Веселин Дошков от "Хеброс бус": В градския транспорт генерираме мизерия - като обслужване и като заплащане

Собственикът на транспортното дружеството, което оперира по най-много междуселищни и градски линии в област Пловдив, пред "Капитал Пловдив"

Собственикът и изпълнителен директор на дружеството "Хеброс бус" Веселин Дошков призна, че има проблеми със заплащането на служителите си
Собственикът и изпълнителен директор на дружеството "Хеброс бус" Веселин Дошков призна, че има проблеми със заплащането на служителите си
Собственикът и изпълнителен директор на дружеството "Хеброс бус" Веселин Дошков призна, че има проблеми със заплащането на служителите си    ©  Владислав Христов
Собственикът и изпълнителен директор на дружеството "Хеброс бус" Веселин Дошков призна, че има проблеми със заплащането на служителите си    ©  Владислав Христов
Темата накратко
  • "Хеброс бус" започва поетапно да намалява междуградските линии, по които оперира, за да минимизира загубите си.
  • За момента няма опасност за градския транспорт в Пловдив, обяснява собственикът, но е нужно предоговаряне на парите, които получават.
  • От общината твърдят, че неизпълнение има само от страна на "Хеброс бус", но не и от другите превозвачи.

Карлово остава без междуградски транспорт. Това беше посланието, което отправи миналата седмица в няколко медии собственикът и изпълнителен директор на една от най-големите транспортни компании в пловдивска област "Хеброс бус" Веселин Дошков. Ставаше дума за линиите от Карлово до околните населени места (Клисура, Калофер, Войнягово и пр.), по които се движат 5-6 автобуса дневно. Причината за спирането е нерентабилност.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • "Хеброс бус" започва поетапно да намалява междуградските линии, по които оперира, за да минимизира загубите си.
  • За момента няма опасност за градския транспорт в Пловдив, обяснява собственикът, но е нужно предоговаряне на парите, които получават.
  • От общината твърдят, че неизпълнение има само от страна на "Хеброс бус", но не и от другите превозвачи.

Карлово остава без междуградски транспорт. Това беше посланието, което отправи миналата седмица в няколко медии собственикът и изпълнителен директор на една от най-големите транспортни компании в пловдивска област "Хеброс бус" Веселин Дошков. Ставаше дума за линиите от Карлово до околните населени места (Клисура, Калофер, Войнягово и пр.), по които се движат 5-6 автобуса дневно. Причината за спирането е нерентабилност.

"Селектираме къде има пътникопоток, свиваме и оптимизираме превозите, така че приходите да покриват разходите. Реализираме два пъти по-малко приходи, отколкото имаме разходи само за гориво. Кой работи, за да реализира загуба", обясни Дошков пред "Капитал Пловдив".

Дошков уточни, че тези автобуси няма да спрат от утре. За момента превозите по гореспоменатите линии продължават по график и така ще бъде, докато община Карлово не намери друг превозвач, който да ги обслужва.

По думите на Дошков засега не се планира спирането и на други автобуси.

Това, което компанията иска обаче, са повече пари от държавата, за да се покрият завишените разходи. "Хеброс бус" оперира по над 50 междуселищни и 7 градски линии в Пловдив и е единственото, което обслужва превоза на пътници до голяма част от близките до Пловдив села и градове - от Карлово до родопската "яка".

Дошков призна, че градските им линии в Пловдив на практика са с ниско качество и не могат да привличат повече пътници, и изрази готовност да ги върне на общината "срещу символична сума".

Печалбата: от частния превоз и Lidl

"В последно време малка част от линиите покриват разходите си, всичко останало е на загуба", категоричен е собственикът на "Хеброс бус". Причините са няколко по думите му - ниското заплащане на превозвачите за предоставяната от тях услуга, постоянно покачващите се разходи за нови превозни средства, поддръжка и гориво, както и отлив на пътникопотока.

