище (каквото сега няма на Бетонния мост), с което ще се създадат пътни връзки във всички посоки. Все още не е съвсем ясно дали работата по съществуващото съоръжение ще бъде демонтиране едва след като пробивът е готов, за да не се прекъсва изцяло връзката между двата района в града, или ще се наложи дейностите да се застъпят с оглед забавянето с пробива.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал