Проектантът на пробива под Водната палата в Пловдив: може да се добави велоалея

"Капитал" засне скиците на проекта, който предизвика протести в града

Проектът е бил осъществен между февруари и юни, но не предвижда никаква друга свързаност, освен автомобилна, за град със зловещи проблеми с трафика и въздуха
Проектът е бил осъществен между февруари и юни, но не предвижда никаква друга свързаност, освен автомобилна, за град със зловещи проблеми с трафика и въздуха
Проектът е бил осъществен между февруари и юни, но не предвижда никаква друга свързаност, освен автомобилна, за град със зловещи проблеми с трафика и въздуха
Проектът е бил осъществен между февруари и юни, но не предвижда никаква друга свързаност, освен автомобилна, за град със зловещи проблеми с трафика и въздуха

Проектът за пробив под Водната палата, който придоби митични очертания в Пловдив последните седмици, е бил изпълнен между февруари и юни въз основа на данни, предоставени от общината, съобщи за "Капитал" главният проектант - инж. Маньо Манев от фирма "Биас-М". Той твърди, че предложеното решение, с два булеварда един над друг, без леви завои, е "компромисно", но е добро на фона на сега съществуващото и поставените цели. "Неоснователно много се плюе по този проект", смята инж. Манев.

Основна грешка той вижда в това, че в пробива не е предвидена нито вело-, нито пешеходна алея. По думите му такава е имало планирана в началото, но след това е отпаднала от проекта по настояване на общината. Сега, казва той, се водят преговори да се върне. Пешеходната и велоалея покрай Марица е може би най-дългата в Пловдив и се прекъсва именно на кръстовището с бул. "Борис III Обединител", а както "Капитал" вече няколко пъти посочи, ремонтът за 7.7 млн. лв. не предвижда дори свързването ѝ.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Проектът за пробив под Водната палата, който придоби митични очертания в Пловдив последните седмици, е бил изпълнен между февруари и юни въз основа на данни, предоставени от общината, съобщи за "Капитал" главният проектант - инж. Маньо Манев от фирма "Биас-М". Той твърди, че предложеното решение, с два булеварда един над друг, без леви завои, е "компромисно", но е добро на фона на сега съществуващото и поставените цели. "Неоснователно много се плюе по този проект", смята инж. Манев.

Основна грешка той вижда в това, че в пробива не е предвидена нито вело-, нито пешеходна алея. По думите му такава е имало планирана в началото, но след това е отпаднала от проекта по настояване на общината. Сега, казва той, се водят преговори да се върне. Пешеходната и велоалея покрай Марица е може би най-дългата в Пловдив и се прекъсва именно на кръстовището с бул. "Борис III Обединител", а както "Капитал" вече няколко пъти посочи, ремонтът за 7.7 млн. лв. не предвижда дори свързването ѝ.

Пробивът се превърна в централна тема за недоволство в града заради потайността на общината, липсата на публичност за проекта, плановете за отсичане на дървета и липсата на леви завои на новото кръстовище. Вече има подписка за спиране на проекта, която събра онлайн около 1500 подписа.

Скиците на проекта

Истината е, че плановете за самия проект не се появиха публично никъде, нито бяха обсъждани. До последно не беше ясно какво точно ще се появи на ключовото кръстовище. Няколко дни преди първата копка, "Капитал" получи разрешение от зам.-кмета по строителството - Пламен Райчев, да снима скиците, които се намираха в неговата дирекция в общината.

Ето какво показват те.

На тях наистина се вижда, че, първо, вътре в подлеза не се предвиждат никаква велоалея или пешеходна връзка, а само автомобилна такава, което превръща и без това тежкото кръстовище в още по-невъзможно за пресичане.

Второ, там, където излиза единият ръкав на пробива, наистина ще бъдат отстранени дървета, намиращи се в момента по протежението на булеварда. Това е едно от основните недоволства на протестиращите, които наскоро окачиха по дърветата знаци "осъдено на смърт".

Какво казва проектантът

Под проекта стоят подписите на съгласувалите го подизпълнители, както и името на главния изпълнител - "Биас-М". Те са наети от строителя "Иса 2000", която спечели поръчката за инженеринг. Ако работата е започнала през февруари, както казва Манев, това значи, че тя е стартирала над месец преди подписването на самия договор, който беше подписан през април. През февруари стана ясно, че "Иса 2000" печели проекта, но се чакаше евентуално обжалване от другия участник - "Трейс".

Инж. Манев поясни, че процесът е започнал с разглеждане на стария проект, който предвижда запазване и дори разширяване на кръговото отгоре и пробив отдолу. "Видяхме, че не може да се направи по-голямо кръгче. Другите мостове по пътя на булеварда до Марица са вдигнати над него, но този мост не е. Там не може да се разшири кръгчето."

Сегашното кръгово според него е малко за натоварването, което поема, затова е било нужно препроектиране. "Това е леко компромисно решение, лишаването от левите завои. Аз съм привърженик на пълните кръстовища, но ще се задръсти иначе основният булевард. Основният проблем е движението по "Цар Борис", което с леви завои ще стане много тежко", казва проектантът.

Според него общината е предоставила данни както от преброявания, така и моделиране на движението. Не можа да бъде сигурен дали тези данни са били от скоро или от последното проектиране, което беше преди над 7 години, но смята, че са били по-нови.

Бонус за велосипедистите

Основната грешка, признава сега инж. Манев, е било несвързването на велоалеята покрай Марица. "Ние наистина прекъсваме тая велоалея. Отчитам аз това като грешка. На стария проект имаше велоалея вътре в подлеза. Но сега говорихме с главния изпълнител, който иска да преговаряме с общината и да разширим подлеза с 1.5 м и да вкараме велоалея. Това ще коства малко преработка, но няма да е нещо съществено."

Както "Капитал" посочи и на зам.-кмета, и на изпълнителя от "Иса" по време на самата първа копка, абсурдно е проект за почти 8 млн. лв. в съвременен европейски град, изпълнен по програма "Устойчиви градове", да разрешава само автомобилен трафик, и да спира всеки друг.

В разговора с инж. Манев става ясно и друго - по булеварда край Марица няма да има и в бъдеще градски транспорт, защото габаритът на пробива няма да го позволява. "Габаритът е 3.80 метра за пробива. Официалният габарит е 4.5 м. Другите мостове по пътя обаче са на 3.80 м, така че няма основание тук да слизаме толкова надолу, така че тук тежкотоварен трафик не може да минава", казва инж. Манев.