По думите на Дошков приходите, които се генерират от трите автогари, които "Хеброс бус" притежава в Пловдив ("Родопи", "Север" и "Юг"), се инвестират за компенсация на загубите в транспорта. Същото се случва и със средствата, които получават от специализираните превози (на индустриални компании като "Либхер", "Шнайдер електрик", "Аурубис", "Дънди прешъс", КЦМ и др.), където цената за изминат км пробег е по-висока, а инвестицията в нови превозни средства с избива в рамките на 4-5-годишен договор.

"Хората искат качество и плащат. "Дънди прешъс" ми плаща от порядъка на 2.20 км/пробег, но това са междуселищни превози, където разходите са значително по-малки. Тук (в община Пловдив - бел. авт.) пределните ни разходи са 2.20/км пробег, но тук имаш и кондуктори, и двама шофьори. Ако трябва да сравним с междуселищните превози, 1.50-1.60 лв./км пробег са приходите от повечето линии", обяснява собственикът на "Хеброс бус".

Финансовите показатели на дружеството показват, че за разлика от предишните няколко години, в които "Хеброс бус" е било на загуба средно около 2 млн. лв., през 2021 г. то е на печалба 2.2 млн. лв. Дошков обяснява, че причината за това не са превозите, а продадено право на строеж на една от гарите на магазин Lidl.

Държавата - вечният помощник

Единственият източник на приходи за градския и междуградския транспорт са билетите. Те, твърди Дошков, са крайно недостатъчни за покриване на разходите, защото трябва да са социално приемливи и изгодни на населението.

"Веднъж вече, когато човек има възможност да се качи на автомобил, забравя за публичния междуградски транспорт. Профилът на нашия потребител е преди всичко ученици, пенсионери на по-сериозна възраст и социално слаби", обяснява той.

Основният начин, по който се компенсира разликата между приходи и разходи, е със средствата, които държавата отпуска на превозвачите. За тази година за пловдивските превозвачи са предвидени общо държавни и общински субсидии в размер на 21 млн. лв. - 10 млн. лв. от общината (с 2 млн. лв. повече от миналата година) и 11 млн. лв. от държавата.

Протестите миналата година донесоха резултат - по линия на бранша са издействани много пари от държавата, с които се компенсират загубите от пандемията, твърди Дошков. За да стигнат те до превозвачите обаче, минават през общините в качеството им на възложител по превозите, където по думите на Дошков се къса нишката.

"Държавата много ни помогна, но тези пари още не са стигнали до нас в някои общини", коментира той. По негови думи има два типа общини - такива, които реагират веднага, за да помогнат на превозвачите, и такива, които ги разпределят, когато те си решат.

Сега обаче в контекста на повишените разходи на гориво средства от държавата отново ще се търсят. "За последните 8 месеца, откакто е започнала войната - от март до края на октомври, пробегът ни (на автобусите на "Хеброс бус" - бел. авт.) е около 12 млн. км. С разход 35/100 км това прави около 4.2 млн. литра гориво. Цената на горивото скочи с повече от 1 лв., което прави над 4.5 млн. лв. допълнителен разход за превозвачите. Нещо да сте чули за компенсиране, за някаква политика", коментира Дошков.

"Когато ти плащат на 70%, няма как да работиш на 100%"

Но може би най-показателни са отговорите на Дошков за градския транспорт в Пловдив, които обясняват защо той е в състоянието, в което е.

"Хеброс бус" е в градския транспорт от 14 години в Пловдив. Преди "ние преди се борихме да увеличаваме автобуси, а сега не е така", казва той и обяснява, че причините са начинът, по който се компенсират разходите на превозвачите и завишените екологични изисквания на общината за купуване на висок клас автобуси, разходите за които не се възвръщат.

"На наш гръб е социалната политика на общината. Миналата година за да я реализираме, в "Хеброс бус" са налети 2.2 млн. лв. от нас. Това не може да продължава така. Има си европейски регламент 1370 - възложителят е длъжен да покрие разходите на превозвача плюс разумна печалба, която е регламентирана в размер на 5%. Тук вече - как ще се отчитат и събират, е въпрос на договорка", категоричен е той.

От 2018 г. насам заложените в договорите изисквания за превозните средства - Евро 6, са довели до огромни инвестиции с големи разходи за поддръжка, казва Дошков.

Пред "Капитал" по този повод зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов коментира: "Имаме дългосрочни договори с превозвачите и когато са ги подписвали, те са поели определен икономически риск, какъвто сега има (инфлация, повишени цени на гориво и пр.)". Чонов обясни, че всичко, което е постъпило от държавата в общината, е изплатено на превозвачите.

В тази връзка от общинският съвет се прие следното решение - в случай че някоя от фирмите от консорциума, който обслужва целият градски транспорт, не може да изпълнява курсовете си, друга фирма поема тази линия. "Предстои да вземем втора линия от "Хеброс бус" заради неизпълнение и да я дадем на друг превозвач. Не може само при него да има неизпълнение, а при другите да има изпълнение на 100%", коментира още Чонов.

Е-таксуване

Един от най-спорните моменти в начина, по който се разпределят средства, е отчитането на реалните приходи от продажба на билети и карти. Липсващото електронно таксуване в Пловдив води до това, че превозвачите събират приходите и впоследствие предоставят информация на общината за тях и за пътникопотока, която тя не може да свери по друг начин.

Във връзка с отчитането миналата година беше образувано досъдебно производство срещу три превозвача и няколко длъжностни лица от община Асеновград. "Крадецът вика дръжте крадеца", коментира Дошков. По негови думи, въпреки че на него му е повдигнато обвинение за 21 млн. лв. - средства, получени в срок на 5 години, той до момента не е бил викан и не знае какво е развитието по делото.

Дошков е категоричен, че за превозвачите най-добрият вариант би бил приходите да се събират от общината, а не от тях и те да получават само това, което им е дължимо на база представените справки за разходите.

"Ние сме в първобитно-общинния строй по отношение на таксуването и аз бих казал, че общината има интерес това да е така, за да може изцяло да прехвърли върху нас социалната си политика", коментира Дошков.

"Недобросъвестни кондуктори и шофьори първо лъжат работодателите си в лицето на превозвачите, а оттам се подава грешна информация и до нас. Това няма да е така", категоричен е зам.-кметът Чонов. Той обясни, че поръчката за електронното таксуване е спряна за момента, тъй като има висящо производство пред ВАС, като обаче се очаква скоро съдът да се произнесе и те да могат да възобновят процедурата и да изберат изпълнител.

Дошков обаче изразява сериозно съмнение дали и сега ще бъде въведено такова електронно таксуване с оглед досегашния опит, от една страна, и липсата на средства, от друга.

От тази битка между превозвачи и община е ясно кой губи. "Как да поддържаш качество и да привличаш кадри, когато години наред ни декапитализират. Ние генерираме мизерия - като обслужване, като заплащане", признава собственикът на "Хеброс бус".

Той признава също, че бави заплати - "докато дойдат пари от заводите, които обслужваме, и тогава плащаме на работниците си".

Q&A

Мислите ли да се откажете от договора с община Пловдив?

Изчаквам да видя какво ще се случи по линия на бранша на държавно ниво. Иначе съм категоричен, че ако нещата продължават така, няма смисъл да се работи.

Водени ли са разговори да прехвърлите на създаденото общинско транспортно дружество "Екобус" част от вашия автопарк и по този начин те да оперират по линиите, които "Хеброс бус" обслужва?

Готов съм на символична сума да им ги предоставя и те да оперират и да ги видя какви разходи ще отчитат. Нека не се лъжем, общинската и държавна собственост генерира корупция. Навсякъде където има общински предприятия, експлоатационните разходи са минимум 50% по-високи от нашите разходи, както и от нашите пределни заложени по договор разходи.

Вземането на градския транспорт в консорциум на всички превозвачи не убива ли конкуренцията?

Всеки е сам за себе си впоследствие. Никой не можеше да вземе самостоятелно поръчката, защото тя беше пусната за пакет от всички линии.